Descobrim Peñíscola

El passat dilluns 22 de maig, els alumnes de 2n d’ ESO vam visitar el famós castell de Peñíscola. Aquesta sortida formava part de l’assignatura de Ciències Socials (Història). L’excursió estava intrínsecament lligada a l’estudi sobre l’Edat Mitjana i les construccions arquitectòniques pertinents a aquella etapa històrica. A classe ja havíem fet diverses activitats relacionades amb aquesta època i les seves majestuoses edificacions. Per tant, aquesta sortida ha permès poder entendre de primera mà què suposava viure en aquells temps, les estratègies d’atac i defensa durant els períodes les guerres, la influència i protagonisme de Papa Luna -Benet XIII- i els Templers…, entre d’altres.

Com a informació rellevant sobre el Castell de Peníscola, podem dir que va ser construït pels templers durant un període de tretze anys en total (1294-1307). L’any 1411, quan els templers van desaparèixer, Benet XIII va transformar el castell en Seu Pontifícia. Els alumnes vam poder visitar el saló gòtic, destinat a recepcions i audiències; la Casa de l’Aigua, santuari del culte a la salut; l’Església, dedicada a la Mare de Déu i als Treis Reis Mags i que va cobrir el soterrament inicial del Papa Luna; les dependències del Papa; les masmorres; i, finalment, el pati d’armes. Aquest últim espai, a diferència de la majoria de castells, no està situat a l’entrada, sinó que per accedir-hi s’ha de passar primer per un “hall” en forma de L, el qual era molt útil com a mecanisme de defensa durant els conflictes bèl·lics.

Aquesta experiència va permetre plantejar a l’alumnat diverses preguntes i convidar-nos a una profunda reflexió sobre els costums i l’organització social d’aquella època. Ha sigut una experiència d’allò més interessant i digna de ser repetida. Ens emportem a la butxaca tota una sèrie de coneixements vivencials, motivadors i magnífics que ens permetran situar els esdeveniments històrics des d’una altra mirada, una de més experta i lúcida.

Cesca Solé
Professora de Ciències Socials

Escoltant les explicacions
La ciutat als peus del castell