Les escoles lliures de violències

El Pla les escoles lliures de violències pretén visibilitzar les violències ocultes als centres educatius, identificar-les i actuar-hi per protegir infants i adolescents.

Es parteix d’un canvi de paradigma en el sistema educatiu. Entenem que el conflicte és inherent a la humanitat i, per tant, a la convivència, i que pot haver-hi una situació violenta sense alterar la convivència, arran de la naturalització de les violències masclistes. Per això, proposem abordar les violències de forma diferenciada i específica.

Quines violències hi ha als centres educatius? Violència masclista a noies, LGBTIfòbia, violència en fills i filles que viuen o han viscut situacions de violència masclista en la família, violència sexual a menors, maltractament en l’àmbit familiar, matrimoni forçat, mutilació genital femenina, violència masclista en l’àmbit digital, assetjament entre iguals, violència per conductes d’odi o discriminació.

Entre qui es pot produir violència? Entre adult i menor, entre menors, entre adults, de menor a adult.

L’objectiu de Les escoles lliures de violències és la prevenció (sensibilització, formació, detecció), actuació (notificació, derivació, coordinació) i acompanyament (seguiment i coordinació) de les situacions de violència que afecten l’alumnat dins i fora del sistema educatiu. Presentació Jornades de les escoles lliures de violència.

Els principis del bon tracte, la rapidesa en l’actuació, el suport jurídic i institucional, les normes clares d’actuació per a tots i totes han de contribuir a fer dels centres educatius uns espais de seguretat.

Canal UsApps