L’EXPRESSIÓ ORAL A LA CLASSE DEL FLAIX

L’expressió oral és una habilitat fonamental que influeix en el desenvolupament acadèmic i personal dels alumnes.

Saber expressar-se oralment és una eina que permet als alumnes comunicar pensaments, idees i emocions de manera clara i efectiva. A més, fomenta la confiança en si mateixos i els prepara per a reptes futurs.

Els dilluns després del pati, l’alumnat de 5è de la classe del Flaix, treballen en mig grup les habilitats que permeten parlar amb correcció.

En les primeres sessions  hem pogut parlar del neguit que a vegades genera el fet de parlar en públic: posar-se vermell, moure descontroladament alguna part del cos, tenir la boca seca, suar, oblidar allò que vols dir, començar a riure sense motiu… Tothom en algun moment ha passat per aquesta situació i poder-la compartir amb els companys i companyes fa veure que és quelcom normal, però que cal treballar per tal de poder-ho controlar.

En aquestes sessions d’expressió oral treballem:

• La claredat i precisió del discurs: És important que expressin les seves idees de manera clara i precisa, utilitzant un vocabulari adequat i estructurant les frases de manera coherent.
    • El volum de pronunciació: Treballar la projecció de la veu de manera que arribi a tothom sovint no és tan fàcil si la vergonya acompanya.
    • Llenguatge corporal: El llenguatge corporal també és una part rellevant de l’expressió oral. Els alumnes de cinquè han comprovat com el llenguatge corporal pot jugar a favor o en contra del que estem comunicant. Prendre consciència del propi cos quan parlem als altres, és el primer pas per saber com comunicar.
    • Escolta Activa: La comunicació no és només parlar, sinó també escoltar. Fomentar l’escolta activa permet que l’alumnat comprenguin millor les idees dels altres i responguin de manera adequada. En les sessions d’expressió oral és tan rellevant parlar com escoltar als altres per tal de ser capaços d’avaluar als altres i d’autoavaluar-nos.
    • Confiança en nosaltres mateixos: La confiança és clau per a una expressió oral efectiva. Els nens i nenes de 5è han de créixer en seguretat i autoestima per expressar-se amb facilitat davant dels altres i això es va adquirint a mesura que ens anem posant en situació.

Treballar l’expressió oral amb 5è de primària és una inversió en el seu futur acadèmic i personal. Les habilitats que adquireixen a través d’aquest treball no només els ajuden a comunicar-se millor, també els prepara per a un futur ple d’oportunitats.