DEBATENT LA HISTÒRIA: Una porta cap al passat

Aquest primer trimestre a la classe del Flaix, hem estat treballant alguns esdeveniments del passat com ara el Descobriment d’Amèrica o la Revolució Industrial.

Una manera d’apropar-nos a aquests moments és a través de la pràctica del debat històric on els alumnes es posen a la pell dels personatges d’una època passada.

A través d’aquesta metodologia, els alumnes no només adquireixen coneixements sobre fets històrics sinó que també desenvolupen habilitats importants com la recerca, l’argumentació o la comprensió empàtica.

Així doncs, alguns alumnes han hagut de defensar el descobriment d’Amèrica des de la perspectiva dels descobridors, argumentant les seves intencions d’explorar i expandir horitzons. Al mateix temps, altres han representat els interessos dels indígenes, amb l’objectiu de preservar la seva terra i cultura. Aquest enfocament permet als alumnes comprendre les tensions i complexitats d’aquell moment històric mentre assumeixen diferents punts de vista.

D’un mode similar, els debats sobre la Revolució Industrial han ofert als alumnes l’oportunitat d’entendre els conflictes socials i econòmics d’aquella època. Mitjançant aquesta simulació, alguns alumnes van estar representant el paper dels burgesos, defensant l’expansió industrial com a motor de progrés i riquesa. En contrast, altres es van posar a la pell de la classe obrera, destacant les condicions laborals precàries i la necessitat de reformes socials.

Aquesta activitat no només aprofundeix en la comprensió dels esdeveniments històrics, sinó que també fomenta la reflexió crítica sobre les conseqüències de les decisions preses en aquell moment.