La importància del 25 de novembre

Tot l'alumnat celebrant al pati el 25NDe què tracta aquest dia?

El 25 de novembre és el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones. L’objectiu d’aquest dia és conscienciar als nens i a la gent sobre la situació actual d’aquestes.

Un dia diferent de classe

El dia 27 de novembre, a l’Institut Tiana, es van organitzar diferents activitats al llarg de l’horari escolar amb la finalitat de treballar l’empatia i reforçar els coneixements sobre les dificultats i els obstacles que pateixen totes les dones en el seu el dia a dia.

A Tiana Lectora, vam parlar i reflexionar sobre “l’iceberg” de violència visible i invisible. En aquest iceberg interactiu podem observar que la violència de gènere no només consta d’assassinats o agressions (aquests són casos extrems), sinó que també es pot trobar en actes dels quals no en parlem gaire com comentaris els quals poden ferir la teva autoestima o que també et poden fer canviar la teva manera de ser o interferir en la teva felicitat. Com per exemple, “no m’agrada com t’has maquillat, els altres nois et miraran massa” o “les teves amigues em miren malament, deixa de quedar tant amb elles”.

Durant les següents hores de classe, vam comentar un parell d’articles i notícies relacionades amb la violència de gènere. Vam arribar a la conclusió que moltes vegades els periodistes que fan aquests articles no són prou objectius i donen de manera indirecta la seva “veritat” sobre el cas d’agressió sexual envers la dona. Molts articles en lloc de parlar de l’agressor i el que ha fet, parlen de la situació de la dona durant l’agressió. Posicionen a la víctima com a culpable amb excuses com, “estava borratxa” o “en cap moment va dir que no”.

Vam veure diferents vídeos que parlaven d’alguns casos en específics que han passat a Espanya, com el cas de LA MANADA (una agressió sexual en grup que va passar el 2016 durant la festa de Sant Fermí). És un cas molt interessant i complex perquè va trigar molts anys a acabar de finalitzar i durant molts anys els violadors no van patir les conseqüències. Un cas on la víctima o va passar molt malament, però que va provocar un moviment reivindicatori per part de les dones d’Espanya contra les agressions sexuals.

Vam arribar a la conclusió que hem de treballar, nois i noies, per educar aquesta generació i les següents per així aconseguir un futur on les nenes i les dones d’aquest país és sentint més segures.

Un acte reivindicatiu

L’activitat final la vam realitzar al pati de l’institut on estàvem tots els alumnes i professors del centre. Les noies de segon de batxillerat van llegir targetes, que havien escrit els delegats de cada classe, on hi havia anotats casos de violència de gènere extrems on les dones (de diferents edats i llocs) havien acabat assassinades per la seva parella o exparella masculina. Tristament, vam descobrir que més de 50 dones han mort aquest 2023 per violència de gènere. D’aquesta manera ens vam conscienciar sobre quins són alguns dels molts casos de violència que esdevenen al nostre voltant. Després, totes aquestes targetes les van posar en un mural per tal que les puguem tenir present cada dia i no només el 25 de novembre i així poder recordar les dones innocents. Tot seguit, tot l’institut vam poder gaudir d’una cançó contra la violència envers les dones cantada i interpretada amb el piano per dues noies de segon de batxillerat. Van cantar “Puerta Violeta” de Rozalén.

Finalment, ens van llegir un manifest per ser conscients de la importància de lluitar per erradicar la violència de gènere.

Mar Arqué