Aprenem a crear històries en un taller d’escriptura amb Maria Escalas

El dimarts 9 d’abril els alumnes de 1r, 2n, 3r i 4t de l’ESO que van mostrar-se interessats en l’escriptura van anar a fer un taller a la Biblioteca de Tiana Can Baratau. Allà van aprendre sobre la creació d’una història, els personatges, etc. Van fer activitats amb la temàtica dels llibres i al final van poder escriure la seva pròpia obra literària i presentar-la al concurs de Sant Jordi de llengua catalana.

En arribar un grup d’alumnes van fer dues activitats, “Boookface” i “Roba poemes”. El “bookface” es tractava de continuar la imatge de la portada d’algun llibre, per exemple, si en una portada sortia una cara, una persona aguantava el llibre davant de la càmera i algú altre es posava darrere el llibre de manera que fos el cos que continua la cara de la portada. El “Roba poemes” tractava de fer un poema amb els títols dels llibres que hi havia en els lloms. Aquests s’havien d’apilar ordenadament donant algun significat a tots els títols junts.

Mentrestant, els altres alumnes estaven escoltant atentament com, Maria Escalas, escriptora i professora d’institut, explicava el procés de creació d’una història, els tipus de personatges, n’hi ha plans i rodons, i els tres ingredients principals per a una bona història: Els personatges, la trama i el conflicte.

Es van posar per grups i van fer una activitat dirigida per l’escriptora, consistia a tirar un dau per cada part d’una història que hi ha, clímax, conflicte, començament, desenllaç… En cada dau hi havia moltes imatges, i amb la cara que et tocava, l’havies d’ajuntar amb les altres i fer un relat. Van sortir històries esbojarrades i divertides, ja que ningú no controlava el que els tocaria incorporar a la història, i el fet d’anar a contrarellotge ho va complicar tot.

Cada una d’aquestes coses va ser molt important pel que van haver de fer a continuació el grup d’alumnes, crear el seu text literari. Cadascú podia triar el tipus de text, poema, relat… Van tenir una hora per fer pluja d’idees i l’esborrany del que seria la seva creació. Quan ja tenien una primera idea, van tenir una hora més per passar el text a net per poder-se presentar al concurs de llengua catalana.

Bruna Noy