CLASSE MAGISTRAL DE FÍSICA

La professora de Física, Natal Kanaan, va aprofitar l’agenda d’activitats especials de la darrera setmana abans de les vacances de Nadal per fer una xerrada-conferència a l’aula sobre la física de partícules i les seves aplicacions. La professora va voler transmetre als seus alumnes de 2n de batxillerat científic i tecnològic els coneixements adquirits en el CERN de Ginebra on va fer una estada al mes de juliol passat quan va ser seleccionada juntament amb 47 professors més de la resta d’Espanya. La passió per ensenyar i innovar a les aules va portar la professora a presentar la seva candidatura. Els seus alumnes van fer un vídeo que la va ajudar a aconseguir aquesta beca de formació al CERN de Suïssa. El dimecres 20 de desembre la Natal va retornar als seus alumnes els coneixements adquirits en aquest centre europeu punter en investigació sobre física i al mateix temps els va intentar motivar per ser ells mateixos qui demanen una beca per fer també una estada.

El CERN (organització europea per la investigació nuclear) és el laboratori més gran del món per l’estudi de la física de partícules, i organitza cada any cursos per a professorat de diferents països. Al CERN hi participen 22 estat membres. Aquest any el programa volia apropar la ciència moderna a les aules de secundària, emprant al professorat assistent com ambaixadors i tenir la possibilitat de contactar i conèixer altres professors amb inquietuds científiques i pedagògiques paregudes.

La professora va donar detalls de les aplicacions més destacades de les investigacions portades a terme al CERN, que van des de la invenció de la www (world wide web) al 1989, aplicacions en electrònica, dòping de semiconductors i teràpies hadròniques per tractar tumors. També destaca el CERN com un lloc de col·laboració i competició constructiva, per avançar de forma comuna, ja que no es pot fer ciència en un únic país.

Durant el curs realitzat al CERN, es va fer una introducció a la física de partícules, estudiant el model estàndard de partícules elementals i les seves interaccions. Gràcies a aquestes instal·lacions (on hi ha un col·lisionador de partícules de 27 quilòmetres de circumferència), es poden estudiar partícules més petites que s’originen a partir de la col·lisió de partícules més grans prèviament accelerades. Així es va veure per primer cop el bosó de Higgs (premi Nobel de física al 2013). Dintre dels tallers pràctics que es van realitzar, cal destacar un en el qual vam construir una cambra de boira amb material senzill (i relativament fàcil d’extrapolar a l’aula) amb la qual es detecten els rajos còsmics procedents de l’espai exterior a simple vista.

La Natal Kannan és actualment la cap de departament de ciències del nostre institut, un departament que es desviu per mostrar l’interès per les ciències i que porta a terme altres projectes com ara el projecte Erasmus+ per a la millora de la docència de les ciències en anglès, la construcció de cases-niu a 1r d’ESO o el projecte “Reacciona” d’anàlisi i respecte del nostre entorn natural.

Autores: Anna Malonda i Natal Kanaan