Digitalització

Les noves tecnologies ofereixen múltiples opcions d’aprenentatge i ajuden a desenvolupar diverses capacitats.

És per això que el seu ús és una de les prioritats del nostre projecte educatiu.

Aules digitalitzades

El curs 2016/2017 vam posar en marxa el projecte d’ús d’ordinadors a l’aula, el qual té com a objectiu integrar plenament les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) a les aules del nostre centre educatiu.

Aquest projecte implica l’ús d’un ordinador portàtil per cada alumne o alumna, transformant les aules en “aules digitals”.

La disponibilitat d’ordinadors per part de l’alumnat és total, ja siguin propis o cedits pel Departament d’Educació dins del “Pla d’educació digital de Catalunya”. En aquest sentit, l’institut cedeix gratuïtament ordinadors a tots els alumnes de totes les etapes, ESO i Batxillerat que en necessitin.

Recursos TIC disponibles

Totes les aules del nostre centre disposen d’un panell digital i d’una xarxa LAN i Wifi d’alta velocitat.

Pel que fa al professorat, tothom disposa d’un ordinador portàtil cedit pel Departament d’Educació, a més de tenir a la seva disposició ordinadors de sobretaula a la sala de professors.

Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA)

L’institut disposa de la plataforma educativa amb continguts i recursos: Moodle.

Els entorns virtuals d’aprenentatge (EVA) són espais de trobada i de comunicació telemàtica on té lloc l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquests entorns contenen tot un seguit de funcionalitats que es poden utilitzar de manera coordinada:

• Funcionalitats de comunicació

• Funcionalitats per facilitar l’aprenentatge

• Funcionalitats d’organització i gestió

• Funcionalitats per al seguiment i l’avaluació

Aquests espais són un complement del procés d’ensenyament i aprenentatge alhora que afavoreixen l’assoliment de la competència digital de l’alumnat.

L’estratègia digital del centre (EDC)

L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.

Els objectius de l’EDC es poden agrupar en cinc àmbits, que tenen com a fita el màxim assoliment de la competència digital de l’alumnat, del professorat i del centre:

• Assoliment de la competència digital
  • Planificació estratègica i organització
  • Metodologies didàctiques i innovació
  • Inclusió digital i de gènere
  • Seguretat i protecció de dades

L’institut disposarà de la figura del mentor digital, el qual ens està suport per tal d’impulsar la digitalització del nostre centre i ens acompanya a implementar i avaluar l’estratègia digital de l’institut.

Cal destacar que l’EDC és un document viu, que va incorporant millores i propostes noves durant la seva implementació.

La Comissió d’estratègia digital de l’Institut

La comissió d’estratègia digital de centre és l’equip encarregat de definir i implementar l’estratègia que vol seguir un centre en relació amb les tecnologies digitals, amb l’objectiu que l’alumnat, els docents i el centre assoleixin el nivell més alt possible de maduresa i competència digital des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua. Per tant, és, per una banda, un equip impulsor de l’Estratègia Digital de Centre (EDC) i, per l’altra, un equip dinamitzador que faci arribar l’Estratègia Digital a tota la comunitat educativa.

Per tant, les funcions de la comissió és l’elaboració de l’EDC, la planificació de la seva implementació i el seu seguiment i avaluació. Per portar a terme tot això, ha de comprendre tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius.

Formació interna de centre

Amb l’objectiu que tots els docents puguin assolir el nivell intermedi de competència digital, i com a part de l’estratègia digital de centres, s’ha dut a terme una FIC (Formació interna de centre) que implicat a tot el claustre durant el curs 2022/23.

Altres plataformes digitals

El Science Bits és una plataforma digital basada en un metodologia constructivista,  que utilitza gran quantitat de recursos interactius per un aprenentatge actiu i participatiu : models 3D, vídeos, animacions, simuladors i experiments virtuals. nombre d’animacions, simulacions i material audiovisuals.

Tecno 1218 és un text multimèdia dins de l’àmbit de la tecnologia que permet treballar amb recursos interactius.