Atenció a la diversitat

L’Institut de Tona compta amb el Departament d’orientació que està compost per professionals de l’orientació educativa i auxiliars, vetllador i educadora d’educació especial.

Per optimitzar els recursos i el funcionament s’organitzen de la següent manera:

• Repartiment de les professionals d’orientació educativa per nivell.
  • La tutoria d’aula oberta correspondrà sempre que sigui possible a una orientador/a que atengui a 3r i 4t d’ESO.
  • L’horari de l’auxiliar i vetllador s’elaborarà en funció de l’alumnat que calgui d’atendre.
  • Generalment i per optimitzar recursos, quan en un grup intervingui una orientadora, l’auxiliar atendrà un altre grup.
  • S’intentarà, sempre que sigui possible, que cadascun dels professionals de l’orientació tinguin tantes d’hores d’atenció individualitzada com sigui necessari en funció del nombre d’alumnes amb necessitats d’atenció educativa hi hagi en cadascun dels cicles.

També portem a terme diverses mesures i suports d’atenció a la diversitat, seguint el Decret d’inclusió, per tal de garantir l’èxit educatiu de l’alumnat. Aquestes es concreten de la següent manera:

Universals (són mesures preventives i proactives destinades a tot l’alumnat):

• Organització flexible del centre, com per exemple, el desdoblament de grups.
    • Docència compartida en algunes matèries.
    • Personalització dels aprenentatges.
    • Processos d’acció tutorial i orientació.
    • Treball per projectes.
    • Servei de mediació.
    • Tutoria individualitzada.

Addicionals (mesures d’atenció específica als aprenentatges, són flexibles, temporals i preventives):

• Mesures d’acció tutorial específiques per l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i necessitats educatives especials.
    • Suport del/de la psicopedagog/a a l’alumnat i a les famílies que ho requereixin.
    • Aula d’acollida.
    • Projecte de Diversificació Curricular (Aula Oberta) pels alumnes de 4t d’ESO.
    • Atenció individualitzada.

Intensives (són mesures que atenen les singularitats personals, consten d’accions d’alta intensitat i de llarga durada):

• Suport dels professionals d’atenció educativa a l’alumnat i a les famílies que ho requereixin.
    • Atenció del vetllador, l’educadora d’educació especial i l’auxiliar d’educació especial pels alumnes amb dificultats.
    • Plans Individualitzats (conjunt de suports i adaptacions que un determinat alumne pugui necessitar en els diferents moments i contextos escolars).
    • Aula SIEI (contribueix a l’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials derivades de limitacions molt significatives)
    • UEC (La Unitat d’Escolarització Compartida constitueix una mesura intensiva dirigida a l’alumnat a partir de tercer curs d’Educació Secundària Obligatòria amb risc d’abandonament escolar prematur)

Per recollir totes aquestes mesures, es fa un Pla de suport Individualitzat (PI) per l’alumnat que ho necessita, el qual es va revisant cada curs, i si cal, cada trimestre, per tal d’adaptar les mesures que es prenen a les necessitats reals dels alumnes.

Per tal de garantit la millor atenció a l’alumnat, el centre té la Comissió d’Atenció Educativa Inclusiva (CAEI) formada per l’equip del Departament d’Orientació del centre, la Cap d’estudis, la referent de l’Equip d’Atenció Psicopedagògica (EAP) i la referent de Serveis Socials de Tona i Sant Miquel de Balenyà. Aquesta comissió es reuneix setmanalment per fer el seguiment dels alumnes que ho requereixin.

Les coordinacions amb agents externs com psicòlegs, logopedes, etc., també formen part de les actuacions per garantir el bon seguiment dels i les alumnes.