Trobada del projecte Erasmus + a l’Institut de Montbui

El passat 24 d’abril el nostre Institut va rebre un grup d’alumnes i  professors dels 8 països europeus associats (França, Croàcia, Itàlia, Polònia, Eslovàquia, Lituània, Portugal i Suècia) que ens venien a visitar en el marc del Projecte Erasmus + “Can you tell me the way to…? Tracing our European identity on foot”.

Els principals objectius de la trobada eren d’una banda, compartir el treball realitzat durant el curs a cadascun dels centres educatius (rutes a peu geolocalitzades i pujades a Wikiloc, espècies de plantes descobertes durant els recorreguts i compartides al web del projecte Noah, vídeos Un dia a la vida de...) i de l’altra, utilitzar la llengua anglesa en un context real ja que els 34 alumnes estrangers es van allotjar a casa dels nostres alumnes.

El dilluns 24 d’abril vam visitar el Museu Marítim de les Drassanes Reials de Barcelona, per tal d’entendre l’important paper que el comerç per la Mediterrània va tenir en l’esplendor de la corona catalano-aragonesa a l’època medieval. Després d’aquesta visita, ens vam traslladar a Montserrat. Allà l’associació dels “Amics del camí de Sant Jaume” (www.amicscsj.esy.es/novetats.html) ens van rebre a l’alberg del pelegrí, ens van explicar el significat del camí i el pelegrinatge i després de donar-nos la credencial, vam anar tots junts a la basílica per rebre la benedicció del pelegrí per part d’un monjo benedictí. Tot seguit el bus ens va portar fins a Can maçana on vam començar la ruta a peu fins a Castellolí.

El dimarts 25 va haver-hi la rebuda del grup a l‘Institut. Després de donar-los la benvinguda, els alumnes van anar fins al Museu de la pell d’Igualada  per tal de visitar l’adoberia de Cal Granotes i fer un taller de confecció d’una petxina (símbol del camí) en pell, mentre els professors ens vam quedar a l’Institut per preparar l’informe final del projecte. Un cop acabada la reunió de treball, vam visitar el Museu del Traginer i després vam tornar a l’institut per compartir un arròs amb el professorat del mateix, aprofitant que aquest curs 2016/2017 es celebra el vintè aniversari de l’Institut Montbui. Després de dinar el grup va anar a La Tossa, on uns alumnes de batxillerat van fer una visita guiada per explicar els principals trets del paisatge, l’arquitectura i l’origen històric del castell i l’ermita. Quan ja es feia de nit, els Amics del camí de Sant Jaume ens van oferir una  xerrada sobre el sentit de fer el “Camino de Santiago” a l’interior de l’ermita.

Dimecres vam desplaçar-nos fins a Poblet, per resseguir a peu un tram de l’antiga cabanera (camí ramader) que unia les pastures d’hivern -situades al voltant del monestir de Poblet- amb les d’estiu –situades a les muntanyes de Prades-. Després de la caminada d’uns 9 km vam visitar el monestir de Poblet per entendre la importància que van tenir els monestirs cistercencs en la repoblació de la Catalunya Nova en època medieval. A la tarda vam anar fins el poble de Capafonts per conèixer el Sergi i el seu ramat de cabres…i per tastar els formatges i mató que fa a la seva formatgeria. De les seves explicacions en vam extreure material per preparar el vídeo Un dia a la vida de…un pastor.

Dijous vam anar a Tarragona per conèixer el llegat de la Tarraco romana. Encara que va ser un dia passat per aigua, això no va impedir que visitéssim el circ i l’amfiteatre, el museu arqueològic i un seguit de restes que es troben als peus de l’antiga Via Augusta: l’aqüeducte de les Ferreres, la pedrera del Mèdol, la Torre dels Escipions i l’Arc de Berà.

Divendres, el darrer dia de la trobada, vam tornar a Barcelona per visitar el museu d’Història de Catalunya i fer una ruta guiada a peu per la Barcelona medieval. A la tarda el comiat va ser ple de plors, ja que després de cinc dies de convivència, el desconeixement inicial entre els alumnes s’havia convertit en l’inici d’una amistat.

Podeu consultar el projecte als webs https://twinspace.etwinning.net/8192 i

agora.xtec.cat/iesmontbui/activitats/projectes/projectes-clil-aicle/erasmus.