El mètode científic

Durant les primeres setmanes de curs els alumnes de primer de batxillerat, a la matèria de Ciències per al món contemporani, han estat descobrint en què consisteix el mètode científic a través del projecte “El comprimit efervescent”.

Com a activitat d’avaluació, en lloc de fer un examen, l’alumnat ha hagut d’elaborar un video d’uns 5 minuts, per tal d’explicar el mètode científic a alumnes de primer cicle d’ESO a partir de la pregunta “De quin/s factor/s depèn la velocitat de dissolució d’un comprimit efervescent?”.

Cada grup de 3-4 alumnes ha proposat una hipòtesi en relació a la possible influència d’una variable (tipus d’aigua, temperatura de l’aigua, quantitat de comprimit, superficie de contacte entre el comprimit i l’aigua, grau tipus de comprimit) sobre la velocitat de dissolució. Posteriorment cada grup ha fet un experiment per poder decidir si la hipòtesi que havia formulat podia ser acceptada o refutada.

Al llarg del projecte s’han treballat tan competències de l’àmbit científic com competències transversals (Comunicativa, Digital i Personal i social). Una vegada acabats, els videos s’han visualitzat a classe, i la resta de companys els han avaluat a partir d’una rúbrica.
La realització d’aquest projecte ha servit com a producte final del curs “Treball per projectes” impartit per la Montse Irun (professora d’anglès a l‘Institut Joan Oró de Lleida) durant aquest primer trimestre escolar al claustre de professors de l’Institut Montbui.

Als següents links podeu consultar alguns dels videos.

Comprimit efervescent (Pol Rivero-Pep Carol-Marcos Palomino)

Comprimit efervescent (Roberto Jiménez-Judit Sánchez)

Comprimit efervescent (Cristina Martín-Maria Vivar-Marina Artiga-Iman Molina)