ÚS DE DISPOSITIUS DIGITALS AL CENTRE

Instruccions sobre l’ús de dispositius digitals al centre (extret de les NOFC)

(Actualitzat curs 23 -24)

UTILITZACIÓ DELS TELÈFONS MÒBILS AL CENTRE

A partir d’aquest curs 23-24 i per acord unànime del Consell Escolar de l’Institut, s’ha portat a terme el projecte MÒBIL ZERO. D’acord amb el projecte, dins del centre no es permet l’ús personal de dispositius multimèdia (telèfons mòbils, aparells de música, auriculars, etc.) i, per tant, recomanem no portar-los.
Entenem que hi ha famílies que necessiten comunicar-se fora d’hores lectives amb els seus fills i filles, per això, el centre posa a disposició de l’alumnat un armariet individual on podrà deixar els dispositius a l’hora d’entrar a l’institut i retirar-los a la sortida.

En cas de necessitat o emergència, les famílies trucaran a l’institut o l’institut trucarà a les famílies, segons s’escaigui.

A les sortides pedagògiques tampoc es podran fer servir els mòbils.

La família de l’alumne/a n’estarà informada a través de la respectiva incidència  a i-Educa.

Les manques de respecte provocades per possibles enregistraments de sons i/o imatges seran  sancionades de manera rigorosa i sotmeses a la legalitat vigent.

L’institut no es fa responsable en cap cas de la sostracció, pèrdua o deteriorament d’aquests aparells.

Podeu llegir aquí, la Carta informativa MòbilZero.

UTILITZACIÓ DELS PORTÀTILS AL CENTRE

Actualment disposem d’ordinador portàtils de l’EDC per l’alumnat de 3r d’ESO a 2n de batxillerat.

Els ordinadors de 3r i 4t d’ESO no poden sortir de les classes. A cada aula hi ha un carro de portàtils on es guarden i es carreguen els ordinadors. Cada ordinador està assignat a un alumne del grup. Serà el professorat qui decidirà l’ús dels ordinadors quan l’activitat que estigui fent ho requereixi.

L’alumnat de 1r i 2n de batxillerat es porten l’ordinador a casa. Quan acabi segon de batxillerat, retornarà el portàtil amb la capsa i el corresponent carregador.

El portàtil és una eina d’ús acadèmic i per tant no es pot fer servir per a cap altra finalitat, com ara xatejar (ni missatgeria instantània), jugar, entrar a portals no educatius, descarregar música, vídeos, etc. Només quan el professorat ho digui explícitament  es podrà fer una excepció a aquesta norma.

Està totalment prohibit gravar vídeos o àudios, fer fotos i qualsevol altra acció no necessària per al desenvolupament de la classe i sense la supervisió del professor. El so de l’aparell ha d’estar desactivat, tret que el professor indiqui el contrari.

El professorat és qui dirigeix la classe i organitza l’ús dels portàtils a classe. En cap cas es faran tasques diferents amb l’ordinador de les que indiqui el professorat.

Si el portàtil no s’utilitza durant la classe, ha d’estar guardat a la motxilla, taquilles o armariet de la classe. A l’hora de l’esbarjo o quan l’alumnat abandona l’aula (a les hores d’educació física, música, tecnologia…) ha de guardar el portàtil a l’armariet de la classe.

En absència del docent serà el professor de guàrdia qui autoritzarà l’ús del portàtil.

El professor podrà retirar un portàtil quan se’n faci mal ús. L’entregarà a consergeria i el/la Cap d’estudis valorarà el seu retorn o no juntament amb el professor/a que l’ha retirat i el tutor/a.

Com que els portàtils són d’ús exclusivament escolar, es sancionarà aquell alumnat en els dispositius dels quals es trobin continguts racistes, xenòfobs, ofensius, violents, etc. amb la consideració de falta greu o molt greu segons el cas.

Recomanacions:

  1. Cal conservar la caixa d’embalatge amb què es lliura el portàtil.
  2. Els portàtils han d’arribar al centre amb la bateria carregada.
  3. És important cuidar el portàtil per a un correcte funcionament i un millor manteniment: allunyar-lo de begudes i menjar, no agafar-lo per la pantalla, no ratllar la pantalla…

Avaries:

L’alumne/a és el màxim responsable de la cura del seu portàtil. Si el dispositiu té algun problema, s’avisarà al coordinador/a TIC a través del següent e-mail:

informatica@inslescorts.cat

El coordinador TIC avaluarà l’avaria. Si cal, serà l’encarregat d’enviar-ho al servei de manteniment tècnic per a ser revisat.

El Centre no es responsabilitza del manteniment aliè al servei tècnic ofert.

En cas que  el dispositiu estigui en reparació, l’alumnat podrà utilitzar-ne un del centre si n’hi ha de disponibles i se’n farà  responsable fins que no recuperi el seu. Aquests portàtils NO se’ls podran endur a casa.

Responsabilitat per danys/ Reparació dels danys:

L’Article 38 de la LEC recull que “els alumnes que, intencionadament o per negligència, causin danys a les instal.lacions o el material del centre, inclosos els portàtils, han de reparar els danys o restituir el que hagin sostret, sens perjudici de la responsabilitat civil que els correspongui, a ells mateixos o als pares i mares i/o tutors, en els termes que determina la legislació vigent”.

El Centre no es fa càrrec de la reparació dels ordinadors, per tant, la sanció econòmica no correspon a la reparació en si, sinó a una xifra equivalent al mal ús provocat sobre l’aparell.

Desperfecte a considerar: Import a comunicar a les famílies.
Pantalla trencada 40€
Teclat trencat 30€
Cop o desperfecte a frontissa però l’equip segueix operatiu. 20€
Cop o desperfecte a la carcasa posterior però l’equip segueix operatiu. 20€
Cop o desperfecte a la tapa però l’equip segueix operatiu. 20€
Cop a l’estructura. L’equip ja no és operatiu. 50€
Pèrdua del carregador El que costa: 30€ o l’alumne el compra.

Protocol relacionat amb les reparacions econòmiques dels danys als portàtils de l’alumnat:

1) L’ alumnat comunica al coordinador TIC el dany.

2) El coordinador entrega el comunicat de reparació a l’alumne. El coordinador informàtic informa el tutor per si la família truca i el tutor tingui coneixement de què passa i a secretaria (Anna Llopart)

3) El coordinador TIC OBRE tan aviat com es pugui la incidència al SAU (Només la pot fer el coordinador TIC).

4) Quan l’alumne hagi pagat, secretaria ho comunia al coordinador TIC.

IMPORTANT: Fins que l’alumne no pagui no es retorna el portàtil.

En cas que la responsabilitat del desperfecte correspongui a diversos alumnes, es pot repartir el pagament i la responsabilitat entre l’alumnat i les seves famílies.

No podem associar el desperfecte del dispositiu a la privació dels drets (Article 36 de la LEC) però es pot incoar un expedient disciplinari si es considera oportú i que es resolgui amb les sancions previstes segons la normativa.

Retorn de portàtils:

Quan l’alumnat finalitzi l’etapa de 4t d’ESO i no segueixi al centre o finalitzi 2n de batxillerat, retornarà el portàtil amb la caixa i el corresponent carregador.

L’alumnat retornarà el portàtil el dia que el coordinador TIC ho determini, que  normalment serà l’últim dia de classes lectives. Si un alumne/a, malgrat estar avistat, decideix no retornar-lo es prendran les mesures pertinents.

RÈGIM DISCIPLINARI DE L’ALUMNAT PEL QUE FA A L’ÚS DELS DISPOSITIUS MÒBILS.

Es considera una CCC de carácter lleu a l’ ús indegut de telèfons mòbils, portàtils i altres aparells electrònics en qualsevol espai del Centre.

Són considerades CCC de caràcter greu:

  1. Causar deteriorament dels equipaments (incloent els portàtils).
  2. Fer ús indegut i de forma REITERADA de telèfons mòbils, portàtils i altres aparells electrònics en qualsevol espai del Centre.
  3. Captació d’imatges amb càmeres de telèfons mòbils i/o portàtils sense l’autorització expressa del professorat.
  4. La utilització de la webcam de l’ordinador per activitats que no estiguin regulades pel professorat a l’aula.
  5. El fet que l’aparell hagi estat requisat per un professor/a 3 o més vegades.
  6. Que hi hagi als portàtils continguts racistes, xenòfobs, ofensius, violents…Es considerarà falta greu segons el cas.
  7. La suplantació de la identitat fent servir el dispositiu mòbil i/o el portàtil.
  8. Ciberassetjament (xarxes socials, SMS…). S’iniciarà el Protocol de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament i el ciberassetjament entre iguals, del Consorci d’Educació de Barcelona.

Sancions i mesures correctores relacionades amb els dispositius o el seu ús.

Les mesures sancionadores són les següents:

  1. Reparació econòmica dels danys causats del material de centre o d’altres membres de la comunitat educativa si és el cas. En cas que la responsabilitat del desperfecte correspongui a diversos alumnes, es pot repartir el pagament i la responsabilitat entre l’alumnat i les seves famílies.
  2. Retirada del portàtil del centre per un ús indegut. Només s’entrega a les classes on es necessiti.