COMPETÈNCIA DIGITAL

La competència digital (CD) és aquella que implica l’ús creatiu, crític i segur de les tecnologies de la informació i la comunicació per a aconseguir els objectius relacionats amb el treball, l’ocupabilitat, l’aprenentatge, l’ús del temps lliure, la inclusió i participació en la societat.

Requereix de coneixements relacionats amb el llenguatge específic bàsic: textual, numèric, icònic, visual, gràfic i sonor, així com les seves pautes de descodificació i transferència. Això comporta el coneixement de les principals aplicacions informàtiques. Suposa també l’accés a les fonts i el processament de la informació i el coneixement dels drets i les llibertats que assisteixen a les persones en el món digital.

La competència digital es concreta en indicadors, els quals marquen un nivell d’assoliment per cada etapa. Aquests indicadors segueixen les àrees que s’indiquen en el Marc Europeu de Competències digitals per a la Ciutadania (DigComp).

La DigComp és un marc detallat pel desenvolupament de la competència digital dels ciutadans a Europa. El marc proporciona la descripció detallada de totes les habilitats necessàries per ser competent en entorns digitals i les descriu com a coneixements, habilitats i actituds i aporta els nivells dins de cada competència.

DIGCOMP

INDICADORS OPERATIU DE LA DIGCOMP (I) I COMPETÈNCIES (C)

Àrees de competències

I1. Alfabetització en informació i dades: articular les necessitats d’informació, localitzar i recuperar dades, informació i contingut digitals. Jutjar la rellevància de la font i el seu contingut. Emmagatzemar, administrar i organitzar dades, informació i contingut digitals.

C1.1 Navegació, cerca i filtrat de dades, informació i contingut digital.

  • Articular les necessitats d’informació, buscar dades, informació i contingut en entorns digitals, accedir-hi i navegar entre ells.
  • Crear i actualitzar estratègies de recerca personal.

C1.2 Avaluació de dades, informació i contingut digital.

  • Analitzar, comparar i avaluar críticament la credibilitat i fiabilitat de les fonts de dades, informació i contingut digital.
  • Analitzar, interpretar i avaluar críticament les dades, la informació i el contingut digital.

C1.3 Gestió de dades, informació i contingut digital.

  • Organitzar, emmagatzemar i recuperar dades, informació i contingut en entorns digitals.
  • Organitzar-los i processar-los en un entorn estructurat.

I2. Comunicació i col·laboració: Interactuar, comunicar i col·laborar a través de les tecnologies digitals sent conscient de la diversitat cultural i generacional. Participar en la societat a través dels serveis digitals públics i privats i la ciutadania participativa. Gestionar la pròpia identitat i reputació digital.

C2.1 Interacció a través de tecnologies digitals.

  • Interactuar a través d’una varietat de tecnologies digitals i comprendre els medis de comunicació digital apropiats per a un context donat.

C2.2 Compartir a través de tecnologies digitals.

  • Compartir dades, informació i contingut digital amb altres a través de tecnologies digitals apropiades.
  • Actuar com a intermediari, conèixer les pràctiques de referenciació i atribució.

C2.3 Compromís amb la ciutadania a través de tecnologies digitals.

  • Participar en la societat mitjançant l’ús de serveis digitals públics i privats.
  • Cercar oportunitats de empoderament i ciutadania participativa a través de tecnologies digitals adequades.

C2.4 Col·laborant a través de tecnologies digitals.

  • Utilitzar eines i tecnologies digitals per a processos col·laboratius, i per a la co-construcció i co-creació de recursos i coneixement.

C2.5 Netiqueta.

  • Conèixer les normes de comportament i els coneixements tècnics a l’utilitzar tecnologies digitals i interactuar en entorns digitals.
  • Adaptar les estratègies de comunicació a l’audiència específica i ser conscient de la diversitat cultural i generacional en els entorns digitals.

C2.6 Gestió de la identitat digital.

  • Crear i gestionar una o diverses identitats digitals, poder protegir la pròpia reputació, tractar les dades que es produeixen a través de diverses eines, entorns i serveis digitals.

I3. Creació de contingut digital: Per crear i editar contingut digital Per millorar i integrar informació i contingut en un cos de coneixement existent mentre es comprèn com s’han d’aplicar els drets d’autor i les llicències. Saber donar instruccions comprensibles per a un sistema informàtic.

C3.1 Desenvolupament de contingut digital.

  • Crear i editar contingut digital en diferents formats, expressar-se a través de mitjans digitals.

C3.2 Integració i reelaboració de continguts digitals

  • Modificar, refinar, millorar i integrar informació i contingut en un cos de coneixement existent per crear contingut i coneixement nous, originals i rellevants.

C3.3 Copyright i llicències.

  • Comprendre com s’apliquen els drets d’autor i les llicències a les dades, la informació i el contingut digital.

C3. 4 Programació.

  • Planificar i desenvolupar una seqüència d’instruccions comprensibles perquè un sistema informàtic resolgui un problema determinat o realitzi una tasca específica.

I4. Seguretat: Per protegir dispositius, contingut, dades personals i privacitat en entorns digitals. Protegir la salut física i psicològica, i conèixer les tecnologies digitals per al benestar social i la inclusió social. Conèixer l’impacte ambiental de les tecnologies digitals i el seu ús.

C4.1 Protecció de dispositius.

  • Protegir els dispositius i el contingut digital, i comprendre els riscos i les amenaces en els entorns digitals.
  • Conèixer les mesures de seguretat i protecció i tenir degudament en compte la fiabilitat i la privacitat.

C4.2 Protecció de dades personals i privacitat.

  • Per protegir les dades personals i la privacitat en entorns digitals.
  • Comprendre com utilitzar i compartir informació d’identificació personal mentre pot protegir-se a si mateix i als altres de danys.
  • Per comprendre que els serveis digitals utilitzen una “Política de privacitat” per informar com s’utilitzen les dades personals.

C4.3 Protecció de la salut i el benestar.

  • Ser capaç d’evitar riscos per a la salut i amenaces a el benestar físic i psicològic mitjançant l’ús de tecnologies digitals.
  • Ser capaç de protegir-se i protegir als altres de possibles perills en entorns digitals (per exemple, ciberassetjament).
  • Conèixer les tecnologies digitals per al benestar social i la inclusió social.

C4.4 Protecció de l’entorn.

  • Conèixer l’impacte ambiental de les tecnologies digitals i el seu ús.

I5. Resolució de problemes: identificar necessitats i problemes, i resoldre problemes conceptuals i situacions problemàtiques en entorns digitals. Utilitzar eines digitals per innovar processos i productes. Per estar al dia de l’evolució digital.

C5.1 Resolució de problemes tècnics.

  • Identificar problemes tècnics a l’operar dispositius i utilitzar entorns digitals, i resoldre’ls (des de la resolució de problemes fins a la resolució de problemes més complexos).

C5.2 Identificació de necessitats i respostes tecnològiques.

  • Avaluar necessitats i identificar, avaluar, seleccionar i utilitzar eines digitals i possibles respostes tecnològiques per resoldre-les.
  • Ajustar i personalitzar els entorns digitals a les necessitats personals (per exemple, accessibilitat).

C5.3 Ús creatiu de tecnologies digitals.

  • Utilitzar eines i tecnologies digitals per a generar coneixement i innovar processos i productes.
  • Participar individualment i col·lectivament en el processament cognitiu per comprendre i resoldre problemes conceptuals i situacions problemàtiques en entorns digitals.

C5.4 Identificació de les bretxes de competència digital.

  • Entendre on cal millorar o actualitzar la pròpia competència digital.
  • Poder donar suport a altres en el desenvolupament de les seves competències digitals.
  • Cerca oportunitats d’autodesenvolupament i estar a el dia de l’evolució digital.

 

COMPETÈNCIA DIGITAL DEL PROFESSORAT

COMPETÈNCIA DIGITAL DE L’ALUMNAT