1r premi a la Setmana del Codi URV

Aquest divendres s’ha celebrat l’acte final de la Setmana del Codi URV que organitzen conjuntament Aliança STEM, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i el Grup de Desenvolupadors Google de Tarragona en el marc de la CodeWeek 2018.

La Setmana del Codi és un moviment de base que promou la creativitat, la resolució de problemes i la col·laboració mitjançant la programació i altres activitats tecnològiques. La idea és impulsar la visibilitat de la programació i ensenyar als joves, adults i persones grans a fer realitat les seves idees mitjançant la programació, apropar aquestes capacitats al gran públic i reunir persones motivades per a que aprenguin juntes. Enguany s’ha celebrat  entre el 6 i el 21 d’octubre. L’any 2017, el de la cinquena edició, van participar en aquest edeveniment 1.200.000 persones només a la Unió Europea. [font: https://codeweek.eu/about/].

Una d’aquestes activitats que s’engloben a la CodeWeek 2018 ha estat la a Setmana del Codi URV.

A l’acte final de cloenda hi han assistit tres escoles i tres instituts de la demarcació. Les escoles escollides, entre les moltes que s’han presentat al certamen, han estat l’escola El Temple de Tortosa, l’escola La Parellada de Santa Oliva i l’escola Saavedra de Tarragona, mentre que de part dels instituts, els representants han estat l’institut Antoni Tapiró de Reus, l’institut del Morell del Morell i l’institut-Escola el Portal de Batea. Aquest últims, a causa de la previsió meteorològica i les males condicions de la carretera han optat per tenir una presència virtual a través de l’aplicació Skype.

Però per arribar fins aquí s’ha fet un treball previ molt interessant. Entre el 8 i el 10 d’octubre, les escoles i els instituts van fer un taller TAC de dues hores de durada cadascun. Per primària era un taller Makey-Makey, mentre que per secundària es tractava d’Arduino. Posteriorment, ja cadascú al seu centre, havia de desenvolupar una estructura creativa amb Makey-Makey o un model d’instal•lació domòtica amb Arduino, fer-ne un vídeo explicatiu i promocional d’un minut de durada i enviar-lo a l’organització per tal que fos valorat per un jurat. Amb aquesta finalitat es va subministrar un Makey-Makey a cada centre de primària i tres kits Arduino a cada centre d’ESO.

Makey-Makey és un giny que transforma els impulsos elèctrics en una senyal que l’ordinador reconeix com si haguéssim premut una tecla del teclat. Si som capaços de tancar el circuit a través dels objectes conductors que es connecten amb els clips de cocodril el Makey-Makey envia l’ordre a l’ordinador. Així podem transformar objectes conductors de l’electricitat, com la pell humana, estris metàl·lics, plàtans, … en interruptors o tecles de l’ordinador. Aleshores, amb Scratch, un llenguatge de programació molt visual que utilitza peces de puzzles per crear els codis, podem donar altres usos a les “tecles” per a que executin diferents accions. Podeu veure aquest projecte en el que hem dibuixat un aparell reproductor femení en un full de paper i … no avancem esdeveniments i visualitzeu el video per saber què hi passa: https://youtu.be/f8hLYlMofwk

Arduino és una plataforma de creació d’electrònica de codi obert (modificable), que està basada en maquinari i programari lliure (gratuït), flexible i fàcil d’usar per als creadors i desenvolupadors. Aquesta plataforma permet crear diferents tipus de microordenadors d’una sola plaça als que la comunitat de creadors pot donar-los diferents tipus d’ús. [font: https://www.xataka.com/basics/que-arduino-como-funciona-que-puedes-hacer-uno].

A l’acte de cloenda es va fer una presentació del projecte de cada escola i institut davant del jurat i els altres alumnes guardonats i finalment es va donar un veredicte i un lliurament de premis a les tres escoles i instituts vencedors. Val a dir que tots sis centres han rebut el mateix premi, independentment de la posició final a la classificació fruit de la presentació “in situ”.

Mireu que bé que expliquen els nostres alumnes com han fabricat el piano d’aigua i per a què serveix! i escolteu que bé que sona aquest piano tan original!

Escola Saavedra de Tarragona –> https://youtu.be/tSDl_zLDEkU

Aquests són els videos explicatius de les altres escoles finalistes. No us les perdeu que us deixaran bocabadats!

Escola El Temple de Tortosa –> https://twitter.com/i/status/1053212825500442625

Escola La Parellada de Santa Oliva –> https://twitter.com/i/status/1053203957433188358

Amb aquesta experiència hem après, a banda de la programació amb Scratch (clica aquí per veure el codi creat) , del disseny fet amb Makey-Makey, de nocions de bricolatge per a la contrucció de l’esquelet del piano d’aigua amb cargols, volanderes i unes quantes brides de plàstic, de reciclatge de materials que habitualment tenen altres usos com canyetes, ampolles d’aigua, tubs de reg, … continguts de l’àmbit de música, a tocar una cançó amb un instrument auto-construït, i nocions d’electricitat amb els materials conductors i no conductors. Però això ha estat només amb un dels projectes ideats per a la Setmana del Codi URV, per una altra banda, uns quants alumnes de cinquè han creat un robot orquestra, on les seves extremitats, ulls i antenes fan sons al contacte amb les mans dels DJ. Un robot creat amb materials reciclats i en els que els sons emesos han estat pensats, gravats i editats per ells mateixos amb Scratch (clica aquí per veure el codi creat), o el citat anteriorment aparell reproductor femení.

Amb anterioritat a aquests projectes, hem desenvolupat altres utilitats amb Makey-Makey i Scratch com un Telesketch, el mític joc dels 60 que consistia en una pantalla negra que simulava un televisor i tenia dos botons que calia girar per moure el cursor segons les coordenades X-Y i traçar una línia, horitzontal o vertical, depenent del botó que es girava. Per esborrar el dibuix, simplement calia capgirar l’objecte i sacsar-lo enèrgicament. Podeu veure la notícia i un vídeo aquí. Quina nostàlgia, ehh?

També vam programar amb Scratch un Arkanoid per poder-hi jugar a l’aula ens calia un comandament que vam crear amb una mica de cartolina i llapis i connectat a l’ordinador amb una placa Makey-Makey féiem moure la barra inferior i així evitar que la bola caigués. Podeu veure la notíciai un vídeo aquí. També hi podeu jugar vosaltres des de casa amb el vostre ordinador, ehh. Us hi atreviu?????

Podríem estar explicant projectes realitzats pels alumnes de l’escola Saavedra durant força paràgrafs, però si seguiu aquest enllaç els trobareu tots, o si ho ampliem una mica l’amplitud de la mirada, podreu trobar tots els projectes de l’àmbit de robòtica que anem desenvolupament i creant constantment i, ara, amb l’ajuda del nostre partner Magnet l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona seguirem innovant, creant, desenvolupament la creativitat i, perquè no, aprenent els uns dels altres, aprenent de l’error, fer hipòtesis i comprovar-les, buscar solucions imaginatives i poc habituals a problemes ordinaris.

Keep on.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>