Projecte: El volcà de la Palma

Aquest projecte ha sorgit a través de les inquietuds i interessos que l’alumnat tenia sobre allò que escoltaven i veien a les notícies. Es va començar a parlar a través de la part emocional i empàtica posant-nos en el lloc dels habitants de La Palma que han hagut de deixar-ho tot, només podent agafar el més imprescindible, en alguns dels casos, deixant enrere tot el que tenien (casa, records, mobiliari …) ja que el VOLCÀ s’ha endut tot per allà on passava.

Hem reflexionat posant-nos en aquella situació amb preguntes:

Què hauríeu agafat vosaltres? Imagineu que teniu mitja hora per carregar una furgoneta amb coses de casa. Tot allò que no agafeu ara, ho perdreu. Què hi carregarem?  Què sentirieu? Sou capaços d’imaginar-vos aquesta situació? Podeu fer alguna cosa?

Aquesta situació també ens va fer pensar en la principal forma de vida  que són els camps de plataners analitzant  les conseqüències de l’erupció del Cumbre Vieja. Arribant a la conclusió que hem de comprar i menjar més plàtans canaris per ajudar als pagesos de la zona.

En un mapa interactiu vam poder descubrir que El Cumbre Vieja no és l’únic volcà en erupció al món actualment. En parelles es va fer una investigació de quants hi poden haver, en quines zones se’n concentren més i quins són els volcans que tenim més a prop.

Gràcies a les notícies del InfoK hem pogut anar entenent com entra en erupció un volcà i les seves parts, i així poder crear els nostres volcans etiquetant amb papers de colors les parts més importants.

Al Classroom tenim diferents jocs online per acabar de consolidar les parts d’un volcà. On també s’ha pogut portar a terme des de casa unes activitats interactives com mots encreuats, escoltar notícies del Cumbre Vieja i finalment seguint unes imatges dibuixar un volcà i portar-lo a classe per poder compartir-lo amb tothom.

Per concloure aquest treball es va realitzar un experiment amb unes hipòtesis i unes conclusions de com erupciona un volcà. Es va fer una reacció química entre el vinagre i el bicarbonat de sodi afegint unes gotetes de pintura per donar-li el color del magma. Tot entrant en contacte es va formar unes bombolles que és el que es veu quan comença a sortir la lava.

Amb l’evolució del projecte els nens i nenes de 4t han mostrat les seves emocions sobre els veïns de La Palma i han après com és un volcà, potenciant tant el treball oral en grup, per parelles, en petits grups o individual per millorar i reforçar la comunicació oral, la competència lectora com l’expressió escrita amb una iniciació a la competència digital a través del Classroom. També s’ha potenciat la part creativa i artística que tots portem a dins.