Un any més aprenem amb els espais d’aprenentatge. Ja ha passat tot un trimestre circulant i gaudint de totes les propostes dels microespais que ens podem trobar en els diferents espais d’infantil. Cada dia els nens i nenes viuen una nova il·lusió “a veure on aniré avui?” fan les seves pròpies descobertes amb moltes ganes d’aprendre.
Ja de bon matí ens pregunten avui fem espais? i és que quan els hi dius que sí se’ls il·lumina la cara, desitjosos i desitjoses de que arribi la tarda que és quan els fem. Solem fer els espais 4 tardes a la setmana de dilluns a dijous.
En una sessió d’espais hi ha tres moments essencials, que són:
El primer és quan pensem quin és l’espai què ens ve de gust visitar i a més a més, recordem totes aquelles coses que podem fer i sobretot, saber les normes per una bona circulació, com:
- Anar pels passadissos i les rampes de manera tranquil·la i sense córrer.
- Trucar a la porta de l’espai abans de passar i preguntar si “puc passar?”
- Després cal esperar que la referent de l’espai ens doni el vistiplau per poder entrar.
- Cal saber que quan un espai està ple, no passa res, sempre es pot tornar o bé es pot anar a visitar un altre.
- Quan es vol marxar, cal primer que es reculli tot allò que s’ha fet servir. Després cal avisar a la responsable de l’espai i se li pregunti, puc marxar?
El segon moment és durant la sessió, quan els infants segueixen els seus propis interessos podent anar a un dels 8 espais d’aprenentatges que oferim des d’infantil. Els espais que proposem són: Cos i moviment i Tot sona; Construccions; sensorial; Art; Aula fosc; Joc simbòlic; Natura i Comunicació.
Els nens i nenes són lliures d’anar on vulguin, per això diem sempre que els espais són de lliure circulació. És encisador veure com cada infant segueix el seu instint i les seves necessitats observant que n’hi ha que volen anar a córrer i saltar, d’altres que prefereixen estar tranquils, uns que busquen crear, els qui necessiten fer joc de rols, …
El tercer moment és quan fem el tancament. Els infants col·laboren en la recollida de l’espai on estan en aquell moment i un cop finalitzada la sessió tornen al seu espai de referència, és a dir a la seva aula. El primer que fan és agafar les seves coses, fer motxilles, jaquetes i seure en el seu lloc del cor de l’aula. És en aquest moment quan els infants poden explicar
tot allò que han fet, on han anat, com s’han sentit…donar veu a la seva vivència, la que han experimentat durant la sessió dels espais, és molt important pels infants, consolida el seu aprenentatge.
Aquest curs tenim una novetat!!!!
En aquests moments estem aprenent a fer anar una aplicació que es diu UMIGLO on ens podem registrar cada cop que entrem en un espai, d’aquesta manera es pot saber quins són els espais i microespais que més visitem i quins són els nostres interessos i necessitats.
Més endavant ja us explicarem, de moment estem fent la familiarització d’aquesta eina que ens ajudarà en l’avaluació dels espais.
Remarcar que per nosaltres és molt important l’aprenentatge a través dels espais perquè tal com va dir Loris Malaguzzi “Els nens necessiten molta llibertat per indagar, provar, equivocar-se i corretgir…per apreciar els infinits recursos de les mans, de la vista, de la oïda, de les formes, dels sorolls i els colors”









