Visita al Parlament de Catalunya

Els dies 24, 25, 26 i 29 de maig l’alumnat de 4t ESO ha anat al Parlament de Catalunya en el marc d’un taller proposat per les matèries de llengua catalana i ciències socials anomenat “Soc diputat”. El taller consta de dues parts, una que hem estat realitzant a l’aula i l’altra, que l’hem feta durant la visita al Parlament.

A l’aula, per mitjà d’un joc de rol, l’alumnat ha estat treballant els conceptes bàsics de la democràcia (representació, respecte, tolerància, diàleg i pacte), s’han constituït en partits polítics, han elaborat propostes de llei i han acabat presentant els programes de partit que cada portaveu defensarà al Parlament.

La segona part del taller l’hem duta a terme al Parlament on, a més de poder assistir a una visita guiada pels talleristes sobre la seva història i composició i veure’n les instal·lacions, l’alumnat ha après quina és la funció dels diputats a través d’una simulació del paper que fan al Parlament.

Els partits polítics, ara ja constituïts com a grups parlamentaris, a través dels portaveus, han exposat els programes en què han estat treballant. S’ha constituït una Mesa d’edat que els ha permès constituir la Mesa definitiva del Parlament, liderada pel President de la mesa i dos vicepresidents (cada grup de 4t ha escollit per mitjà de votacions aquests il·lustres càrrecs).

Després del debat i posicionament públic de tots els alumnes-diputats, els grups han hagut d’arribar a acords mitjançant pactes per tal de constituir una majoria. Els grups majoritaris han proposat un candidat a la presidència de la Generalitat que, després del discurs d’investidura, ha anunciat el programa definitiu consensuat del seu govern de coal·lició i ha creat govern repartint les conselleries entre els membres del seu partit i els del partit amb què han pactat.

A través d’aquesta activitat, l’alumnat de 4t s’ha familiaritzat amb les formes de cortesia i el registre culte de la llengua, ha conegut per dins el Parlament de Catalunya i ha entès com funciona un règim democràtic. Avui, són una mica més conscients dels nostres drets i, per tant, una mica més lliures.