La investigació sobre cèlul·les mare

Divendres passat, dia 6 de març, l’alumnat que cursa la matèria de Biologia a batxillerat al nostre institut va tenir la sort de poder assistir a l’UniSteam Day 2020, una jornada internacional en què intervenen 13 països europeus i que organitza la Universitat de Milà pels estudiants de batxillerat des de l’any 2009. L’objectiu d’aquesta jornada és donar a conèixer la investigació amb cèl·lules mare (i el potencial que tenen com a fàrmac de moltes malalties) i el treball científic enfocat com a treball de cooperació global entre diferents centres d’investigació d’arreu del món.

L’acte va tenir lloc al paranimf de la facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona, situada a l’Hospital Clínic. Ara bé, l’emergència que vivim en aquest moment per la pandèmia del coronavirus va condicionar moltíssim l’acte. Per un costat per la cancel·lació d’algunes de les xerrades i de l’assistència de dos terços dels instituts inscrits; per un altre, per la imposibilitat de realitzar part de les videoconferències europees centralitzades des de Milà. Això va propiciar que l’acte fos més íntim i molt més proper pel nostre alumnat, que va poder escoltar i gaudir dels tallers amb molt més protagonisme.

La jornada va constar de diferents xerrades on van descobrir com es treballa amb cèl·lules mare, quines possibilitats tenim i quines vies de treball s’estan portant a terme en aquest camp i el debat ètic d’on es troben els límits d’aquests estudis.

També es va realitzar una videoconferència amb diferents universitats espanyoles i tallers on el nostre alumnat va “jugar” a ser científics per tal de reconstruir un òrgan amb cél·lules mare.

En conclusió, alumnat i professorat van viure una jornada molt agradable que va servir per apropar el treball científic a l’alumnat i per reforçar els continguts que es treballen a l’aula.