Itineraris 4t ESO

Itineraris i matèries de modalitat 4t ESO — Curs 2021-2022

Els alumnes de 4t d’ESO han d’escollir tres matèries optatives que ocuparan 9 hores setmanals del currículum.

Cada alumne haurà de triar un itinerari format per dues matèries d’itinerari de 3 hores setmanals i escollir una altra matèria de 3 hores setmanals.

Matèries optatives d’itinerari

• BIOLOGIA I GEOLOGIA: estudi de la vida (genètica, origen i evolució dels éssers vius) i dels mecanismes de la dinàmica externa i interna de la Terra.
  • CULTURA CIENTÍFICA: reflexió sobre l’activitat científica i sobre les seves repercussions tecnològiques per estimular un sentit crític basat en el coneixement.
  • FÍSICA I QUÍMICA: aprofundiment ens els aspectes bàsics de la física i de la química.
  • LLATÍ: Introducció a la llengua llatina, origen de totes les llengües romàniques (català, castellà, gallec, portuguès, francès, italià …); la història de Roma i les seves conseqüències i llegat en la nostra civilització;  la vida quotidiana romana i la cultura clàssica (costums, hàbits quotidians i mitologia).
  • TECNOLOGIA: aplicació de la física a elements mecànics, elèctrics, electrònics i automatismes.
  • ECONOMIA: introducció dels conceptes bàsics coneixements de cultura econòmica i dialèctica, i de raonament econòmic i modelització.

Tercera matèria optativa

•  FILOSOFIA: Estimulació del pensament personal i del debat sobre qüestions com la personalitat i identitat, l’ésser humà i coneixement, individu i societat, llibertat i creativitat.
  •  FRANCÈS: Aprofundiment del francès per a alumnes que ja l’han cursat com a segona llengua estrangera en els cursos anteriors.
  •  INFORMÀTICA: Informàtica general d’usuari: editor, full de càlcul, dibuix vectorial, Internet, imatge digital, pàgines web i blocs.
  •  MÚSICA: Aprofundiment en la música actual (música popular urbana, jazz, música en el cinema, en les arts escèniques, en els mitjans de comunicació… ). Es treballa l’anàlisi, la creació i la interpretació musicals.
  •  DISSENY (EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA IV): Integració de les arts plàstiques i el disseny. Introducció a la metodologia projectual.
  • Es treballa amb diferents recursos i llenguatges plàstics com ara la llum i la fotografía, el disseny industrial (3D, packaging…), la tipografía i el disseny editorial, la il·lustració, la pintura mural… Conté i amplia també elements de dibuix tècnic, que és el llenguatge de la indústria.

Itineraris

Itinerari Matèries pròpies de l’itinerari
A – CIÈNCIES NATURALS BIOLOGIA I GEOLOGIA / FÍSICA I QUÍMICA
B – CIÈNCIES I TECNOLOGIA TECNOLOGIA / FÍSICA I QUÍMICA
C – HUMANITATS LLATÍ / CULTURA CIENTÍFICA
D – CIÈNCIES SOCIALS ECONOMIA / CULTURA CIENTÍFICA

Cal tenir present que:

Les matèries que formen el currículum comú de 4t d’ESO asseguren una bona formació general independentment de l’itinerari escollit.

L’elecció de qualsevol dels itineraris no determina l’elecció de cap modalitat de batxillerat o de cicle formatiu, tot i que una bona elecció és important per assegurar l’èxit en la formació postobligatòria.

Tots els itineraris contenen una matèria de l’àmbit cientificotècnic per assegurar l’assoliment de les competències bàsiques d’aquest àmbit al finalitzar l’ESO.

Tria i assignació de les matèries optatives

Els alumnes han d’omplir l’imprès de tria marcant un ordre de preferència  per a cada opció d’itinerari i per a cada opció de tercera matèria.

L’assignació respectarà les primeres preferències dels alumnes sempre que hi hagi disponibilitat de places.

Si la demanda en primera preferència per cursar un itinerari o matèria sobrepassa les places disponibles caldrà distribuir els alumnes d’acord amb els criteris d’assignació del centre.

1.  S’assignaran en primer lloc els alumnes que superin l’avaluació ordinària ordenats per la nota mitjana del seu expedient acadèmic de 3r ESO.
  2.  S’assignaran en segon lloc els alumnes que superin l’avaluació extraordinària ordenats per la nota mitjana del seu expedient acadèmic de 3r ESO.
  3.  L’assignació d’itinerari i de tercera matèria es comunicarà a tots els alumnes el dia 28 de juny de 2021 coincidint amb el lliurament dels informes  de qualificacions de les avaluacions finals

Observacions

Els alumnes que hagin cursat francès en cursos anteriors tenen preferència en l’assignació de francès com a tercera matèria optativa.

Als alumnes amb Plans Individualitzats i Projectes de Diversificació Curricular se’ls pot assignar un itinerari d’acord amb les seves mesures d’atenció de la diversitat.