Què entenem per mediació escolar ?
La mediació és una manera de resoldre els problemes nosaltres mateixos parlant i fent pactes.
Característiques
Proposa una acció educativa que actua de manera preventiva abans que els conflictes no evolucionin negativament.Treballa en un entorn de valors presents en la vida dels centres:
- Responsabilitat.
- Voluntarietat.
- Assertivitat.
- Empatia.
- Cooperació.
- Lliure decisió.
Objectius
- Resoldre els conflictes de manera preventiva.
- Construir entre tots i totes una comunitat educativa cohesionada.
- Educar integralment .
- Crear un clima de centre i aula positius.
- Gaudir dels avantatges que comporta els programes de mediació.
Rol de la persona mediadora
Formen part de l’equip mediador professors i alumnes ( 1r cicle ESO ). Què fan ?
- Facilita la trobada .
- Crear un clima de diàleg.
- Generar confiança mitjançant la seva actitud personal.
- Fomenta el pensament creatiu.
- No influeix en les decisions.
- Equilibra l’intercanvi comunicatiu.
Conflictes mediables Quina tipologia de conflictes creiem que podem mediar?
- Conflictes entre alumnes.
- Conflictes entre alumnes i professors.
- Conflictes de la comunitat educativa.
En quins conflictes pensem que no hauríem d’ intervenir ?
Extraescolars. Conflictes per motius delictius o de tipus personal que necessiten altres tipus de tractament o ajuts de tipus psicològic.
Servei de mediació del centre
Composició de l’equip de mediadors i mediadores.
Persones que actualment integren l’equip i parelles mediadores: en un primer moment s’han format parelles professor-alumne però més endavant pensem arribar a la mediació entre iguals.
Horaris i condicions.Hora de realització de les mediacions, durada i nombre de sessions.
Actualment fem servir les hores del pati ( ½ hora) . El nombre de sessions són 2 com a mitjana.
Condicions d’accés.
Procediment de demanda, adjudicació de mediadors i dia de trobada:
- Alumnes: s’adrecen normalment a algun professor que tinguin confiança o al tutor i aquests el deriven al coordinador.
- La resta de professionals de la comunitat educativa s’adrecen al coordinador directament.