Presentació en el Mobile World Congress del projecte de centre “360º Bullying: en els teus ulls”

El passat dia 3 de març, el nostre centre va poder presentar al Mobile World Congress el projecte premiat al 2020 per mSchools com millor experiència educativa amb tecnologies innovadores.

Des de la formació professional, sempre estem atents a les innovacions tecnològiques i la seva introducció als currículums fomentant la seva concordança amb les competències professionals del cicle o mòdul. Tot i això, el treball d’aquestes competències professionals no assegura una assimilació de les competències clau, de les soft skills, tan demandades avui dia al món professional. Per aquest motiu, els projectes ABP com el que presentem són un bon exemple de treball transversal de totes aquestes competències.

D’on sorgeix la idea?

Des de l’Institut Santa Eulàlia vam encetar un projecte amb tecnologia de gravació amb càmeres 360º al 2018, coordinat per Carmen Jiménez. El camp d’aplicació d’aquesta tecnologia es va anar ampliant a mesura que veiem les seves possibilitats. Primer, es va pensar per fer tours virtuals del patrimoni de Terrassa, amb el suport de la Fundació BCN Formació Professional i la col·laboració del Museu de Terrassa i el Parc Audiovisual de Catalunya. Va ser en 2019 que vam veure que podríem dissenyar un projecte integral, que al final va resultar un híbrid entre ABP, on l’alumnat treballava una producció audiovisual innovadora en grup, i APS (aprenentatge i servei) al voltant del tema del bullying. Aquesta funció social que va adquirir el projecte va ser gràcies a la col·laboració amb el grup de ‘Guaites’ del centre, vinculats al programa #aquiproubullying del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Les gravacions de les experiències immersives 360º

A partir de la tecnologia 360°, es generen vídeos immersius on es fan recreacions de situacions d’assetjament escolar (bullying) en totes les seves variants: virtual, social, sexual, etc. D’aquesta manera, alumnat de cicles formatius d’imatge i so treballen en grup l’enregistrament i la postproducció de vídeo 360° com a tecnologia innovadora i, per altra banda, prenen consciència del patiment de persones que han viscut el bullying en primera persona a partir del visionat d’aquests vídeos (experiència immersiva) amb ulleres de realitat virtual (VR)

Narrativa immersiva

Tant la realitat immersiva com la realitat virtual zona una eina de simulació per treballar situacions d’abús i conscienciar a les parts implicades. A partir del mòdul 10 d’Anglès tècnic (curs 2018-19) i/o la tutoria de Grau Mitjà (curs 2019-20), coordinada per Mònica Moreno, es treballen guions sobre diferents situacions de bullying. L’alumnat exposa situacions viscudes i d’aquesta recollida d’idees es treballen les especificitats de la creació de guions per narratives immersives. Les gravacions es realitzen en els mòduls de gravació i postproducció del cicles, tutoritzades pel professor Abel Castilla.

Sinergies amb altres projectes: col·laboració amb l’equip de Guaites  #aquiproubullying

En el projecte també han participat l’equip de Guaites (#aquiproubullying) que coordina Raquel Caballero, professora del centre, membre de l’equip d’orientació educativa. El grup de Guaites, tenen la missió de formar-se en sensibilització, prevenció i actuació per prevenir l’assetjament escolar i el bullying que se’n pugui derivar, així com fer ús d’eines i estratègies per sensibilitzar la comunitat educativa, a banda de formar part en la resolució dels conflictes. En el curs 2018-19 va començar aquesta acció de sensibilització amb els vídeos 360º. Aquests materials s’han posat a disposició de l’equip de GUAITES per mostrar-los en diferents tutories dels grups ESO i Batxillerat del centre. Els vídeos mostren el que sent una persona que pateix bullying en una experiència immersiva en 360º.

El projecte d’innovació pedagògica #aquiproubullying, és una iniciativa del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per sensibilitzar, prevenir i actuar vers l’assetjament escolar des d’una perspectiva de resolució dels conflictes. En el nostre centre la implementació d’aquest projecte en el curs 2018-19, va implicar la creació d’un equip impulsor i d’un grup d’alumnes implicats definits com l’equip de GUAITES. Aquesta activitat de formació i d’implementació per part dels alumnes, implicats esdevé en un aprenentatge i servei comunitari (APS), que tindrà com a finalitat sensibilitzar, detectar i aturar possibles situacions d’assetjament i altres accions que dificultin les relacions entre iguals.

ENLLAÇOS: