JA HA ARRIBAT LA PRIMAVERA!

Quina sorpresa vam tenir a la classe de les Culleres aquesta setmana! En Banyetes, el nostre titella de la classe ens va portar un conte de la primavera i un regal molt gran que ben aviat va despertar la nostra curiositat! Què seria? Primer vam escoltar el conte que ena va ben ajudar a començar a pensar què és el que hi hauria dins d’aquell regal tan gran! El vam obrir i hi vam trobar uns tests, una bossa de terra, pales petites de jardiner/a, una regadora, una flor i unes bossetes amb unes coses ben estranyes! Unes boletes que vam tocar, olorar… però que no teníem ni idea del que podrien ser. Parlant, parlant i pensant, algú va dir: -“I si provem de posar aquestes boletes dins dels tests amb una mica de terra?”. I sorpresa! A la vegada de fer aquesta deducció algú va veure que en la bosseta de les boletes també hi havia una foto de flors!! “Són flors!”-es va sentir. Finalment, la Gemma i la Concep ens van explicar que aquelles boletes es deien bulbs i que, segurament, si els cuidàvem molt bé en sortiria una flor! Així, que sense pensar-nos-ho els hem plantat i n’hem posat un a cada taula de la classe, esperant que cuidant-los molt en surtin unes flors ben maques! De quin color seran? També hem descobert que la flor que ens va portar en Banyetes és diu Pensament i que les flors, igual que nosaltres, tenen noms!

Si voleu veure aquesta experiència, només cal que cliqueu sobre la flor!

DEFENSEM L’ESCOLA EN CATALÀ

Avui hi ha convocada una vaga a tots els nivells educatius d’alumnat i docents contra la sentència del TSJC que imposa un 25% d’hores en castellà a les nostres escoles, un atac al català i al model d’immersió lingüística que fa temps que funciona al nostre país. Des del Berguedà s’ha redactat aquesta carta informativa que volem compartir amb tota la comunitat educativa.

DEFENSEM EL CATALÀ A LES NOSTRES ESCOLES

El passat 21 de gener, el TSJC va declarar ferma la sentència que obliga als centres educatius de Catalunya a impartir un 25% de les classes en llengua castellana.

Actualment els alumnes de primària fan 25 hores lectives setmanals i els de secundària 35. Això voldria dir que a l’escola hauríem de fer 6,25 hores lectives i a l’institut 8,75.

En realitat aquesta sentència no respon a un problema pedagògic o de manca de coneixement de la llengua castellana per part dels alumnes quan acaben l’educació obligatòria. En realitat es tracta d’un problema polític en que algú vol utilitzar el sistema educatiu per treure beneficis polítics.

Perquè la realitat dels centres és que els alumnes parlen en l’idioma que volen i, justament, és el fet d’utilitzar el català com a llengua vehicular el que permet que tothom tingui la possibilitat de conèixer bé els dos idiomes i pugui triar el que vulgui per expressar-se.

I actuem d’aquesta manera, no per caprici, sinó per equilibrar una realitat social en la que l’idioma majoritari a l’entorn dels alumnes (mitjans de comunicació, jocs, sèries,…) és el castellà.

Però és que, a més a més, encara que el català sigui la llengua que s’utilitza (bé, que s’hauria d’utilitzar) a la majoria de classes, els dos idiomes han conviscut durant molts anys i conviuen d’una manera pacífica i harmònica. Fa vergonya haver-ho de dir, però no es discrimina als alumnes per parlar castellà, no es deixa d’atendre a les famílies per parlar en castellà, ni es prohibeix a ningú parlar en castellà,… La llengua ha estat, és i confiem que ho segueixi sent, un mitjà de comunicació i de convivència.

És per tot això que manifestem el nostre rebuig a la sentència i ens comprometem a vetllar perquè el català segueixi sent la llengua vehicular a les aules.

Atentament,

Equip de mestres del Berguedà

Il·lustració: Joan Turu

Conte: El senyor Riu

En el marc de la celebració del Dia Mundial de l’Aigua avui 22 de maig, l’alumnat de cicle incial hem portat una activitat de contacontes a càrrec de la Diputació de Barcelona. Ahir en Blai va venir a l’escola per explicar-nos el conte d’El senyor Riu, dos cosins troben un personatge misteriós a sota d’un pont i volen saber qui és però aquest no els hi diu i els hi va donant pistes per tal que ho descobreixen. Aquest personatge misteriós és el riu i els explica com d’important és cuidar i protegir el riu pel nostre planeta. Ens va agradar molt la història i al final en Blai ens va regalar un conte per cada aula.

Educació Vial

Dos agents de la Policia Local de Berga han vingut a 2n per treballar l’educació vial. Ens han explicat un munt de coses, moltes d’elles ja les sabíem però cal que les recordem i les fem sempre per la nostra seguretat. Hem parlat de la importància del cinturó de seguretat i la cadireta o elevador al cotxe, també què cal fer per creuar un carrer i en quines zones de la ciutat podem anar amb patins, patinets, bicicletes,… i recordar que hem de portar sempre el casc ben posat. Ara ja ho sabem i ens toca a nosaltres complir totes aquestes normes pel nostre bé i el dels altres!

La PAU des de l’escola al món

L’escola Sant Joan avui al migdia s’ha unit al clam mundial per la pau al món. Nens i nenes de totes les aules han llegit una frase o un petit text parlant de la pau. A continuació hem escoltat el ‘Ball de l’Àliga’ de La Patum de Berga interpretat per alumnes, mestres i el conserge de l’escola. Ha sigut un moment molt emotiu que hem pogut gaudir alumnat, docents, personal del centre i famílies.

Hem acabat l’acte fent un minut de silenci en record de les víctimes de la guerra d’Ucraïna.

L’actual context ens demostra que és necessari educar per a la pau i la no violència. Per evitar conflictes com el d’Ucraïna: eduquem per a la pau.

Cliqueu damunt la foto per veure’n més.

El senyor Guerra i la senyora Pau

Avui a P3 hem explicat el conte: “El senyor Guerra i la senyora Pau”. Un conte que narra la història del senyor Guerra, que vivia en un turonet on sempre plovia i tronava. El senyor Guerra tenia una mansió atrotinada i poques vegades sortia de casa si no era per escridassar el botiguer que li duia les queviures. Però un dia es lloga la casa del costat, on hi va anar a viure la senyora Pau i tot va començar a canviar! 

Amb aquest conte hem volgut apropar als més petits/es de l’escola una realitat que s’està vivint actualment com és la guerra d’Ucraïna per tal que amb el seu llenguatge puguin entendre què és això de la guerra, el que implica i poder fer més comprensible, també, l’acte que tota l’escola ha fet al porxo en favor de la PAU. Després hem fet uns dibuixos del conte ben bonics. 

Us deixem el vídeo del conte per si el voleu mirar amb els vostres fills/es a casa.

Ens visita un LLOP

Avui a les aules de 2n han tornat a venir la Queralt i l’Àngel, i sabeu què? Han vingut acompanyats per un LLOP, quina il·lusió que ens ha fet! Hem parlat de la dentadura dels llops. Sabeu que tenen una dent que es diu carnissera? I que és més gran que les altres? Els humans no la tenim aquesta dent. També hem treballat la diferència en el número de dents entre les persones i els llops. Els llops tenen 10 dents més que nosaltres, us ho imaginàveu?

Després amb unes cintes mètriques hem pres les mesures del llop i hem après com fer-ho. Per acabar, tots i totes ens hem volgut fer una foto amb l’animal.

El proper dia que tornin anirem d’excursió per l’entorn per aprendre més coses sobre aquests animal tan fascinant, i creieu que en trobarem algun per la muntanya? Esperem que no!

Cliqueu damunt del llop per veure més fotos.

6è – Taller de rap a l’escola

El procés de creació de la cançó de rap ha partit del treball interdisciplinari i en grup en què s’ha tractat la recerca d’informació per conèixer la cultura hip-hop i el seu context històric i social; les diferents manifestacions artístiques de les produccions d’art urbà; l’anàlisi crític de problemàtiques socials properes a l’alumnat; diferents recursos literaris en llengua catalana (comparacions i metàfores); l’expressió oral; l’anàlisi i el tractament del so a partir de l’equipament tecnològic necessari per enregistrar la cançó.

La cançó i el videoclip final es presenten a la Mostra Sambori 2022 organitzada per Òmnium Cultural, entitat que ens ha subvencionat el taller que hem fet amb Versembrant acompanyant tot el procés de creació.

La cançó de 6èA tracta sobre la violència masclista i es titula MALSON:

La cançó de 6èB tracta sobre l’assetjament escolar (bullying) i es titula INJUST:

Taller ‘Vull tornar a ballar’

La setmana passada tot l’alumnat de 2n vam poder gaudir de l’explicació del conte ‘Vull tornar a ballar’ a càrrec del grup d’Educació Saber que treballen per a la sensibilització dels infants i famílies del Berguedà, per tal que puguin entendre els ciutadans/es que fugen de situacions de guerra o pobresa i arriben a casa nostra.

El conte que ens van explicar narra el viatge cap a Europa d’una nena siriana, que, junt amb la seva família, ha de marxar del seu país per culpa de la guerra.

L’activitat està pensada perquè el conte sigui explicat i escoltat utilitzant tot el cos, els infants empatitzen molt més amb les vivències de la protagonista i connecten amb les seves emocions. Els nens i les nenes de segon els va agradar molt, i també van poder fer connexions amb la guerra que s’està vivint actualment entre Rússia i Ucraïna que els genera molts dubtes, preocupacions i preguntes.

Podeu veure més fotos de l’activitat clicant damunt de la imatge.

Jocs de Consciència fonològica.

A P3 dediquem molts moments del dia a fer jocs de consciència fonològica: jocs d’escolta, de rimes i de memorització que ens permeten anar prenent consciència dels diferents sons que formen les paraules. En aquest cas, vam aprendre un petit poema que anàvem verbalitzant mentre la mestra tocava els diferents elements del mateix i que els nens/es podien veure. Vam presentar aquest poema visual en una safata tapada amb una tela a manera d’incògnita. Hi vam posar 2 mandarines i 1 llimona i a sota 2 mandarines més i una caixa sorpresa. Es tractava d’anar verbalitzant el petit poema: “Mandarina, mandarina, llimona- Mandarina, mandarina, sorpresa (assenyalant la caixa)”. Vam repetir l’activitat tantes vegades com van voler. Després de diverses vegades citant el poema va sorgir la pregunta: Què hi ha dins de la caixa??? Què és ???. En aquest moment vam explicar als nens que la sorpresa contenia la cosa més important del món! Llavors vam convidar als nens i les nenes a obrir la capseta un a un. A dins hi havia un petit mirall en el que veien reflectida la seva pròpia imatge. La cara de sorpresa de tots/es va ser enorme!

 

Taller “Inclusió i natura”

Cicle mitjà hem rebut la visita de l’Àngels, una guia de muntanya que es dedica a apropar la natura a persones amb mobilitat reduïda, ceguesa, sordesa, independentment de les seves capacitats, és a dir, a tothom! Ens ha fet reflexionar sobre les barreres que existeixen per aquestes persones i com normalitzar la convivències entre tots i totes a través de la naturalesa. Ha sigut una experiència fantàstica. FOTOS

Teatre a l’escola!

Benvolgudes famílies,

Avui al matí hem pogut gaudir d’una sessió de teatre a l’escola amb la representació de l’obra de titelles: “La nena Massai“. La nena Massai explica la història de la Kassi, una nena Massai que viu en una cabana a prop d’un riu. Mentre els seus pares són al poble per parlar amb la mestra de l’escola, arriba un caçador que busca animals per obtenir la seva pell. La nena, veient que els animals estan en perill, els va a buscar i els diu que s’amaguin. Finalment aconseguirà, amb l’ajuda d’una serp Pitó, que el caçador se’n vagi sense fer mal als animals de la Sabana. Ens ha agradat molt i volem compartir aquesta experiència amb vosaltres!

Si cliqueu la imatge podreu veure un petit recull fotogràfic!