Ambients/Tallers

Ambients a infantil:

A infantil portem a terme la metodologia per ambients d’aprenentatge on els infants gaudeixen d’un entorn temàtic amb diferents propostes per poder viure experiències de forma autònoma. És una dinàmica que permet als infants crear un vincle entre els companys/es, comunicar-se, actuar, manipular, construir i sobretot, emocionar-se d’allò que estan explorant.

En definitiva, els ambients proporcionen un entorn ric i estimulant que afavoreix l’aprenentatge actiu, l’exploració, la interacció social i la creativitat amb l’objectiu d’estimular el desenvolupament integral dels infants.

La seva dinàmica s’organitza d’acord a les necessitats i interessos de la comunitat de petits, sent 4 ambients de referència com: atelier (artístic), joc simbòlic, experimentació i llum i natura. Podem gaudir dels ambients en la franja de la tarda dos dies a la setmana, dimarts i divendres. Durant aquestes sessions, acudeixen diferents grups heterogenis, barrejats per edats, de manera que les propostes que oferim estan pensades per els diferents nens i nenes de I3, I4 i I5 amb els seus moments evolutius. Cada setmana els infants passen per 2 ambients i d’aquesta manera ens assegurem que tots els infants passen al llarg del curs pels 4 ambients.

Un aspecte fonamental és la presència de l’adult o de l’adulta durant aquesta franja.  Durant els ambientes, els mestres són de vital importància i ens converteixen en models de referència i guia, tot i que no ha d’interferir en els desitjos i les necessitats dels infants. L’adult ha de posar la mirada cap a un acompanyament i suport dels infants, de manera que, inviti a l’aprenentatge i la relació del grup, l’exploració de l’espai, els materials i les propostes.

Per tant, a infantil tenim els següents ambientes d’aprenentatge:

• Atelier: és un espai dedicat a l’expressió artística, la investigació i la creació. Aquí els infants gaudeixen d’un espai obert i flexible on poden explorar amb diferents materials, realitzar obres artístiques i expressar-se de manera lliure i creativa. Oferim als infants una gran varietat de materials com pintures de colors, ceres naturals, carbonets, fang, esponges, pinzells, i també materials reciclats com botons, boles, cartó, etc.

“Tots els infants neixen artistes. El problema és com continuar seguint sent artistes quan creixen” (Pablo Picasso)

• Experimentació i llum: dissenyada per fomentar l’exploració científica i l’aprenentatge basat en la investigació. Aquest espai està creat amb propostes científiques i sensorials on els infants troben diferents materials com són safates amb elements (llegums, sorra, farina…), perfums i algunes eines. També, disposen d’una sala de llum on la foscor és l’element necessari perquè els infants puguin experimentar amb les llums i ombres amb materials translúcids, taula de llum, retroprojector, llanterners, etc.
  • Joc simbòlic: és un espai de descobertes i aprenentatges per als infants on tenen la possibilitat de conèixer qui és, què representa i què vol ser, sent un element fonamental per a la construcció del món internet de l’infant. Aquest espai permet a l’infant viure situacions quotidianes i pròpies de la seva vida. A infantil proposem cada trimestre dues vivències com són:
  • 1r trimestre: supermercat i casa.
  • 2n trimestre: disfresses i teatres de titelles.
  • 3r trimestre: mecànic i metges.
  • Natura: és un espai clau per poder donar importància a l’entorn natural  i crear una connexió amb la naturalesa. A l’escola els infants tenen l’oportunitat de poder trobar espais verds amb plantes, arbres, troncs i també un hort i jardí vertical d’herbes aromàtiques. Aquí els nens i nenes d’infantil gaudeixen del contacte amb els insectes, la plantació de llavors, regar les plantes o l’exploració amb les lupes.

Tallers a primària:

Cada cicle a les tardes, dos dies a la setmana, es barregen alumnes amb tres grups.

Cada grup durant 4 sessions fa un dels tallers que es proposa.

• Taller Artístic: en aquest taller es vol potenciar la creativitat dels infants mitjançant les diferents tècniques artístiques sortint dels artistes més habituals.
  • Taller lingüístic: donem molta importància a la llengua catalana i a la seva expressió. Per aquest motiu, a través de l’Enrola’t, curtes representacions, els diferents grups aprenen vocabulari i noves expressions.
  • Taller científic / Educambient: mitjançant el mètode científic els alumnes observen, formulen hipòtesis, experimenten i extreuen conclusions per tal d’elaborar les seves pròpies teories. També alternem aquest taller per treballar el projecte proposat des d’Educambient per conscienciar i sensibilitzar als nostres alumnes en la importància de respectar i tenir cura del medi ambient.