Castellà

        Professorat Curs 2019/2020
      • Maria Borja Rodríguez
      • Núria Casat Martínez
      • Francisco Lazo Montero
      • Anna Pérez Sánchez

El Departament de Lengua Castellana y Literatura té com a objectius  principals impartir l’assignatura de la Lengua Castellana y Literatura per tal de fer conèixer la llengua i fer que els alumnes desenvolupin i millorin les seves habilitats i competències comunicatives, estètiques i literàries.

Aquests objectius bàsics es concreten, entre d´altres, en els següents aspectes: aprendre la gramàtica de forma més reflexiva i menys mecànica a partir d´exercicis de parells mínims o anàlisi inversa; gaudir de la lectura i fomentar-la, mostrant-los les seves possibilitats denriquiment personal, de diversió, de connexió amb altres àrees de coneixement transversals al llenguatge i estimular, alhora, la capacitat creativa de l’alumnat.  Així mateix, cerquem ajudar a expressar, amb coherència i en tots els contextos, ja siguin orals o escrits, agraïments, idees, sentiments, notícies, cartes, reclamacions, etc.

Ajudar, en definitiva, a comprendre de manera completa, i també crítica, el nostre entorn, les imatges que rebem, la literatura –en prosa o en vers-, les pàgines web, els textos publicitaris, els reportatges televisius, els textos instructius de tot tipus, el cinema, els textos argumentatius, etc.

L’Institut Pere Calders participa al programa de comunicació oral Tenim la paraula. Aquest programa té com a objectiu millorar la competència en l’ús de la llengua oral a l’ESO.

Aquest impuls neix de la necessitat d’enfortir la competència oral de l’alumnat, element clau per al seu desenvolupament com a membre actiu de la societat. Aquest treball de les habilitats comunicatives orals li permetran millorar l’expressió de pensaments, sentiments, emocions, opinions, vivències…

El programa de comunicació oral s’ocuparà de promoure l’ús oral de la llengua com una estratègia d’equitat educativa per a tot l’alumnat.

MOSTRA D’ACTIVITATS / PORTAFOLIS

Activitat “La palabra del día”.  L´alumnat de 1r d’ESO treballa diàriament l´ampliació de vocabulari amb l´activitat anomenada “La palabra del día”.  Cada classe confecciona un petit diccionari en una llibreta comuna on registren a diari, a inici de l´hora de Castellà, una paraula, la seva definició i les característiques d´ús que presenta.

Activitat  ¿Qué es una noticia? L’alumnat de 1r d’ESO porta a classe un diari en paper i dediquem un temps a identificar què és una notícia i les seves parts. També reconeixem les diferents seccions d’un diari i altres qüestions, tot comparant les versions en paper i digitals. Després els alumnes escriuen una notícia a partir d’un fet de la seva vida, seguint les pautes vistes al diari.

Activitat  Y tú ¿quién eres? Com a part del programa de millora de la competència oral Tenim la paraula, l’alumnat de 1r d’ESO prepara una entrevista per presentar a la classe de manera oral. Els alumnes, per parelles, trien el personatge, s’informen, creen les preguntes i ho representen davant dels companys.

Infografies de lectura.  Els alumnes de 2n d’ESO treballen la lectura de “Kafka y la muñeca viajera” amb l´elaboració d´una infografía, recurs gràfic amb el que han de concretar de forma senzilla i atractiva els detalls de la novel.la.  D´aquesta manera es familiaritzen també amb el programa de disseny gràfic Canva

Portfoli  “Yo también quiero ser poeta”.  L´alumnat de 2n d’ESO treballa la poesia, estructures mètriques i rítmiques, a través d´aquest projecte amb el que produeixen un soneto en grups cooperatius. L´activitat també ens serveix per treballar els rols dels components de cada equip (moderador, organitzador, cercador de recursos, etc.)

Portfoli  “El lenguaje y la igualdad de género”.  L´alumnat de 2n ESO treballa en valors sobre la igualtat de gènere amb un portfoli transversal. Primer visionen els vídeos “Like a girl”, “Purl” i “Cambia el cuento” i, en grups cooperatius, treballen un full de ruta de reflexions i treball lingüístic fins arribar a la creació del producte final que exposen a classe davant dels companys i companyes: un manifest en defensa de la igualtat de gènere.

Activitat  Després de llegir. Per treballar les lectures obligatòries d’una forma diferent, l’alumnat de 3r d’ESO confecciona amb creativitat un “booktrailer” i un “podcast”. D’una banda, juguen amb les seves habilitats interpretatives per realitzar un Booktrailer, on ells mateixos es converteixen en els protagonistes de la història. De l’altra, realitzen una activitat d’expressió oral on deixen constància de què coneixen el context i els conceptes més importants, a més d’explicar i interpretar fragments.

Activitat  VanguardINSTas.  Les xarxes socials són una de les eines més potents amb què compten els adolescents per relacionar-se entre ells i amb el món. En elles mostren els seus gustos, inquietuds, pors, plans de futur o records del passat. És per això que per treballar alguns continguts de literatura pensem que és bona idea fer servir el llenguatge del nostre alumnat.  En aquesta activitat aprofitem la plataforma d’Instagram per treballar en cada compte de grup-classe les vides i obres d’alguns dels components de la Generación del 27. Introduir autors com Alberti, Lorca o Josefina de la Torre enriquirà, sens dubte, la vida quotidiana dels nostres estudiants de 4rt d’ESO. A més, la propagació de poemes, imatges i biografies per Instagram de la Generación de plata desempolsarà la literatura perquè aquesta pugui fluir, en aquest segle XXI, fins a arribar a nous lectors de l’institut (o fora d’ell).

Activitat  Brindo por vosotros. Quan s’acosta el Nadal arriben els primers temporals de fred intens, els sortejos extraordinaris de loteria, els regals, les compres d’última hora, la festa i la gresca, les dotzes campanades i els bons propòsits … i, és clar, les reunions familiars al voltant d’una taula amb un sopar o un dinar especials. És en aquest context en què es produeix el brindis, un text oral que, per la seva naturalesa entre preparat i espontani, ens pot posar en un compromís si ens insten a fer-ho sense dominar el do de la paraula davant el públic. Així doncs, aquesta activitat té com a objectiu conèixer les característiques dels brindis amb la finalitat de realitzar un vídeo en el qual recollim la nostra pràctica. Els alumnes de 4rt d’ESO el fan entre ells o amb els familiars. Sempre riem quan els avaluem tots plegats a l’aula.

Activitat   Leer poesía para escribir poesía. Des del departament de llengua i literatura pensem que la creativitat i la sensibilitat són qualitats que s’aprenen i es practiquen. Amb aquesta activitat, els alumnes de Literatura universal de 1r de batxillerat visiten les biblioteques (les de la pròpia casa, les del barri, la de la UAB o la de l’institut) per rescatar llibres, llegir textos i prendre prestats alguns versos. Es tracta de jugar a la intertextualitat per crear el propi text literari.

Activitat   El poeta nos visita. De vegades ens agrada sortir-nos dels marges de la pàgina per viure la literatura de ben a prop. Per a això convidem a escriptors que ens ensenyin com creen, com pensen, com reciten… Una cita ineludible és la del nostre estimat Guillem Gavaldà, reconegut amb els premis Francesc Garriga i Miquel Bauçà, per dinamitzar una sessió de poesia i música. Els alumnes que cursen Literatura Catalana i Literatura Universal a 2on i 1er de batxillerat respectivament van gaudir, en la seva darrera edició (2018-2019) del ritme, l’emoció i la interpretació que requereix la lectura d’un poema. I vàrem aprendre que en un poema, de vegades, no és tan important entendre-ho tot perquè la sensació que et transmet l’art és més valuós (Gregori); que la unió de poesia i música aconsegueix que experimentem l’art d’una manera diferent, lluny del tradicional (Rita); que amb la visita del Guillem vam tenir l’oportunitat d’enfocar el temari de literatura de manera diferent (Naiara); que darrere la poesia existeix una dualitat en tant que la seva lectura pot transmetre emocions i significats diferents (Milena) i que llegir poesia és un art interpretatiu (Marta). Deu ni do!…Ah! Se’ns oblidava …El Guillem és ex alumne de l’INS Pere Calders. Quin goig, no?

Activitats culturals. Què important és saber gaudir d’una obra de teatre! Què important és tenir cura de la cultura en general! Què important l’experiència de ser franc! I què important visitar un clàssic de la literatura! Oscar Wilde no va defraudar. El nostre departament no es perd oportunitats així amb els alumnes de 1er de Batxillerat que cursen Literatura universal i Literatura castellana.

Enllaços d’interès:

➡ https://dle.rae.es/ Diccionario de la Real Academia Española.

➡ https://cvc.cervantes.es/ Centro virtual Cervantes.

➡ https://es.wikisource.org/wiki/Portada Wikisource, compendio libre wiki de textos de fuentes primarias en cualquier idioma, así como de traducciones de textos.

➡ http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/castella/ Llengua castellana i literatura XTEC.

➡ http://www.materialesdelengua.org/ Materiales de llengua y literatura.

➡ http://www.poesi.as/ Antología poética en castellano.