La fragilitat de la llibertat a Història del Món Contemporani de 1r de Batxillerat

El projecte educatiu d’aquest 2024 conté una primera part teòrica perquè l’alumnat vinculi la qüestió de la fragilitat de la llibertat i l’Holocaust.

A partir d’aquesta informació, l’alumnat ha redactat una biografia d’una persona o d’un grup de resistents que van oposar-se al règim durant l’Holocaust o que, posteriorment, van treballar per donar a conèixer el que havia passat. La segona part ha estat crear un contingut artístic a partir d’imatges, documents i altres propostes visuals.

Amb les biografies i les imatges, l’artista urbà Roc Blackblock, conegut per treballar el tema de la memòria popular i democràtica a través del seu projecte Murs de bitàcola ha ideat i creat el mural La fragilitat de la llibertat pintat a Flix. Cada centre ha investigat un protagonista que després l’artista ha plasmat al mural.

Enllaç amb l’aportació de l’alumnat de l’Institut Vicenç Plantada: https://mursdebitacola.com/portfolio/la-fragilitat-de-la-llibertat/

Gino Bartali, Institut Vicenç Plantada, Mollet del Vallès

Gino Bartali va néixer el 18 de juliol del 1914 i va morir el 5 de maig de l’any 2000. Va ser un ciclista molt destacat durant la dècada del 1930 i el 1940: va guanyar tres vegades el Giro d’Itàlia i dues el Tour de França.

El seu llegat, però, va més enllà del ciclisme, perquè durant la Segona Guerra Mundial es va unir a la resistència italiana, i va posar en risc la vida en transportar documents falsos en la seva bicicleta per salvar jueus perseguits pels nazis. Per aquestes accions va ser reconegut com a Just entre les Nacions.