WhatsApp Image 2022-06-07 at 10.18.23 PM
WhatsApp Image 2022-06-07 at 10.18.22 PM
WhatsApp Image 2022-06-07 at 10.18.22 PM (2)
WhatsApp Image 2022-06-07 at 10.18.22 PM (1)
WhatsApp Image 2022-06-07 at 9.11.19 PM
WhatsApp Image 2022-06-07 at 9.10.59 PM
WhatsApp Image 2022-06-01 at 8.39.55 PM
Els nois i noies que ara estan a l’institut han hagut de patir, igual que tots nosaltres una situació molt complicada els darrers anys. La pandèmia ha fet molt de mal i la capacitat de relacionar-se i sortir a fer activitats s’ha vist greument afectada. Per tal de poder millorar aquests aspectes en alguns dels nostres alumnes, aquest curs s’ha tornat a proposar el Projecte Rossinyol, amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, de l’Associació Kilòmetre zero i de l’Ajuntament de Vila-seca.
Aquest projecte contempla la figura de les mentores culturals, que tenen com a missió aconseguir que els alumnes designats a cada una d’elles, pugui conèixer un entorn cultural i social que, donada la situació en què viuen habitualment els resultaria molt més difícil de viure.
Aquesta activitat ja s’havia fet en cursos anteriors, però aquest any hem tingut el privilegi de poder demanar a tres exalumnes de l’institut fer-se càrrec d’aquesta feina. La Paula, la Maria i l’Alba van acceptar formar part del projecte a la primera trucada i es van mostrar il·lusionades de poder posar el seu granet de sorra en el procés de maduració dels nostres alumnes. Els alumnes que han participat aquest curs són, triats per diversos motius, i pensant que a la majoria dels nostres alumnes de primer d’ESO els podria resultar molt útil, el Bryan Ribeiro, la Leyla Afrouk i el Saimon Rivas.
Al llarg de tot el projecte, jo mateix com a coordinador pedagògic he pogut fer un seguiment de les mentories tant amb les mentores, amb els alumnes i amb els representants de l’associació kilòmetre zero, i he pogut constatar que en tots ells, el projecte ha estat un èxit.
Les mentores s’han encarregat de quedar setmanalment amb els alumnes i fer activitats amb ells. Entre aquestes activitats, les mateixes mentores fan una enumeració entre les que es poden destacar: activitats de cuina, esport a l’aire lliure, passejades en bicicleta, bolera, cinema, museus, la biblioteca, estudi assistit, passejades per Tarragona, Vila-seca (per exemple a visitar el pessebre de sorra al Nadal), berenars o sopars.
Le pròpies mentores han considerat com un aprenentatge mutu i com una oportunitat per aconseguir un creixement personal. En aquest sentit, la Paula ens comenta “que he aprés molt, tant de l’experiència com del Saimon. De fet crec que no només jo he fet d’acompanyat sinó que m’he sentit acompanyada també per ell”. D’igual manera, la Maria comenta que “aquest projecte beneficia, no només a la Leyla sinó també als mentors (…) per exemple vaig descobrir que activitats que per a nosaltres són bàsiques i normals, com passejar per la platja, per ells pot ser una activitat il·lusionant i que els omple d’emoció”. L’Alba, per definir la seva experiència ens diu que “el projecte ens ajuda a aprendre a aprendre, i per altra banda aporta un creixement.” Fa una reflexió sobre el projecte i la repercussió que ha tingut en allà dient que “tothom hauria de fer algun cop alguna cosa així, perquè te n’adones de tot el que pots aportar i del que et poden aportar aquests nois tan increïbles”
Com a conclusió del projecte, tant les mentores com els nois de primer han pogut créixer i aprendre els uns dels altres, així que des de l’institut em complau agrair la predisposició de les mentores i el temps que han dedicat a què els tres nois de primer puguin tenir una experiència que, estic segur, serà molt difícil que oblidin.
Javier del Río