El Parlament: de ciutadella militar a representar la veu del poble

Els alumnes de 3r d’ESO dinen al Parc de la Ciutadella i visiten el Parlament de Catalunya.
Per acabar un matí intens de conscienciació gràcies als Espigoladors, els alumnes van aprendre part de la nostra història contemporània gràcies a la visita al Parlament de Catalunya, un dels més antics del món.
Arribant per l’Avinguda del Marquès de l’Argentera amb cruïlla Passeig Picasso, s’inicia el Passeig dels Til·lers , que ens endinsa en uns dels pulmons de la ciutat de Barcelona, el Parc de la Ciutadella.
Els alumnes de 3r d’ESO de l’INS Vila-seca van poder dinar gaudint dels racons que ens ofereix aquest reconegut parc, com el llac poblat per ànecs i barques per passejar-hi, la rèplica del mamut, la cascada, l’escultura El Desconsol de Josep Llimona… Un espai emblemàtic que fou dissenyat per Josep Fontserè quan, al 1869, el general Joan Prim i Prats feu donació a Barcelona de la ciutadella militar que Felip V construí després de la derrota de l’11 de setembre de 1714 en la Guerra de Successió (1702-1714) per tal de sotmetre la ciutat a la vigilància militar.
És precisament en aquest carismàtic espai històric on s’ubica, aprofitant l’antic arsenal de la ciutadella militar, el Parlament de Catalunya, que representa a tot el poble català. Un edifici que, com la història de Catalunya, va viure una gran quantitat de canvis (palau reial, museu, caserna militar,…) fins que l’Ajuntament de Barcelona cedir una part de l’edifici al 1980, i la seva totalitat al 2004, per albergar-hi el Parlament.
Amb la visita al Parlament, els alumnes han pogut viure i veure de primera mà el temari polític que ara estan aprenent a l’assignatura de socials. Han experimentat poder seure a la sala de plens com si fossin un més dels 135 membre, elegits democràticament cada 4 anys, que formen la cambra única; han copsat la importància del seu poder legislatiu i han entès que és el sistema institucional fonamental de la Generalitat que es dedica a aprovar lleis i pressupostos, impulsa i controla el Govern, escull el president de la Generalitat i aprova-orienta-legitima el seu programa; és el centre de la vida política i té les sevesbases a l’edat mitjana, en les assemblees de pau i treva i la Cort comtal del segle XI.Les seves sales, com les anomenades de passos perduts, ens conviden a imaginar el sistema de treball i presa de decisions que s’empra després de debats, pactes i converses entre tots els partits i diputats representats, a reflexionar sobre com la institució s’ha anat adaptant a les necessitat de la pluralitat d’un poble, i com tant des del govern com des de l’oposició, ha intentat de trobar el camí cap a un bé comú: el benestar de la seva gent.

Sílvia Bonet. Departament de Ciències Socials.