Pla de treball
- Creació d’escenaris.
- Situació dels objectes als escenaris.
- Visualització dels objectes als escenaris
Preparem els escenaris
Ha arribat el moment de preparar la nostra habitació i donar l’ambient que acompanyi la història. Triarem l’escenari i a sobre d’ell situarem els objectes i amagarem els que caldrà trobar per resoldre l’enigme. No els ho hem de posar fàcil!
Fem-ho pas a pas
- Entrem al nostre compte de l’Scratch i fem una còpia del nostre projecte m3repte11 i li canviem el nom a m3repte21.
- Triem un dels escenaris de la galeria que ens sembli adient per a la nostra història. També podeu dibuixar un fons, pujar un fitxer o bé fer una fotografia i pujar-la. Si no recordeu com fer-ho, podeu consultar la sessió 6 del mòdul 1.
Necessitem un altre escenari per poder anar “recollint” els objectes que ens trobem a l’escenari principal. Aquest escenari l’anomenarem “Objectes” i ha de tenir una forma similar a la següent imatge.
Pista: Heu de dibuixar tants espais per guardar objectes com objectes s’hagin de recollir. Recordeu: dels quatre objectes, un dels objectes amaga a un altre (a la sessió 1 eren unes roques que amagaven una clau). Aquest objecte no el recollirem, per tant, no cal reservar-li un espai. Quants objectes haurem de recollir? Quants espais hem de fer?
Els objectes es situen al seu lloc…
Ara que tenim definits els dos escenaris, un per a l’habitació i l’altre per anar recollint objectes, hem de posicionar aquests objectes en el lloc corresponent. A l’acabar la sessió anterior havíem fixat aquestes posicions sense tenir en compte l’escenari, ara haureu de retocar la seva situació.
Fem-ho pas a pas
- Continuem treballant en el nostre projecte m3repte21 que tenim obert.
- Ens cal que cada cop que comenci el programa l’escenari que es mostri sigui el principal i també poder canviar a l’escenari dels objectes quan sigui necessari. Afegirem al personatge els blocs:
- Per poder retornar de l’escenari “objectes” a l’escenari principal, afegirem al programa dels escenaris els blocs:
- Per a cada objecte haureu de fixar la seva posició a cadascun dels escenaris
Fixeu la posició de cada objecte als dos escenaris i comproveu que estan ben col·locats quan s’inicia el programa.
Pista: La posició de l’objecte apareix de forma directa al bloc “vés a…” quan el desplacem sobre l’escenari fins al lloc correcte.
…i desapareixen
Els objectes que heu anat situant a sobre de l’escenari han d’aparèixer o desaparèixer en funció de la història que aneu creant. Alguns poden estar amagats i no fer-se visibles fins que passi alguna cosa, d’altres poden estar amagats darrera d’altres objectes, alguns poden desaparèixer quan els toquem o bé moure’ls per veure què hi ha al darrera. Les possibilitats que tenim són moltes i les anirem veient i millorant. Comencem ara per les accions més simples.
Fem-ho pas a pas
- Continuem treballant en el nostre projecte m3repte21 que tenim obert.
- Farem que un dels objectes estigui amagat en el moment de començar el programa. La forma més senzilla de fer aparèixer i desaparèixer un objecte és mitjançant els blocs
- Si volem que un objecte estigui amagat des de l’inici, afegirem el bloc “amaga’t” en el moment de fixar la seva posició de la forma següent:
- Una altra forma de fer-ho és mitjançant Esdeveniments. La majoria dels objectes hauran de ser controlats respecte a aparèixer o desaparèixer des de diferents entorns: el propi objecte, els escenaris, en funció de les accions del personatge,… Aquests són els blocs que conté el menú Esdeveniments.
- Més endavant treballarem amb més profunditat les possibilitats que es proporciona Esdeveniments, ara només farem un petit tast. Dit de forma ràpida, ens permet enviar un missatge als diferents objectes i escenaris i aquells que han estat programats per respondre a aquest missatge, executaran les seves accions relacionades. Aquest sistema s’anomena broadcast i és la millor forma de sincronitzar accions en el nostres programes.
- Com que hem de tenir relacionades totes les accions, cal programar-ho tant als objectes com al personatge i als escenaris
- Objectes
- Afegirem el control de “mostrar” i “amagar” a cada objecte.
- Triem
-
- A “nou missatge” escrivim el missatge que controlarà quan es mostra i quan s’amaga un objecte i el seleccionem
-
- Després indicarem quina és l’acció que farà l’objecte quan controlem des d’un altre objecte o escenari el missatge que hem escrit.
- Escenaris
- Un cop que heu definit a l’objecte en quines condicions s’ha de mostrar o amagar, indicarem a l’escenari que volem que passi amb aquell objecte en concret. Com que hem decidit que el globus no aparegui al principi del programa, és a dir, que estigui amagat a l’escenari principal (castell), heu d’indicar en l’escenari el següent:
- Personatge
- Per acabar, heu d’indicar al personatge què passarà en el moment de començar el programa
Repeteix el procés per a tots els objectes i comprova que apareixen de forma correcta en els dos escenaris (principal i objectes) tenint en compte:
- Estan els objectes a les posicions correctes que heu definit en els dos escenaris?
- Els objectes estan visibles en l’escenari que toca?
Pista: L’objecte que amaga a un altre no ha d’aparèixer a l’escenari d’objectes. Per aconseguir-ho és el mateix procés que hem fet amb l’exemple del globus però al contrari. L’objecte amagat darrera de l’altre ha d’estar als dos escenaris, tot i que al principal no es veu perquè està al darrera d’un d’ells. El quart objecte ha d’estar visible en els dos escenaris.
Com que som programadors i programadores parlem de…
- Esdeveniment: permet enviar un missatge als diferents objectes i escenaris i aquells que han estat programats per respondre a aquest missatge, executaran les seves accions. Aquest sistema s’anomena broadcast i és la millor forma de sincronitzar accions en el nostres programes