Mòdul 1. Comença l’Scratch aventura (Scratch 3.0)

En aquest mòdul començaràs a treballar amb l’Scratch, un viatge al·lucinant pel camí de la programació!

Per tal de poder fer l’animació que has descrit al teu Storyboard, descobriràs l’entorn de l’Scratch i la necessitat de programar. Exploraràs els objectes i els personatges que seran els protagonistes de la teva animació. Començaràs a programar fent un diàleg, movent els personatges  per anar construint l’acció i animant els objectes i els personatges.

SESSIÓ PLANS DE TREBALL ACTIVITATS
Sessió 1

Comencem: el projecte

Què és l’Scratch?

Descobrim el web de l’Scratch

Creem un usuari per començar a treballar

  • Presentació de l’activitat
  • Presentació del programa Scratch
  • L’espai del grup a l’Scratch: usuari i contrasenya
Sessió 2

Creem personatges i els fem parlar

L’entorn de programació de l’Scratch

Creació de personatges

Dibuixar personatges

Editar vestits

Mode mapa de bits i mode vectorial

Importació de personatges

Respecte als drets d’autor

Diàleg entre personatges

  • Descoberta de la interfície de l’Scratch
  • Afegir personatges
  • Creació de personatges
  • Disseny de personatges: galeria i categories, esborrar i duplicar
  • Gestió de l’aspecte dels personatges (mida, color…)
  • Disseny d’un personatge propi
  • Drets d’autor: llicències Creative Commons
  • Diàlegs entre personatges
Sessió 3

Dibuixem l’escenari

On són els personatges?
  • Creació d’un escenari
  • Disseny i modificació del fons
  • Efectes sobre els escenaris
Sessió 4

Efectes de so

Afegim so des de la galeria

Enregistrament de so

Afegim so des d’un fitxer

Fem música

  • Ús de sons de la galeria
  • Enregistrament de sons i afegir-los
  • Creació de música amb l’extensió: instruments, notes i tempo
Sessió 5

Movem els personatges

Els personatges es poden moure?

El bloc de moviment

Propietats dels personatges

Primers moviments: mou-te, rebota, fixa la rotació, posició inicial, vés a, llisca

Estructura iterativa

Direcció del moviment

Personatges animats

  • Primers moviments, rebota, fixa la rotació, posició inicial, vés a, llisca.
  • Control de les direccions dels personatges en l’inici i el moviment.
  • Propietats dels personatges.
  • Moviments amb canvis de vestit.
Sessió 6

Els personatges es comuniquen

Esdeveniments

Enviament de missatges

  • Enviament de missatges entre personatges
  • Treballar amb les Scratch Cards

 

Sessió 7

Efectes gràfics dels personatges

Efectes gràfics dels personatges
  • Canvis d’aspecte dels personatges
Sessió 8

Potser sí, potser no

Estructures condicionals

Expressions lògiques

Sensors i operadors

Preguntes i respostes

  • Còpia i canvi de nom dels projectes
  • Estructura condicional. Ús d’expressions lògiques
  • Finalització d’una estructura iterativa amb una estructura condicional
  • Comunicació amb l’usuari
Sessió 9

Més interaccions

Fes clic al personatge

Mou personatges amb fletxes

  • Interacció amb els personatges.
  • Control del moviment amb accions similars a la realitat.
Sessió 10

Si ho juntes tot, ja tens la història

Exemple de pel·lícula

Altres elements a tenir en compte

  • Elements de transició entre escenes.
  • Interacció entre els personatges.
  • Concordança amb l’escenari.
  • Solució d’errades freqüents.