Sessió 6. Els personatges es comuniquen

Pla de treball

  • Esdeveniments
  • Enviament de missatges

Missatges entre personatges

Fins ara, quan volies gestionar una conversa entre dos personatges feies servir la gestió del temps per tal que no parlessin tots alhora. Aquesta gestió és força feixuga quan vols fer una conversa una mica llarga o quan vols que hi hagi varis personatges. Anem a veure com ho pots fer més senzill.

Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Entra al teu compte de l’Scratch i obre el projecte de l’Storyboard.
  • Tria a tres dels teus personatges. Si en tens menys, afegeix-ne de la galeria de l’Scratch.
  • Per fer que parlin entre ells, en lloc de fer una gestió de temps, faràs que els personatges s’enviïn missatges per saber que ha de dir cadascú en cada moment. Ho faràs amb els blocs i al desplegable estarà marcat el missatge que estem fent servir

             

  • Ves a un dels tres personatges i li programes que comenci el diàleg:

  • Ara, vés a un segon personatge, el que vulguis, i li programes que esperi a rebre el missatge, i quan el rebi que contesti:
  • Ara li torna el flux (el torn) del programa altre cop al primer dels personatges, per tant, torna a ell i afegeix-li que enviï un nou missatge a un tercer personatge:
  • Ara, vés al tercer dels personatges i fas com abans has fet al segon personatge: ha d’esperar a rebre el missatge i contestar:
  • El primer personatge torna a tenir el flux del programa, és a dir, torna a ser el seu torn. Traspassa-li el torn al segon personatge. És tan senzill com enviar un missatge sense que hagi d’esperar resposta:
  • El segon personatge té ara el control del flux. Li programaràs que, per exemple, faci una proposta als altres dos personatges:
  • Finalment programa que, quan els altres dos personatges rebin aquest missatge, contestin alhora. Has d’escriure el programa al primer i al segon personatge:

Icona repte Repte 1

Ampliem. Fes que, després que el primer i el tercer personatge parlin alhora hi hagi un canvi de fons, i que quan es produeixi aquest canvi d’escenari, el primer personatge digui adéu a tothom:

  • Com qui tenia el flux de control era el segon personatge, li hauràs de posar a ell el programa:

  • I, finalment, al primer personatge li programaràs que parli quan hi hagi un canvi d’escenari:

 

Quan et funcioni perfectament, si no el necessites, pots esborrar tot el que has fet en aquesta sessió.


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Enviament de missatges: Mètode per transferir el flux del programa entre personatges.
  • Flux: Recorregut de la seqüència del programa, que pot estar en un sol personatge o saltar entre personatges.