Sessió 3. Dissenya l’escenari

Pla de treball

  • On són els personatges?
  • Creació d’un escenari
  • Disseny i modificació del fons
  • Efectes gràfics de l’escenari

Els escenaris

Fins ara has anat afegint els teus personatges, i ara és el moment de situar la teva animació. On són els personatges? Quin entorn els envolta? Toca descobrir com fer realitat l’entorn que has dissenyat a l’Storyboard.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Entra al teu compte de l’Scratch i obre el projecte de l’Storyboard.
  • Tria l’opció per actuar sobre l’escenari en lloc de fer-ho sobre els personatges. Cal que tinguis clar què és el que tens seleccionat; si tens seleccionat un personatge, no podràs editar l’escenari i a l’inrevés

  • A l’escenari pots definir diferents fons, de manera equivalent a com defineixes diferents vestits per cada personatge. Per fer-ho ves a l’opció de Fons:

  • El mecanisme per a les diferents possibilitats de creació de fons per a l’escenari és el mateix que per a la creació de vestits per als personatges, tria la via que necessitis en cada moment:
      • Triar un fons de la galeria de l’Scratch o bé pujar un fons:

                   

    • Dibuixar un fons:
                
    • Pujar un fitxer que serà el fons:

 

 

    • També pots afegir un fons sorpresa (en picar es tria un fons a l’atzar de la galeria):

 

 

 

 

 

 

Quan estàs a l’escenari també veus les diferents categories de blocs de programació, això vol dir que també pots programar l’escenari. L’única categoria que no té blocs de programació és la de moviment.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Tria dos escenaris de l’Scratch.
  • Fes que hi hagi un canvi de fons quan passin cinc segons des de l’inici del programa:

Icona repte Repte 1

Esborra el programa anterior i afegeix al projecte de l’Storyboard, tots els teus escenaris.


Pots canviar els escenaris?

Pots actuar sobre com es veu l’escenari, per fer-ho tens diferents opcions a la categoria aspecte:

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • En un dels escenaris que tens, fes que vagi augmentant el color de l’escenari cada segon:
  • Aquests són dos exemples del resultat:
    Color Color de fons 2
  • Pots canviar el temps i el valor del canvi de color per aconseguir un canvi més suau:
  • El valor de l’efecte gràfic pot ser positiu i negatiu, amb el que pots aconseguir fer-lo i desfer-lo:
  • Quan hagis acabat fet aquestes proves amb els efectes, pots esborrar el codi dels escenaris.

Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Escenari: espai on es mouen els personatges.
  • Fons: imatge, color, textura,… que forma l’escenari.
  • Aspecte: característiques del fons referides a colors, intensitat de llum,…
  • Efecte gràfic: modificacions que poden aplicar-se sobre una imatge i que ens permeten definir l’aspecte d’un fons d’escenari.