Exposició del MMACA i visita a la Tortosa de les tres cultures.

Els Departaments de Matemàtiques i Ciències Socials  vam realitzar dues sortides, el dia 9 per a 2n A, C i D, i el dia 10 per a 2n B i E, per visitar l’exposició  itinerant del Museu de les Matemàtiques (MMACA) al Museu de l’Ebre, i també recórrer els escenaris històrics de les cultures  jueva, cristiana i musulmana a Tortosa.

A l’exposició, organitzada pel MMACA i l’Associació Amics i Amigues de l’Ebre, l’alumnat de 2n d’ESO va poder gaudir de la manipulació de tot un conjunt de jocs matemàtics que els va fer veure i sentir les matemàtiques des d’una perspectiva diferent. Els i les alumnes van participar activament, de forma individual o en grup,  en totes les activitats plantejades, tant en els jocs matemàtics, com en la construcció, amb els seus companys i companyes de classe, d’una cúpula de Leonardo da Vinci a l’exterior del museu.

Totes les noies i els nois van trobar les activitats molt interessants  i  alguns i algunes van tornar el cap de setmana per gaudir-les en família.

També els va agradar molt descobrir edificis i vestigis de les cultures musulmans, jueva i cristiana als carrers del casc antic de Tortosa, de la mà dels seus professors de ciències socials, Marc March i Lluís Borràs. Les seves interessats explicacions van despertar l’interès i la curisositat dels estudiants.

Va ser una jornada molt intensa en la que l’alumnat de 2n d’ESO va gaudir aprenent matemàtiques i història fora de l’aula.

Hugo Borrega Fernández (2n B):

El dijous 10 de març, les classes de 2n B i 2n E de l’institut Roquetes vam fer una sortida a Tortosa. Concretament, vam visitar el Museu de l’Ebre, al pont del Bimil·lenari, l’exposició de  Matemàtiques anomenada: “Prohibit no tocar”. Em va cridar molt l’atenció aquest títol, perquè és totalment inusual en un museu, ja que normalment no es pot tocar res i, fins i tot, no es poden fer fotos.

Primerament, la meva classe, de forma grupal, vam realitzar una cúpula de Leonardo da  Vinci , acoblant peces iguals de fusta, seguit un patró que ens va ensenyar un dels monitors del museu. Vam poder aixecar una estructura de 3 m de diàmetre sense cap element d’unió. Una vegada construïda, la vam poder desplaçar girant-la en cercle i fins i tot ens hi vam posar dintre. Vam xalar molt!  Després vam entrar al museu i vam veure que  hi havia diferents activitats, en forma de reptes matemàtics. El que em va agradar més va ser la construcció de diferents polígons i poliedres. Alguns presentaven més dificultat que d’altres, però això era un alicient per intentar resoldre’ls. En conclusió, va ser una experiència constructiva i divertidíssima!

Maria Grau Calvo (2n A):

El fet d’anar per primera vegada a una exposició matemàtica va ser inoblidable. Practicar les matemàtiques amb diversos jocs, va fer que li’interès per l’assignatura augmentés.

Després del museu, vam anar a conèixer monuments i llocs històrics de Tortosa, la qual cosa va ampliar la meva cultura i adonar-me’n de que la història no és una cosa llunyana, sinó que està present als nostres voltants.

Gerard Roda Marín (2n E):

L’activitat que més em va agradar de la sortida a l’exposició de matemàtiques va ser la cúpula de Leonardo Da Vinci. Aquesta  consisteix en fer una cúpula molt gran amb peces de fusta. Ens va costar una mica, però finalment ho vam aconseguir. Quan la cúpula va estar acabada del tot, ens la van deixar aixecar, a poc a poc, i d’un en un vam anar entrar dins de l’espai que s’havia format en aixecar-la. Va resultar bastant divertit!

Una altra activitat que em va agradar va ser el joc del “Quién es quién” de fraccions. Aquest joc se’m dona bé i sempre encertava la fracció irreductible. M’ho vaig passar molt bé!

Departaments de Ciències Socials i de Matemàtiques.