La proporció àuria en diferents contextos

Durant aquests dies els alumnes de 2n d’ESO a les classes de matemàtiques han estat estudiant la proporció àuria i on apareix en diferents contextos. Se’ls va fer l’encàrrec de fer un article per a la pàgina web del centre i els seleccionats són els següents:

5 ESTUDIANTS DE 2n ESO C INVESTIGUEN LA RELACIÓ ENTRE LA PROPORCIÓ ÀURIA I LA PUBLICITAT

La proporció àuria o nombre d’or, és la proporció entre dos segments a i b, que compleixen la condició de que la proporció entre la suma dels dos segments, partit pel segment més gran, és la mateixa proporció que hi ha entre el segment gran i el segment petit.

Es representada per la lletra Phi = 1.618033…

La proporció àuria s’adopta al disseny, perquè és una forma neta, fàcil i organitzada per als cartells, webs i diferents tipus de publicitat.

Quina és realment la relació entre la proporció àuria i la publicitat? La proporció àuria s’ha utilitzat durant segles en la fotografia, l’art i l’arquitectura. Entre d’altres, i aquests elements inevitablement apareixen també en la publicitat.

Aquí podem observar la seva relació, la proporció àuria està dins dels anuncis publicitaris com el de “Coca-Cola” i també pot estar a les revistes. Si el rectangle és auri, al treure el quadrat seguirem tenint un rectangle auri i així fins l’infinit.

Berta, Júlia, Maria, Miguel i Dani de 2n C

QUÈ HEM FET A CLASSE DE MATEMÀTIQUES AQUESTS DIES?

A classe de matemàtiques hem investigat sobre la proporció àuria o el nombre d’or, què és i on s’aplica. El primer dia ens hem repartit en grups i cada grup ha escollit un tema per practicar la proporció àuria amb ell, nosaltres hem escollit els objectes quotidians, per això el nostre treball tracta sobre la proporció àuria plasmada en els objectes quotidians. Hem provat si una targeta d’autobús és proporcionalment àuria.

a=5,5 cm.  b=3 cm.  5,5 / 3 = 1,83333333. Aquesta targeta és aproximadament similar a Φ. Amb aquest exemple hem aconseguit comprovar si un objecte quotidià, com és una targeta d’autobús és proporcionalment àuria o no.

Roma, Dídac, Eider i Jaume de 2n C.

LA PROPORCIÓ ÀURIA EN LA PINTURA

La raó àuria, nombre auri, secció àuria o divina proporció és la proporció entre dos segments a i b que compleixen la condició que la proporció entre la suma d’aquests dos segments i el segment més gran és la mateixa que hi ha entre el segment més gran i el segment més petit

Hi ha quadres que són més bonics que altres simplement perquè són més auris que altres.

Com podem veure en aquest quadre, La Gioconda o Mona Lisa de Leonardo da Vinci, és una pintura àuria. Ja que es pot dividir en diferents rectangles auris. Es compleix que a / b = a + b / a= 1,618033… Aquest nombre i el nombre que surt en el quadre és el nombre d’or.

Aquest quadre és el de Las Meninas de Velázquez. Tots aquests rectangles que es formen són auris, per aquest motiu aquest quadre és auri. Les corbes que es formen unint els vèrtex de la diagonal dels quadrats formen una corba anomenada, l’espiral d’Arquímedes. Podem anar fent més i més rectangles fins a l’infinit, ja que aquesta és una particularitat del rectangle auri.

Àngela, Jaione, Ainara i Clàudia de 2n C.

LA PROPORCIÓ ÀURIA EN OBJECTES QUOTIDIANS

A la matèria de matemàtiques estem estudiant les proporcions i més concretament la proporció àuria, també us explicarem on podem trobar-la en objectes quotidians.

Què és la proporció àuria?

La raó àuria és la proporció entre dos segments a i b (o per extensió, entre dues quantitats a i b) que compleixen la condició que la proporció entre la suma d’aquests dos segments i el segment més gran és la mateixa que hi ha entre el segment més gran i el segment més petit.

En què consisteix la proporció àuria?

Suposem que tenim un segment i el volem dividir en dues parts. Això sí, nosaltres el volem tallar de manera que el segment total entre el fragment gran sigui igual al gran entre el petit. Si resolem aquesta equació, obtenim una única solució. Aquest número que hem obtingut és l’anomenat nombre phi (Φ=1,618033…), anomenat així en honor a Fídies, un dels arquitectes del Partenó d’Atenes. Ell mateix va fer servir aquesta proporció en tots i cadascun dels elements d’aquest edifici. Si no t’ho creus, agafa un regle i fes la prova. Divideix la seva amplada entre la seva alçada, l’alçada entre la mesura de la columna, etc. Obtindràs sempre el mateix valor: el nombre phi.

La proporció àuria en objectes quotidians:

L’exemple més proper i curiós en què trobarem la proporció àuria és a les targetes de crèdit. Si dividim l’amplada entre l’altura d’una targeta de crèdit, aconseguirem el nombre auri: 1,618 .

Aquesta proporció àuria continua viva als nostres dies, i és precisament en el disseny de logotips on en trobem grans exemples.

La proporció àuria ajudarà a crear dissenys estèticament més agradables, molt creatius per això han optat per aplicar aquesta relació a la construcció dels logotips.

Quim F., Paula C., Marta i Izan de 2n B.