VI Mostra de TdR de Batxillerat de La Selva II

La tarda de divendres passat va tenir lloc, al Teatre de Blanes, la 6a Mostra de TdR de Batxillerat de La Selva II.

Aquesta mostra de treballs de recerca pretén ser un punt de trobada entre estudiants de batxillerat dels diferents instituts de la zona, per tal que puguin compartir i difondre les seves investigacions.

La Mostra té l’objectiu de reconèixer l’esforç realitzat per l’alumnat i el professorat que el tutoritza. Els treballs presentats passen un procés de selecció previ realitzat per cadascun dels centres participants, en el qual es valoren la creativitat, la innovació i l’aplicació de diferents estratègies de recerca.

A l’edició d’enguany s’han presentat setze treballs de recerca d’alumnes de batxillerat de vuit instituts de La Selva II. Com no podia ser d’altra manera, l’Ins. Ramon Coll i Rodés no va faltar a la cita. Els nostres meritoris representants van ser la Paula Cardona, l’alumna del B2B, que va estar acompanyada per la seva tutora de TdR, la professora del Dpt. de ViP Montse Martínez, i el Pere Pena, alumne del B2A, que va estar acompanyat de la Montse Reguant, coordinadora de batxillerat (el Marc García, professor del Dpt. de Ciències Experimentals i tutor del TdR del Pere, gaudeix d’un permís de paternitat). A les grades, els nostres dos alumnes comptaven a més amb el suport de companys i de membres del claustre: la nostra directora, Lluïsa Peralta; la tutora del B2A, María José González; les esmentades Montse Reguant i Montse Martínez; i qui ara us escriu aquesta entrada al web, Juanjo González.

Per a conèixer una mica de què han tractat les seves recerques en els àmbits del disseny de moda i de la investigació biològica, respectivament, us transcric les paraules dels mateixos investigadors:

Escriu la Paula: «El treball de la moda flamenca compta amb una sèrie d’apartats que divideixen el projecte en diferents parts. La primera és la introductòria i explica la història del vestit de flamenca, el flamenc i els tipus de vestits. Seguidament, passem a les tendències, que és la investigació en què em vaig basar per realitzar els meus dissenys. Una vegada vaig tenir la part teòrica, vaig passar a la part pràctica i vaig elaborar noves tendències a partir de les anteriors i també en vaig seguir unes altres, que també van tenir un paper important en la realització del projecte final. Després de fer la base de la part pràctica, en el treball vaig començar a explicar pas a pas com vaig dur a terme l’elaboració del vestit que vaig creure que s’adaptava més al meu objectiu».

Escriu el Pere: «El treball de recerca que he realitzat el vaig plantejar com un estudi de l’efecte dels estimulants i del reforç positiu en la memòria. Per dur a terme l’experimentació vaig fer servir ratolins, que vaig criar jo mateix per disminuir al màxim la variabilitat genètica. El treball es basava en el fet que els ratolins recorreguessin un laberint i a observar si el recordaven millor els que havien estat estimulats o els que rebien un reforç positiu en acabar el laberint. Com a substància estimulant vaig fer servir cafè i el reforç positiu era el seu menjar preferit. Abans de fer l’experiment final vaig haver d’entrenar els ratolins perquè aprenguessin a recórrer laberints i, per tant, en vaig dissenyar i construir-ne quatre, un per a l’entrenament i tres més per a l’experiment. També vaig fer proves d’assaig i error tant amb el reforç positiu com amb la substància estimulant. A partir de l’anàlisi de les dades obtingudes en l’experiment, vaig concloure que el reforç positiu és més eficaç en la memòria a llarga durada, mentre que l’estimulant ho és més en la de curta durada».

Enhorabona a la Paula i al Pere per les seves recerques i per les seves acurades presentacions.

Si vols veure els vídeos de les seves exposicions, passa’t pel nostre canal YouTube.