L’exili republicà

L’alumnat de 1r de Batxillerat vam fer un viatge a França per poder aprendre de més a prop la història de l’exili de la Guerra Civil i poder, així, donar veu a la memòria.

El primer dia, el 3 de maig, vam visitar el MUME (Museu de l’Exili de La Jonquera) i les platges d’Argelers. Sabíeu que allà, on ara podíem gaudir de la sorra i del sol, va haver-hi un camp de concentració? Asseguts al terra, vam tenir l’oportunitat de llegir els testimonis de la gent que va viure en aquell camp: tant diferent el que veiem ara de les penúries que van viure-hi!

Al vespre ens vam instal·lar a la UCPA de Saint-Cyprien, on vam gaudir de les instal·lacions esportives i vam poder anar a la platja i practicar esports que no coneixíem i que van ser d’allò més divertit. També vam visitar Perpinyà i vam passar la tarda fent un joc de pistes per tota la ciutat; aquella mateixa nit, es va fer el lliurament de premis pels guanyadors.

El dia 5 de maig vam visitar Collioure, on vam poder aprendre més sobre la vida i obra d’Antonio Machado i el seu exili. Vam visitar la seva tomba, on vam llegir dos dels seus poemes, vam escoltar una cançó del Joan Manel Serrat i vam finalitzar l’homenatge fent un minut de silenci. A la tarda vam poder visitar el Château royal de Collioure, acompanyats d’un guia francès que ens va explicar tota la història del castell i de la seva existència com a presó.

Va ser un viatge on tot l’alumnat de batxillerat vam poder gaudir de temps lliure, de jocs esportius, però amb un gran contingut didàctic sobre la història del nostre país. A més a més vam poder millorar el nostre francès posant-ho en pràctica amb la gent del país!

Sense dubte, un viatge inoblidable.

Martina Gil i Nora Pasternak