Delegats i delegades de curs

Orientacions sobre pares i mares delegats de classe

La implicació i la participació de les famílies en el procés educatiu dels fills i filles és un element imprescindible per assolir l’èxit educatiu i contribuir a la inclusió escolar i social de l’alumnat.
En aquest sentit, cal afavorir que les famílies s’impliquin i participin en el funcionament del centre. Aquesta participació, recollida en diferents normatives, pot ser; individual o col·lectiva, segons el tipus d’acció i la motivació, i formal o informal, segons el grau d’institucionalització. Així, existeixen diferents canals de participació, des dels menys formalitzats, com poden ser trobades de pares i mares per impulsar una celebració o una revista, als espais més formals, com són les comissions mixtes, l’AMPA i el Consell Escolar.

En l’àmbit més proper a les accions de l’aula, trobem la participació dels pares i mares com a delegats i delegades de classe.
La figura de delegat o delegada de classe, en una situació de confinament, pot ser un vincle o canal per mantenir el lligam amb la pluralitat de famílies del grup-classe i el centre educatiu
Aquesta figura facilita l’acció tutorial i la creació de vincles entre famílies i entre famílies i escola, factor molt important sempre però encara més en situacions de confinament.

El delegat o delegada de classe és un pare, mare o tutor legal que exerceix el paper d’enllaç entre les famílies d’un grup-classe, el tutor o tutora del grup, l’escola i l’AMPA.
Aquesta figura no està regulada normativament, però està molt estesa entre els centres educatius ja que permet impulsar la col·laboració entre les famílies i els tutors o tutores de grup.
El delegat s’ofereix de forma voluntària i és escollit per les famílies del grup-classe. Representa el col·lectiu de famílies d’aquest grup recollint necessitats, interessos i expectatives i establint un vincle entre les famílies i el tutor o tutora.

Les funcions més destacables dels pares o mares delegats de classe estan relacionades amb: Col·laboració amb el tutor/a:

• fer d’enllaç entre el tutor o tutora i les famílies del grup en temes d’interès per a la classe
  • detectar inquietuds o necessitats de les famílies en relació amb el centre: expectatives, interessos formatius de les famílies, etc.
  • traspassar informació “urgent” que el tutor necessiti fer arribar a les famílies
  • fer crides de col·laboració Dinamització de les famílies del grup-classe:
  • fomentar la convivència i el bon clima escolar, evitant la transmissió de prejudicis i d’actituds fiscalitzadores
  • promoure els canals de comunicació del centre i el seu bon ús
  • motivar i dinamitzar els pares i mares i afavorir que participin en activitats organitzades pel centre, AMPA o les famílies
  • acollir les noves famílies que s’incorporin al grup-classe i ajudar-les en el seu procés d’inclusió en la comunitat educativa
  • promoure accions cohesionadores entre les famílies del grup-classe Col·laboració amb l’AMPA:
  • fomentar la participació de les famílies en les diferents comissions de l’AMPA
  • detectar necessitats de formació o inquietuds de les famílies
  • recollir propostes de millora en relació amb els serveis que gestiona l’AMPA
  • difondre comunicacions de l’AMPA
  • fer arribar els dubtes, inquietuds, suggeriments, necessitats i interessos generals dels pares i mares de la classe cap a l’escola