Benestar emocional

El benestar emocional és un concepte ampli que té a veure amb l’experiència subjectiva de sentir-se bé, en harmonia i amb tranquil·litat. A l’escola ho treballem de forma conscient i estructurada al llarg de l’escolaritat dels infants amb una programació ascendent que pretén aconseguir uns nens i nenes emocionalment intel·ligents.

Educar els nens i les nenes en aquest àmbit no és una tasca fàcil i, en aquest sentit, hem de treballar tots plegats, les famílies i les comunitats educatives. Tal com va dir Aristòtil: «Educar la ment sense educar el cor no és educar, en absolut».

• Ajudar-los a identificar les pròpies emocions. Els podem ajudar si els plantegem les preguntes següents: «Com et sents?» «Per què et sents així?» D’aquesta manera els ajudem a expressar el que senten i a reconèixer les seves emocions. No hem de minimitzar les seves preocupacions, encara que les inquietuds que tenen ens semblin banals. Hem de reforçar els missatges que els ajudin a processar tots aquests sentiments. Ho podem fer amb expressions com ara «ja veig que estàs trist, enfadat, rabiós. Què puc fer per ajudar-te?».
  • Ajudar-los a verbalitzar els sentiments, ja siguin d’alegria, tristesa, ràbia… Els infants poden expressar les seves emocions per diverses vies: el dibuix, la música, l’escriptura, la dansa són maneres diferents de manifestar com se senten. Tot això ajuda a entendre la situació i millora la consciència emocional.
  • Ajudar-los a gestionar les emocions. Que puguin explicar com se senten, connectar amb ells mateixos és imprescindible perquè sàpiguen identificar la causa de cada emoció. Totes les emocions són legítimes i hem d’acceptar-les. Cal treballar també els actes que poden derivar en aquelles emocions. A tall d’exemple: «Podem entendre que t’hagis enfadat, però no li pots pegar a un amic/una amiga perquè t’ha pres una joguina».

Referent de benestar emocional i salut comunitària – ferSalut