Biblioteca

La biblioteca escolar està connectada amb l’escola i té el propòsit comú de millorar l’ensenyament i l’aprenentatge per a tota la comunitat educativa. Així doncs, necessàriament també haurà d’adaptar els seus usos i espais per acompanyar-nos en aquesta transformació.

Així podem dir que durant els últims anys el nostre centre ha canviat i la biblioteca i la concepció de l’espai de la mateixa també ho ha fet de manera natural,  tot garantint que la seva funció s’adapti a les activitats pedagògiques.

En els darrers temps s’ha observat un canvi de paradigma als centres educatius: molts centres repensen els seus espais per tal d’adaptar-se a nous projectes , a les noves metodologies  i  a les activitats educatives.

Les biblioteques escolars, com els centres, estan canviant i el seu paper ja no es limita a ser un espai on es consumeix informació; també se n’hi crea.

Per tant, l’espai físic ha de respondre a aquesta nova visió participativa, creadora i cohesionadora.

Considerem que és important recordar que l’organització i el disseny de l’espai ha de convidar a la lectura i l’aprenentatge en totes les seves formes i suports.

Una biblioteca escolar ha der un espai més enllà a l´atracció estètica o decorativa. Indiquem que ha d’impulsar a l’accés i a la creació  de  l’aprenentatge.

La nostra pròpia escola ha analitzat i ha tingut molt present i molt en compte els seus hàbits i les seves rutines lectores,  el nostre projecte educatiu, les nostres característiques escolars, les nostres etapes educatives del centre i la comunitat educativa, com també les nostres necessitats i  les funcions dels espais, el seu funcionament quotidià de l’escola, els seus recursos econòmics, els seus factors externs , i per totes aquestes raons hem dissenyat una nova proposta que es reorganitza i s´allunya de ser una zona centralitzada on poder anar-hi.

De vegades aquesta concepció de biblioteca com a aula amb llibres o magatzem analògic, especialment present a Secundària, pot ser difícil de canviar i la resistència al canvi serà un aspecte a treballar. Però hem de tenir molt present que tota aquesta situació ha estat causada per una evolució natural educativa i per les pròpies necessitats pedagògiques que han donat lloc a una nova formulació o disseny d’espai de biblioteca.

Recordem un altre concepte que hem de valorar: la biblioteca escolar no és una biblioteca pública. Té altres funcions molt concretes en corcordança als trets d’identitat de la nostra escola.

Per tant podem indicar que l´escola Charles Darwin ha dissenyat uns espais concrets molt a prop de les aules , al nostre passadís on es poden observar uns racons concrets, estipulats amb mobles plens de llibres, taules i cadires per  descobrir i experimentar la lectura.

Cal indicar amb un sol cop d’ull que aquests espais de biblioteca s´han anant apropant a les aules ordinàries dels nostres infants.

I és per això que comptem amb quatre zones de biblioteca en la nostra escola.

El passadís de la primera planta consta de dues zones de biblioteca :

• L’àrea de biblioteca infantil ( I3 i I4)
  • L’àrea de biblioteca de cicle inicial.
  • L’àrea de la sala de mestres on hi ha llibres específics.

El passadís de la segona planta consta de dues zones de biblioteca:

• L’àrea de biblioteca infantil ( I5)
  • L’àrea de biblioteca de cicle mitjà i superior.

Aquestes àrees o zones són espais de lectura informal,  espais de descoberta i joc literari i espais de treball amb material lector. D’aquesta manera, no només fem créixer i visibilitzem la biblioteca i la lectura a tot el centre, sinó que també disposem de més espais distribuïts, a prop dels alumnes. En conseqüència , la biblioteca central es difumina.

La idea de biblioteca central desapareix en la nostra escola perquè ha adquirit una altra funció , sobretot, molt visible en el concepte i ubicació de l’espai.

És evident que el que no ha de canviar són els rituals, els hàbits i la creació  d’un ambient propici, receptiu i la predisposició al contacte amb la lectura que tots i els mestres i  totes les mestres tenim present en la pròpia aula on presentem un llibre o conte:  “ mai hem de deixar de provocar moments lectors”. Són plenaments concients, que ara per ara , en la societat actual necessitem d´estímuls potents, que impactin , que siguin ràpids , atractius i efectius, que ens facin girar la mirada cap un altre costat.

Hem de tenir present que el material de lectura ha d´acostar-se als seus pretendents,  hem   de captar  intencionadament  una provocació, una atracció als tímids i passius lectors.

Aquesta ha estat la nostra història i el nostre canvi pel que fa referència a la biblioteca central convertida en zones d´espais de biblioteca, molt properes a les aules, al pas i al camí dels infants cap a les seves aules on segurament que més d’una mirada cau en un llibre.

Segurament aquesta proposta no serà la definitiva perquè depèn dels canvis de l’evolució educativa, però de moment, sembla tenir bons resultats ja que els usuaris tenen un accés ben facilitat i sense cap dificultat.

Ara per ara, el nostre repte és aconseguir més títols adequats i actualitzats per estimular als nostres lectors. Mica en mica ho aconseguirem!!!