Coneixement Científic, Tècnic i Digital

Entendre el món per donar resposta als reptes del present. Investigar per generar coneixement sobre el món en què vivim, però també passar a l’acció, proposar solucions, inventar, construir, innovar, entrellaçar tot el potencial tecnològic amb el dia a dia de les persones. Situar la ciutadania en el centre d’aquest coneixement universal i potenciar el vessant creatiu, convertint-nos en inventors, amb recursos d’informació i capacitat crítica.

IntersECCions és un programa de ciutat que, des del 2016, impulsa l’Ajuntament del Prat de Llobregat, per a impulsar el treball transversal entre cultura i educació com a eina per la transformació social i comunitària. Es desenvolupa a partir de la cooperació i corresponsabilitat amb l’ecosistema educatiu i cultural del municipi, implicant-los en el repte d’impulsar els drets culturals i la democratització de la pràctica cultural així com el dret a una educació de qualitat al llarg i ample de la vida.

El programa planteja tres tipus d’accions –projectes, laboratoris i entorns d’aprenentatge- que es desenvolupen en relació a cinc àmbits de coneixement -Lectura, Impuls de l’anglès, Educació en les arts (teatre, música, dansa, arts visuals i cinema), Coneixement de la ciutat i Coneixement Científic, tecnològic i digital.

Aquest curs 22-23 hi participen 3 escoles (El Parc, Charles Darwin i Bernat Metge), 2 equipaments culturals (Centre Cívic Palmira Domènech i Biblioteca Antonio Martín) i el Centre de Recursos Pedagògics del Prat.

Respecte a la metodologia de treball, el projecte es desenvolupa en tres fases:

– Fase de disseny: s’acorda l’eix temàtic que vertebrarà el curs i s’acompanya amb formació adreçada al professorat i a referents dels equipaments culturals implicats.

– Fase d’implementació: es desenvolupen els projectes específics a cada escola i s’acompanyen amb suport expert en didàctica de la ciència, recursos bibliogràfics especialitzats i visites a equipaments vinculats a la temàtica.

– Fase de tancament: els aprenentatges i experiències de l’alumnat es comparteixen amb la ciutadania en diversos formats, i s’avalua tot el procés de treball per definir les línies futures del projecte.

El nostre centre participarà amb l’alumnat de 4t i 6è:

• 4t →Es farà mitjançant el mètode científic, a partir de la metodologia de treball cooperatiu. La pregunta
    inicial del projecte serà el fil conductor en el qual els alumnes es convertiran en inventors i
    inventores i experimentaran amb diferents materials i instruments que els permetrà crear les
    seves pròpies màquines simples donant-li un ús lúdic i quotidià com a joguines.

• 6è →A partir de la pregunta inicial del projecte: Com podem transformar una joguina per a quefuncioni amb energia renovable?
    S’inicia unes sessions d’investigació-experimentació en equips cooperatius per establir què
    necessitem per a aconseguir aquesta transformació de les joguines.
    En una primera fase de sessions es treballarà la base teòrica imprescindible per a començar el
    projecte.En una segona fase s’iniciarà la part d’investigació (recerca de vídeos per a inspiració, joguines
    potencialment viables per a l’activitat…)
  •  A la última de les fases serà el moment de crear, experimentar i trobar solucions al repte.

El productes finals i el procés de  creació es compartirà al mes de maig en un fira científica, amb la col·laboració del CC Palmira Domenech.

Aquests projectes que es duen a terme a l’escola vinculen amb el projecte de centre Green Power passa’t al verd i també emmarcat en el programa d’innovació educativa STEAMcat que s’impulsa al Darwin.