Metodologia: aprenem de forma activa!

Aprendre de forma activa és un enfocament pedagògic integral que promou la instrucció personalitzada i la creació de forts vincles entre l’escola i la comunitat per tal d’assegurar que els nens i nenes aprenguin les competències necessàries per a la vida.

Moltes persones asseguren que va ser justament la història del nostre procés personal, que ens va portar a fer els primers passos per a crear una escola alternativa, la que els havia inspirat per buscar nous camins en la seva pròpia relació amb els nens i nenes, fos privada o professionalment. Es basa en les capacitats de sentir i comprendre, fet que fomenta la iniciativa pròpia i la presa de decisions, sense por a equivocar-se, per a formar persones segures i amb confiança en ells mateixos.

El sistema actiu exigeix un nivell molt alt de preparació, una disposició inesgotable per tot el que és nou, una capacitat infinita per inventar, confeccionar, reunir, ordenar, i conservar materials.

La proposta  neix com a resultat d’un procés participatiu i reflexiu que ha permès analitzar la complexitat dels problemes que afecten la qualitat de l’escola, reconeixent la participació comunitària i els patrons culturals. Per tant, és un aprenentatge significatiu i autònom, on la creativitat està present.

En aquest cas, el/la docent té un paper d’acompanyament a l’alumnat, proporcionant-li recursos cognitius i emocionals més apropiats. Bàsicament centra l’atenció en els nens i nenes, les seves idees i els seus interessos, ja que és amb ells, en què es basa l’educació.

“El Professor i el llibre ja no són els únics instructors: les mans, els ulls, les orelles, de fet, el cos sencer, es converteixen en fonts d’informació, mentre que el professor i el llibre de text es converteixen, respectivament, en l’iniciador i el verificador, un substitut de l’experiència personal, no poden substituir el viatge real”