Valors: esforç i responsabilitat

3-6 anys

Esforç

En aquesta edat els vostres fills ja han assolit un grau bastant important d’autonomia pel que fa a les necessitats bàsiques de la seva vida quotidiana. Al començament, les activitats que suposen un esforç són vistes com un joc. Més tard, però, acostumen a demanar ajut, encara que siguin capaços de fer la feina per ells mateixos, i quan no se’n surten poden reaccionar amb tossuderia. És aquí on heu de començar a ser exigents amb les seves petites responsabilitats diàries. En aquesta etapa, des dels 3 o 4 anys, el vostre fill comença a ser capaç d’autocontrolar-se, però necessita normes de conducta per ajudar-lo a controlar els seus impulsos i fomentar-li l’esforç. També és important saber valorar les seves accions i fer-li saber que les valoreu.

Per fomentar el valor de l’esforç en els vostres fills, en aquesta edat seria convenient que:

  • Els ajudeu a marcar-se petits objectius en diferents àmbits (tasques de casa, deures de l’escola, activitats extraescolars…).
  • Els demaneu un esforç personal per aconseguir el seu objectiu.
  • Els acostumeu des de ben petits a veure que les coses sovint costen i no surten a la primera, que cal constància per aconseguir-les.
  • Els demaneu constància i responsabilitat quan comencen una activitat i no la volen acabar perquè els costa.
  • Els acostumeu a veure que els seus desitjos no són ordres ni drets, que no sempre poden fer el que volen sinó el que és convenient en aquell moment.
  • Els doneu explicacions, però mantenint-vos ferms.
  • Es vesteixin sols en un temps raonable.
  • Es banyin tots sols amb la supervisió de l’adult.
  • Se’n vagin a dormir acceptant els diferents horaris familiars.
  • S’esforcin per menjar tota classe d’aliments encara que no els agradin.
  • Es rentin les dents sense rondinar.
  • Participin en petites tasques de la llar: parar la taula, ajudar els pares en alguna feina senzilla de la cuina, fer-se el llit amb ajuda, endreçar l’habitació…
  • Marqueu normes de conducta per ajudar-los a controlar els seus impulsos i fomentar-los l’esforç.
  • Valoreu les seves actituds positives i la feina feta.
  • Els expliqueu contes o històries on, gràcies a l’esforç, els protagonistes puguin aconseguir els objectius que persegueixen.

6-12 anys

Esforç

En aquesta etapa és el moment idoni per treballar els valors amb els vostres fills, ja que poden entendre i elaborar argumentacions més complexes. En aquesta edat haurien de començar a entendre que per aconseguir els objectius l’esforç és del tot necessari i que per tant, no poden deixar-se portar per allò que els ve de gust a cada moment.

També és molt important en aquesta edat que comencin a conèixer-se i assumir les pròpies limitacions i a tolerar la frustració quan no s’assoleixin les fites o objectius. Així aniran adquirint les seves eines personals per enfrontar-se en un futur a dificultats i contratemps més importants.

Per fomentar el valor de l’esforç en els vostres fills, en aquesta edat seria convenient que:

  • Els ajudeu a planificar objectius en diferents àmbits (tasques de casa, l’escola, les amistats, activitats extraescolars, lleure…).
  • Els feu veure que han de ser conseqüents amb les seves decisions, ser constants i finalitzar allò que comencen o es proposen (activitats extraescolars…).
  • Els demaneu que s’esforcin tant com puguin en les feines que realitzin, sempre d’acord amb la seva maduresa i capacitat.
  • No els acostumeu a rebre al moment el que demanen, per tal d’enfortir la seva voluntat i paciència.
  • Es facin conscients de la necessitat de la higiene personal.
  • Facin els deures amb la màxima autonomia possible, acompanyant-los, orientant-los, però mai solucionant-los els problemes o fent les tasques vosaltres.
  • Facin tots sols les feines de casa que tenen encomanades. Segurament vosaltres les faríeu en menys temps, però és necessari que s’esforcin per fer-ho per ells mateixos.
  • Facin activitats cada cop més complexes, tant de casa com d’escola: la neteja i l’ordre de la seva habitació, la cuina, petites compres, els deures…
  • Marqueu normes de conducta per ajudar-los a controlar els seus impulsos i fomentar-los l’esforç.
  • Valoreu les seves actituds positives i la feina feta.
  • Treballeu l’esforç a partir de contes, històries i llegendes on, gràcies a l’esforç, els protagonistes puguin aconseguir els objectius que persegueixen.

3-6 anys

Responsabilitat

En aquesta edat comencen a ser més autònoms, però encara necessiten que els digueu constantment el que poden o no poden fer. Volen ajudar i fer petits encàrrecs, tenen desitjos d’agradar als adults i per això solen tenir iniciatives en aquest sentit. Aquest és un potencial que cal aprofitar per fer-los més responsables en el dia a dia.

Al final d’aquesta etapa poden mostrar-se rebels davant les pressions dels adults en assumptes com disciplina, autoritat o normes socials. És important llavors marcar límits i no cedir a les seves rebequeries.

Per fomentar el valor de la responsabilitat en aquesta edat és convenient que:

  • Reflexioneu amb ells sobre les seves responsabilitats i feu, conjuntament, llistats gràfics i atractius (dibuixos, adhesius…) per fer-ne el seguiment, marcant, per exemple, amb gomets les tasques realitzades…
  • Sigueu exigents amb les seves responsabilitats diàries; acostumeu-los a complir les seves obligacions i els compromisos adquirits.
  • Valoreu l’esforç dels vostres fills quan compleixen les seves petites responsabilitats.
  • Transmeteu als vostres fills que “poden fer-ho”, valorant la seva actitud responsable i la feina ben feta. D’aquesta manera aniran adquirint seguretat en ells mateixos.
  • Marqueu normes de conducta per ajudar-los a complir les seves responsabilitats.
  • Els acompanyeu en les seves activitats diàries, sense sobreprotegir-los, perquè cada cop siguin més autònoms i responsables: en la seva cura personal (vestint-se, calçant-se, rentant-se, anant sols al bany…); en menjar correctament, (acabar tot el que té al plat, utilitzar els coberts…); en endreçar els objectes que utilitzin (joguines, llibres, roba…).
  • Comenceu a marcar-los tasques que augmentin el seu grau de dificultat de manera progressiva, per tal que aprenguin a concentrar la seva atenció durant un temps.
  • Es vagin acostumant a realitzar alguna tasca dins de l’àmbit familiar, com pot ser ajudar a preparar els ingredients del menjar, parar taula i repartir el menjar en els plats, ajudar a rentar plats, col·laborar en fer-se el llit, encarregar-se  de donar el menjar a la mascota de casa, …
  • Els ajudeu a establir metes realistes adequades a les seves característiques, capacitats i interessos.
  • Els feu reflexionar sobre les conseqüències dels seus actes abans de prendre una decisió.
  • Demaneu constància i esforç quan comencen una activitat i no la volen acabar perquè els costa.
  • Els animeu en els seus intents per realitzar una activitat encara que no se’n surtin prou bé en un primer moment. Ajudeu-los a tolerar les petites frustracions en cas que no assoleixin els objectius de manera del tot satisfactòria o immediata.
  • Els expliqueu contes o històries on es doni valor a la responsabilitat.
  • Us mostreu responsables en les activitats que feu. Els vostres fills us imiten i aprenen d’allò que us veuen fer.

6-12 anys

Responsabilitat

Aquesta etapa és el moment idoni per treballar els valors amb els vostres fills, ja que poden entendre i elaborar argumentacions cada cop més complexes. Poden començar a entendre que per aconseguir els objectius el seu compromís i responsabilitat són del tot necessaris i que, per tant, no poden deixar-se portar per allò que els ve de gust a cada moment.

Si la vostra actitud és massa permissiva, els vostres fills es poden convertir en persones amb poca responsabilitat. Així, es fa imprescindible una actitud que afavoreixi la iniciativa, però que al mateix temps mantingui l’exigència per part vostra. Si, per contra, exerciu una pressió massa autoritària, els vostres fills poden convertir-se en persones sense capacitat d’iniciativa.

Cada cop els agrada més que els deixin decidir per si mateixos i tenen necessitat de reafirmar el seu jo davant els altres. Per això és molt important que els ajudeu a conèixer les seves posibilitats i els seus límits. També és important ajudar-los a reflexionar abans d’actuar, per tal que aprenguin de les seves conseqüències.

Per fomentar el valor de la responsabilitat en aquesta edat és convenient que:

  • S’encarreguin d’alguna tasca dins de l’àmbit familiar, com pot ser preparar l’esmorzar, ajudar a parar taula, fer-se el llit, vigilar un germà petit amb la supervisió d’un adult, rentar plats, fer petites compres, ser responsable de l’alimentació i neteja de la mascota de casa, …
  • Reflexioneu sobre les seves responsabilitats i ajudeu-los a planificar-les. És important, per exemple, que les escriguin per ser-ne més conscients i poder-ne fer el seguiment.
  • Sigueu exigents amb les seves responsabilitats diàries; acostumeu-los a complir les seves obligacions i els compromisos adquirits.
  • Valoreu l’esforç dels vostres fills quan compleixen les seves petites responsabilitats.
  • Transmeteu als vostres fills que “poden fer-ho”, valorant la seva actitud responsable i la feina ben feta. D’aquesta manera aniran adquirint seguretat en ells mateixos.
  • Marqueu normes de conducta per ajudar-los a complir les seves responsabilitats.
  • Deixeu que siguin ells mateixos els que resolguin les seves dificultats.
  • Els ajudeu a ser cada cop més responsables i autònoms en els seus estudis fent un seguiment de la seva agenda, els deures i el temps d’estudi.
  • Els ensenyeu a conèixer les seves capacitats i els seus límits i a acceptar-se i estimar-se tal com són. És important conèixer els límits per saber fins a on es poden comprometre i no haver d’arribar a situacions de màxima frustració.
  • Els ajudeu a establir metes realistes adequades a les seves característiques, capacitats i interessos.
  • Els feu reflexionar sobre les conseqüències dels seus actes abans de prendre una decisió.
  • Els demaneu constància i esforç en les seves obligacions en tots els àmbits: familiars, escolars, socials… i els feu veure que els resultats no sempre són immediats.
  • Entenguin que els errors formen part de l’aprenentge i que allò que és important és reconèixer-los i que els ajudin a millorar.
  • Llegeixin contes o històries o vegin pel·lícules on es doni valor a la responsabilitat.
  • Us mostreu responsables en les activitats que feu. Els vostres fills us imiten i aprenen d’allò que us veuen fer.