DIARI DE LES MOBILITATS ERASMUS+

L’escola ha desenvolupat en els darrers 3 cursos dos projectes Erasmus+ KA1: “Un sueño de futuro: creemos una escuela nueva, dinámica y motivadora”, ja finalitzat; i “L’alumne en el centre de l’aprenentatge: siguem competents, siguem diferents”. El SEPIE (Servicio Español Para la Internacionalización de la Educación) els va aprovar, fet que suposa que, fins a dia d’avui, un total de 18 mestres de l’escola han gaudit d’una beca per assistir a cursos de formació a Itàlia, Alemanya i Finlàndia, que han servit per impulsar noves metodologies d’ensenyament aprenentatge en el nostre centre relacionades amb el Projecte Educatiu i el Projecte de Direcció.

Student-centered Classroom – Dublín, Irlanda

 

Dilluns 19 d’agost

Avui hem iniciat el primer dia de la formació “Student-centered classroom”. Les persones assistents al curs érem de diferents punts d’Europa, Hongria, Alemanya, França, Estonia i Espanya. En total un grupet de 15 persones amb qui des del primer moment hem tingut molt bona relació.

Sent un grup de gent tan diversa hem iniciat el curs fent les nostres presentacions personals i alhora explicant el nostre context escolar i cultural. També hem conegut el nostre professor del curs, un home alemà anomenat Robert.

Un cop fetes les presentacions, vam comentar la diferència entre una filosofia d’aula centrada en el docent i una centrada en l’alumnat i entre tots vam buscar eines que ens ajudessin a enfocar la nostra metodologia vers els infants. 

Al sortir del curs vam quedar amb les nostres recent conegudes companyes per anar a prendre alguna cosa, conèixer-nos una mica millor, i practicar la llengua anglesa. 

Dimarts, 20 d’agost

Ja el segon dia de la nostra estada a Dublín, hem aprofitat el matí per comprar alguns records i llibres, i visitar el centre de la ciutat. Dublín ens ha semblat una ciutat plena de vida que tot i tenir un temps molt inestable, es pot trobar gent a tot arreu.

A la tarda, hem tornat a l’acadèmia per continuar amb la nostra formació. Avui hem iniciat la classe tot realitzant dinàmiques de grup i jocs per trencar el gel i conèixer-nos una mica millor. A continuació, el professor ens ha explicat la importància de la motivació a l’aula i tots aquells aspectes que fan que l’alumnat tingui més interès i ganes d’aprendre (la diversió, el fet de pertànyer al grup, la por al fracàs, la curiositat, l’actitud, el fet de poder escollir, i l’autonomia de les tasques, entre d’altres).

Al vespre, hem realitzat un tour per la ciutat amb un guia turístic. Hem conegut algunes curiositats, històries i llegendes d’alguns indrets populars de Dublín. Ens està sorprenent positivament la ciutat i la seva gent.


Dimecres, 21 d’agost

Si ahir fèiem un tour per conèixer el centre de Dublín, avui al matí des de l’acadèmia ens han ofert la possibilitat de realitzar un tour per la part sud de la ciutat. El guia, un irlandés molt simpàtic, ens ha fet un petit recorregut pels parcs i els edificis públics de la zona, com ara la residencia del Primer Ministre, una biblioteca pública on s’exposen obres d’autors locals coneguts, i el parc Stephen’s Green on hem descobert les dues cares d’Oscar Wilde.

Durant la sessió d’avui de la formació, hem vist la importància de proporcionar feedback positiu tant del mestre a l’alumne, com entre l’alumnat per aconseguir que siguin capaços de veure els seus errors i millorar el seu aprenentatge. Més tard, hem parlat d’algunes eines que ens poden ajudar a realitzar avaluacions més formatives, on els alumnes siguin responsables del seu progrés.

Al vespre hem sopat pel centre de la ciutat i hem aprofitat per escoltar la música en directe que ofereixen alguns establiments. 

Dijous, 22 d’agost

Avui ens hem llevat amb ganes de caminar. Hem anat a descobrir un poble de costa anomenat Howth que ens ha captivat per complet pels seus paisatges. Durant els 18 km de ruta per camins i boscos “encantats” hem trobat diversos indrets màgics, com ara el castell de Howth, conegut per una història de pirates, els penya-segats on es pot avistar un bucòlic far, la casa de l’Alice, una fada que habita pels boscos de la zona, o un dolmen de fa més de 4000 anys. El trajecte, que ha finalitzat al port de Howth, ens ha permès observar les foques que treuen el cap de tant en tant per demanar aliment als turistes generosos.

Tarda de treball en grup amb les nostres companyes i company de classe. El nostre professor, el Robert, ens ha fet pensar en una situació difícil o problemàtica a l’aula en petits grups i ens ha ensenyat un model, anomenat els 6 barrets de pensar, amb el qual podem gestionar i resoldre aquestes situacions. Amb aquesta tasca, hem après la importància del treball en equip que es reflexa en aquesta frase: “Si vols anar ràpid, fes-ho sol. Si vols arribar lluny, fes-ho acompanyat”.

Al vespre hem decidit anar a sopar a un pub irlandès ja que tots els guies amb qui hem anat coincidint aquests dies ens han dit que no podem marxar de Dublín sense provar els plats típics que preparen en aquests establiments.

Divendres, 23 d’agost

Al matí hem anat a visitar alguns museus de Dublín aprofitant que tots són gratuïts. En ells, hem pogut veure evidències de la important història d’aquest país, especialment de la ciutat on ens allotgem.

Últim dia de curs que iniciem amb una activitat d’escriptura creativa. Aquesta ha consistit en escriure una frase en un full i anar passant als companys per tal d’anar escrivint una història conjuntament. L’única condició era que al llarg de la història havien de sortir 5 paraules que havíem triat prèviament. A més, les companyes han anat proposant activitats similars que agraden als infants i que ens poden servir per a les nostres classes. Posteriorment, entre tots, hem anat proposant pàgines web i aplicacions útils per al nostre dia a dia a l’aula. Abans de marxar, el Robert ens ha donat els nostres certificats un a un i ens hem acomiadat de les nostres companyes i company.

Al sortir de l’acadèmia, amb els nostres diplomes a les mans, hem anat a fer un sopar en un vaixell pels canals de la ciutat. Ha estat una experiència diferent on hem pogut veure com es feia el procés d’obertura i tancament de les rescloses.

Dissabte, 24 d’agost

L’acadèmia ens ha donat l’opció de realitzar una sortida de tot el dia a Irlanda del Nord per visitar The Giant’s Causeway i la capital, Belfast. 

La primera parada l’hem fet als magnífics penya-segats de Giant’s Causeway, on hem pogut gaudir durant una hora i mitja de les espectaculars vistes que oferia aquest preciós indret. Hem aprofitat per fer-nos algunes fotografies i passejar.

La segona parada l’hem fet a la capital d’Irlanda del Nord, Belfast, on també hem pogut passejar pels carrers d’aquesta ciutat durant una hora i mitja abans de tornar cap a Dublín. Hem pogut visitar el City Hall, un dels pubs més antics de la ciutat anomenat The Crown, i hem donat una ullada a la zona comercial.

Per aprofitar la nostra última nit hem anat a sopar pel centre de Dublín i hem realitzat l’últim tour en un autobus fantasma on ens han explicat els secrets més terrorífics de la ciutat.

Diumenge, 25 d’agost

Donat que el nostre avió de tornada a Reus no marxava fins la tarda, hem aprofitat per anar a visitar la famosa presó de Kilmainham, on molts dirigents de les revoltes irlandeses van ser empresonats, i alguns executats.

Durant la visita guiada, hem experimentat sensacions diverses gràcies al relat, tan detallat, que ens oferia la nostra guia de les vivències d’aquests presoners que no van fer res més que reclamar la llibertat del seu territori.

Al sortir de Kilmainham Gaol hem passejat pel parc més proper a la presó per donar un tomb abans d’agafar l’autobus que ens portaria de nou a l’aeroport.

Podem dir que hem gaudit d’una bona experiència ja que no només hem gaudit de la cultura i alguns indrets magnífics d’Irlanda, sinó que a més ens emportem a casa recursos i idees per aplicar a l’aula i hem pogut conèixer altres professionals i les seves realitats a l’escola.

Innovation and creativity into teaching – Berlin – Alemanya

Dilluns, 15 d’abril de 2019

Avui hem inicial a Berlin, el curs INNOVATION & CREATIVITY INTO TEACHING.

Realitzem el curs amb mestres de Lituània, Irlanda i Espanya. La formadora ens ha donat la benvinguda i ens ha fet un resum de l’horari del curs i del programa.

Cada mestra ha fet una breu presentació del país d’origen i del centre on treballa. Hem realitzat una dinàmica de grup per tal de conèixer els companys/es i que es pot aplicar a les aules.

Hem rebut Informació pràctica sobre Berlin.

Hem realitzat una introducció sobre les Hard and soft skills, hem debatut la importància de l’aprenentatge cooperatiu i hem vist diferents maneres d’aprendre dels infants (visual learner, auditory learner, kinaesthetic learner, reading/writing learner).

Després de dinar hem aprofitat per visitar el Mur de Berlin (EAST SIDE GALLERY), l’ALEXANDERPLATZ i la GENDARMENMARKT.

Dimarts, 16 d’abril de 2019

Avui al matí hem realitzat diversos Motivation Games ja que es considera que ajuden a activar el cervell, són divertits, ajuden a expressar-se i a relaxar-se.

Hem conegut diverses aplicacions i webs que ofereixen recursos per a realitzar jocs motivadors.

A continuació hem format grups de treball per tal de realitzar diverses activitats utilitzant aquestes app i recursos on-line.

A la tarda ens hem realitzat un walking tour de 2 hores per tal de conèixer diversos monuments de gran importància a Berlin.

-Porta de Brandenburg.

-Monument als jueus assassinats d’Europa.

-Riu Spree.

-Edifici del Reichstag (Parlament)

-Illa dels museus.

-Catedral de Berlin.

 

Dimecres, 17 d’abril de 2019

Avui hem dedicat el matí a treballar sobre  VTS (Visual Thinking Strategies) que afavoreixen l’expressió oral, el pensament crític, ajuden a resoldre problemes i a millorar les habilitats socials.

Ens hem desplaçat al museu ALTE Nationalgalerie situat a l’illa dels museus, per tal de veure les exposicions d’art Neo Classic, Romanticisme, Idealisme, realisme i Impressionisme.

En grups, hem triat 3 quadres, 2 de Renoir i 1 de Karl Friedrich Lessing. Hem aplicat les Visual Thinking Strategies a partir de la pregunta “What can you see?”.

Dijous, 18 d’abril de 2019

Avui hem vist diversos recursos educatius.

1.-TOUR VIRTUAL. Una manera de veure museus si són lluny del centre escolar.

https://www.create-abilities.com

www.artsandculture.google.com

2.-COOPERATIVE WORKING.

Com es forma el grup, com es trien els infants que formaran cada grup, com s’han d’asseure, quina responsabilitat o rol s’atribueix a cada infant  (coordinador, secretari, portaveu…), com es reparteixen les tasques a fer i la importància d’ajudar-se entre ells.

3.-WALKING DEBATE. És útil per a debatre sobre un tema o per buscar solucions per resoldre algun problema.

4.-AGREE/DISAGREE LINE UP ens serveix per debatre  opinions quan els infants tenen opinions molt diferents entre ells. Imaginem una linea que travessa la classe i els infants es situen a un extrem, a l’altre o entremig en funció de si estan d’acord o no amb aquell tema.

5.-TIMED PAIR SHARE.  Amb aquesta dinàmica per parelles, els 2 infants tenen el mateix temps per parlar mentres l’altre l’escolta sense interrompre.

6.-CONVERSATION STARTERS és una frase per iniciar una conversa o debat d’una manera divertida o interessant.

7.-THINK PAIR SHARE. Els infants pensen individualment la resposta a una pregunta, o problema… i a continuació la discuteixen amb un altre infant.

8.-RALLY COACH. Un infant fa de mestre i l’altre d’alumne i després s’intercanvien els papers..

9.-PEER LEARNING. És importantíssim el treball entre iguals.

A continuació hem iniciat una PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA amb dues companyes irlandeses del curs. Es tracta d’una programació sobre una festa tradicional d’lrlanda (St. Patrick’s day) i la Festa Major de Reus, amb l’objectiu d’intercanviar coneixements entre els infants irlandesos i catalans.

 

Divendres, 19 d’abril de 2019

Avui hem acabat la PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA que estem fent amb dues companyes de Dublin. Es tracta d’una programació sobre una festa tradicional d’lrlanda (St. Patrick’s Day) i la Festa Major de Reus, amb l’objectiu d’intercanviar coneixements entre els infants irlandesos i catalans.

L’altre grup de treball format per les dues mestres de Lituània i una de València han exposat la seva programació sobre ADJECTIUS.

Nosaltres hem exposat la nostra programació que inclou l’aplicació de diversos mètodes creatius i innovadors que hem après en el curs.

A continuació hem après més recursos com el:

SCREENCAST-O-MATIC

Per a crear videos, personalitzar-los i compartir-los.  Captureu la pantalla, afegiu una càmera web i utilitzeu la narració per personalitzar el vídeo.

MENTIMETER: world cloud.   www.menti.com

Per interactuar amb la audiència, votant en temps real.

El curs s’ha acabat i ens hem fet unes fotografies amb les companyes de Lituània, Dublin i Valencia.

English Matters – Hèlsinki – Finlàndia

 

Diumenge 7 d’octubre de 2018

Quan hem arribat Soko Hotel Presidentti hem conegut el coordinador i la resta de l’equip d’English Matters. Tot seguit, ens hem presentat personalment els participants del curs i hem pogut veure que hi ha representants de quinze països diferents.

Els objectius que se’ns demana en aquests curs es mostrar una mentalitat europea, fer arribar la metodologia adquirida als nostres alumnes i transferir tota la informació apresa al claustre. Se’ns ha facilitat la documentació de les tres escoles que visitarem a Espoo. Ens han comentat que fariem varis seminaris i realitzarem tres field projects: Porvoo, Tallinn i Suomelinna.

Per últim ens han explicat les tasques que hem de fer durant aquest curs: un portfoli de Helsinki en grup, una avaluació personal de la formació i una reflexió diària.

 

Dilluns 8 d’octubre de 2018

Avui al matí, ens hem trobat a Senat Square i la Hanna, una guia finlandesa, ens ha ensenyat Hèlsinki: la història a través dels monuments, l’economia i el disseny a través d’anècdotes, la cultura i la gastromia endinsant-nos al mercat.


Ens ha agradat saber que els quatre pilars fonamentals del país són: l’educació, el treball ben fet, la llei i la pau. Per la tarda hem participat a un seminari sobre sobre el sistema educatiu finlandés de la mà de Petteri Elo.

Com a docent ens ha facilitat les tres claus de l’èxit educatiu a Finlàndia. El menjador escolar i l’alimentació saludable forma part del projecte educatiu. L’estructura horària i els breaks establerts en franjes de 45 minuts lectius i 15′ de descans, és un altre dels punts clau. I per últim, el currículum nacional del 2014, que es basa en 7 competències que potencien el treball col.laboratiu, l’esperit crític,  l’autonomia personal i la capacitat de resolució entre d’altres.

 

Dimarts 9 d’octubre de 2018

Aquest matí hem fet una visita a l’escola Lintulaakson a la població d’Espoo. Els seus alumnes ens han fet de guia i hem pogut veure una classe de matemàtiques i de Suec a 6è grau (12/13 anys). Tot seguit hem observat el project work, on els alumnes en grups de quatre, participen en una lectura del mateix llibre durant una estona, i aprofitant que cadascú va al seu ritme, després en parlen i ho dramatitzen fent-se preguntes.

Per últim, hem pogut descobrir el textil work, es tracta de dissenyar el patró de la roba que volen fer, després elaborar-lo, cosir-lo i finalment se l’enduen a casa. Aquest procés dura quatre mesos i la resta de curs realitzen un technical work, amb fusta, soldadures i circuits elèctrics.

Els alumnes ens han acabat d’ensenyar la resta d’escola i amb el director, en Petteri Kuusimäki, hem fet una taula rodona sobre l’educació d’Espoo. Per la tarda hem quedat amb les companyes de grup per elaborar el portafoli i visitar el barri de Kallio.

Dimecres10 d’octubre de 2018

Avui hem visitat l’escola d’Educació Infantil, Tontunmäen Päiväkoti, també situada a Espoo.

Aquesta escola atèn alumnes des del primer any de vida fins a alumnes amb sis anys d’edat, ja que, al sistema finlandès, l’ensenyament bàsic no es comença fins als 7 anys d’edat. Això vol dir, que són les famílies, que de forma opcional, poden escollir que els seus fills vagin al centre o no. Ens ha fet un acolliment la directora i tot seguit hem pogut observar els diferents grups d’alumnes realitzant una gimcana d’activitats als espais naturals exteriors.

Després, hem visitat l’interior de l’escola podent veure el seu día a dia, fins i tot el seu moment de menjador. Per la tarda hem visitat Porvoo, una ciutat antiga medieval amb la companyia d’un guia.

 

Dijous 11 d’octubre de 2018

Avui hem visitat l’escola Kuitinmäen a Espoo. Aquesta escola de Basic Education comprèn alumnes de 7 fins a 16 anys i l’ensenyament és gratuït. Aquesta escola està dividida en dos edificis separats. En un es troben els alumnes de 1r a 6è grau i en l’altre els alumnes de 7è a 9è grau (13 a 16 anys) i hem estat guiats pels propis alumnes en tots dos recorreguts.

Tot seguit, hem pogut tastar el seu menú diari i lliurement contemplar aquelles classes que més ens han cridat l’atenció, podent així fer preguntes als docents i professionals. Per la tarda, hem agafat un ferry des del port de Hèlsinki fins a Suomenlinna gaudint dels seus paisatges naturals declarats Patrimoni Mundial de la Humanitat per l’UNESCO. Una fortificació amb uns espais pintorescs, inèdits i plens d’història.

Per acabar, ens hem trobat al local Kaisla d’Hèlsinki per compartir experiències i reflexions amb altres professionals del curs.

Divendres 12 d’octubre de 2018

Aquest matí hem agafat un ferry des d’Hèlsinki fins a Tallinn, capital d’Estònia. Ens ha rebut la Stina, una guia estoniana. Amb ella hem descobert la història i un munt de curiositats d’aquesta ciutat medieval com per exemple, que els colors de la seva bandera representen 3 aspectes: el blau el cel, el negre la terra i el blanc la puresa del cor dels estonians. Tallinn és Patrimoni de la Humanitat i enguany celebra el centenari de la seva independència de Rússia.

Dissabte 13 d’octubre de 2018

Aquest matí ens hem trobat a l’auditori de l’Hotel Sokos Presidentti per exposar amb grups els Portfolis de la societat i l’educació finlandesa. Un cop fetes totes les presentacions hem entregat una autoavaluació personal i ens han donat el certificat del curs.

Per acabar, ens hem acomiadat amb una foto de germanor. Després, amb el nostre temps lliure hem visitat un lloc emblemàtic, la capella del silenci. Per últim, hem anat a dinar al mercat de peix al port i ens hem preparat per la tornada de demà.

 

Project based learning – Florence, Italy

 

Dia 22 i 23 de Juliol

Comencem l’estada a Florència fent una visita a la ciutat per alguns dels racons i monuments emblemàtics com el Duomo, el Palazzo Vecchio (on veiem la rèplica del David de Michelangelo), el Ponte Vecchio, la Basilica de la Santa Croce… En definitiva, una ciutat preciosa amb sorpreses inesperades en cada racó.

El dilluns dia 23, ens disposem a preparar-nos per començar el curs Project Based Learning a l’acadèmia Europass. A la tarda, després de dinar aviat el típic menjar italià, hem presentat l’escola i la nostra ciutat a la resta de participants del curs. També hem pogut conèixer de primera mà la realitat de les altres escoles d’arreu d’europa, com Portugal, Irlanda…

La formadora és una dona d’origen californià amb una vida molt intensa, que ha viscut arreu del món, la qual ens ha fet una petita introducció al treball per projectes i ens ha donat eines per poder anar treballant sobre aquest tema durant aquesta setmana.

24 de juliol

Avui hem iniciat el dia amb una visita guiada pels racons més curiosos de la ciutat. La guia, una mestra de l’acadèmia, ens ha anat explicant tots els detalls invisibles que la gent no sol conèixer de Florència.

Al tornar del tour, hem començat el segon dia de formació. La professora ens ha destacat la importància de les ‘Driving question’ per iniciar els projectes de forma animada i motivadora. Ens ha proposat crear dues d’aquestes preguntes tenint en compte la realitat de les nostres aules. De les dues proposades, hem escollit una i hem començat a treballar amb ella.

 

25 de juliol

Al matí hem anat al museu de Leonardo da Vinci i hem pogut comprovar el funcionament d’alguns dels seus invents. També hem pogut apreciar el seu ingeni i algunes de les rèpliques de les seves pintures. Ha estat una visita molt interessant!

Avui, a l’acadèmia, hem començat a dissenyar el nostre propi projecte, basant-nos en un document donat per la formadora en el que havíem de exposar totes les nostres idees respecte a la driving question escollida. Per tal de fer un projecte significatiu i atractiu pels nostres alumnes, hem seguit les bases de la metologia de Project Based Learning. Aquesta destaca la importància de triar una temàtica suggerent i motivadora pels alumnes i la necessitat de cumplir una sèrie de requisits com el feedback, donar veu als alumnes, ser innovador, que es faci un producte final i que es presenti a una audiència.

26 de Juliol

Avui hem començat el dia ben d’hora per anar a l’acadèmia Europass, ja que el curs començava a les 9:00h del matí. Alguns dels continguts més rellevants que hem treballat avui són la diferència entre els projectes i les tasques. Aquestes últimes, són activitats de curta durada que es basen en els mateixos principis que els projectes. També ens han fet èmfasi en la importància de la col·laboració i el treball en equip, tant entre mestres com entre alumnes.

A la tarda vam anar a dinar a un restaurant típic florentí, on vam poder degustar alguns dels plats típics de la Toscana.

Durant la nit vam continuar coneixent la bonica ciutat i vam sopar en un restaurant a la vora del riu Arno amb alguns companys del curs.

27 de Juliol

Avui iniciem amb pena l’últim dia del curs!

Durant tot el matí hem treballat com avaluar els projectes que hem anat dissenyant durant la setmana. La formadora ens ha donat molts exemples de bones rúbriques d’avaluació i nosaltres hem creat la nostra. Hem compartit els projectes amb els altres companys, d’aquesta manera hem pogut conèixer les bones pràctiques realitzades.

Ens hem acomiadat dels companys i de la nostra formadora Sheila, amb moltes idees i ganes de continuar treballant i posant en pràctica els continguts del curs.

Happy schools – Florence, Italy

Entre els dies 15 i 21 de juliol de 2018 la Núria Martí i l’Adela Vilella estan participant en la mobilitat Happy Schools, un curs estructurat que té lloc a Florència i del qual volen treure un bon rendiment pedagògic per enriquir el seu bagatge professional i el de l’escola. Des de la capital de la Toscana ens han escrit aquestes paraules:

Avui hem iniciat el curs, Happy schoos. Som un grup format per 13 dones i la formadora. Venim de 6 països diferents: 1 italiana, 3 portugueses, 4 finlandeses, 2 franceses de l’Illa de la Reunió, 1 sueca i nosaltres dues.

Hem iniciat el curs fet un joc de coneixença.

Hem escrit en un full 6 frases descrivint-nos personalment on 4 de les quals eren frases certes i 2 de falses. L’objectiu de la dinàmica era esbrinar en grup quines ens pensàvem que eren les frases errònies.

Després de presentar-nos ens han explicat el programa de tot el curs, les activitats que faríem, horaris i les excursions al llarg de tota la setmana.

Hem dedicat la resta del dia a explicar d’on venim i com es la nostra escola i per situar-nos tothom a utilitzat una presentació i explicació del seu país amb els trets més representatius de cadascun; a més ens hem explicat les danses tradicionals, el folklore i el projecte educatiu de cada escola.

Seguim endavant. Demà més!

 Adela i Núria

 

The Reggio Emilia approach to education – Reggio Emilia, Italy

Durant els dies 25, 26, 27 i 28 de març de 2018 les mestres d’educació infantil Tere Solé i Sílvia Andreu han participat en la mobilitat “The Reggio Emilia approach to education – El enfoque educativo de las escuelas infantiles municipales de Reggio Emilia, Italia”, un curs amb una càrrega lectiva de 30 hores. A més, la mestra Mireia Fernández i la Tècnica d’Educació Infantil Antònia Vázquez també hi han participat, encara que sense gaudir de la beca Erasmus+.

A continuació fem difusió del diari que han elaborant a partir de la seva estada a Reggio Emilia:

Dilluns 26 de març de 2018

Avui al mati ens hem trobat amb tots els participants del Grupo de Estudio “The Reggio Emilia Approach to education” i després de rebre el material les organitzadores de DIIP ens han donat la benvinguda a la formació. Tot seguit Paola Strozzi i Marika Lorenzani, pedagogues i anteriorment mestres d’escoles de Reggio ens han parlat dels valors i l’organització de l’experiència educativa de Reggio Emilia.

Els conceptes clau d’aquesta xerrada és considerar a l’infant competent en tot moment i generador del seu aprenentatge. Qualsevol proposta gira en torn als infants i al desenvolupament màxim de les seves capacitats. Es tracta d’un sistema de servei de ciutat que creu en l’infant i  les seves possibilitats al 100%. Un punt clau de l’exposició també ha estat el concepte “drets especials” per parlar dels infants amb alguna necessitat remarcant la importància de l’etimologia quan es parla d’aquest grup d’infants.

Després de dinar vam anar a visitar Remida que es tracta d’un centre de recursos gestionat per l’Ajuntament, les escoles de Reggio i el servei de neteja. Allà totes les escoles poden trobar materials reciclats per tal de dur a terme els seus projectes.

Posteriorment ens vam traslladar a visitar les escoles Nidi d’Infanzia (0-3) Arcobaleno i Rodari.

Acabem amb una frase molt interessant de Jerome Bruner “No és possible comprendre les escoles de Reggio Emilia, sense entendre qui les ha creat”.

Dimarts 27 de març de 2018

Avui ens hem separat per grups i hem anat a visitar les Scuole dell’Infanzia Diana, Pablo Neruda, Andersen i Munari. Hem pogut observar el funcionament i el dia a dia de l’escola amb els grups d’infants.

A la tarda al Centre Loris Malaguzzi la pedagoga Maddalena Tedeschi ens van presentar el currículum dels infants 3-11. El concepte clau és que aquest currículum és compartit entre equip de mestres i característiques de la zona on està ubicada l’escola i els infants que hi assisteixen, a partir d’unes indicacions nacionals. És un concepte obert i que ofereix a cada centre la possibilitat de contextualitzar-lo.

La paraula clau seria diàleg: diàleg per ajudar a crear contextos d’aprenentatge quotidià, amb les famílies i la comunitat per compartir l’enfocament pedagògic i entendre la dimensió psicològica dels infants i organitzar experiències diverses dins l’escola.

En acabar la xerrada vam tenir la possibilitat de visitar l’escola d’infantil i primària del Centro Internazionale Loris Malaguzzi, l’únic exemple de continuïtat educativa entre les dues etapes.

Dimecres 28 de març de 2018

La xerrada d’avui s’ha centrat en la figura de l’ateleriesta i el seu rol dins les escoles. Ens ho ha explicat Isabella Menino (arquitecta i dissenyadora gràfica). Va ser atelierista de l’escola Diana i actualment col.labora amb el Centre Loris Malaguzzi. Ha explicat aquesta figura ubicant-la dins un context històric i revolucionari que es va produir a Europa en general i a Itàlia en particular després de la postguerra. Els atelieristes provenen de diferents camps culturals: la música, l’art, la dansa, la ceràmica, el disseny gràfic… però sempre integrant aquesta formació amb la cultura pedagògica. Aquesta figura és un membre més de l’escola i està al mateix nivell que les mestres. L’atelierista aporta materials i tècniques diferents per ajudar-los a interpretar la realitat sense que construeixin estereotips o còpies. Dona resposta als projectes que sorgeixen dels infants i també en proposa de nous. Una de les claus de la xerrada ha estat que la creativitat en els infants és quelcom que es treballa i es va construint diàriament.

En acabar la pausa hem pogut participar directament en tres ateliers talment com si fóssim a una escola: “rayo de luz”, “la identidad del barro” i “paisajes digitales”.

A la tarda l’ateleriesta Loretta Bertani de l’escola Robinson i col.laboradora de l’Associació Reggio Children ens ha explicat el projecte”Un abrazo brillante. Encuentro entre un fresno y el cielo” amb infants de 5 anys durant tot el curs escolar. Aquest projecte provenia d’un treball realitzat el curs anterior pels mateixos infants. Per això es van plantejar el significat de la paraula natura per infants i adults per arribar a interpretar-la a través de tècniques plurals i les noves tecnologies (buscar els punts en comú de la natura i el món digital). Els conceptes importants de la xerrada sorgits del diàleg entre el grup de mestres són observació, empatia, immersió, coneixement cultural i proximitat.

En acabar la xerrada hem anat a visitar les escoles Girotondo i Martiri Di Sesso on ens hem acomiadat del grup d’estudi “The Reggio Emilia Approach to education”

Maria Montessori’s method – Lecce, Italia

Classroom Management Solutions for Teachers – Berlin, Alemania

Durant el mes de juliol de 2017, 4 mestres de l’escola ja han començat aquestes mobilitats. La Sònia Zapata, mestra d’anglès, i la Sandra Vernet, mestra de primària, són a Lecce (Itàlia) en el curs “Maria Montessori’s method”.

De la seva banda, l’Ester Maimoné i la Jèssica Francino, totes dues mestres de primària, són a Berlín (Alemanya), en el curs Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies“. 

A continuació fem difusió del diari que estan elaborant les 4 participants, a través del qual ens expliquen les seves experiències en aquesta activitat cofinançada pel programa Erasmus+ de la Unió Europea.

Classroom Management Solutions for Teachers – Berlin, Alemania

BERLIN, “Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies

10 de juliol de 2017

“Primer dia d’Erasmus + a Berlín”:

Hem començat el dia visitant Alexanderplatz, una de les zones més concorregudes de Berlín.

Hem continuat amb un tour pel riu Spree, prenent contacte amb els edificis més emblemàtics de la ciutat. Ha estat un matí de pluja intensa, fins a l’hora de dinar, quan hem assistit a la primera sessió del curs (classroom management). Som 12 participants provinents de Croàcia, Itàlia, Portugal, Eslovènia i altres zones de Catalunya i Espanya, amb els quals hem pogut tenir un primer contacte a través de les diferents presentacions. La sessió d’avui ha estat dedicada a parlar de la gestió dels conflictes i el comportament dels alumnes a l’aula. Valorem molt positivament la metodologia utilitzada en aquesta sessió i marxem amb ganes de més! Hem acabat la jornada sopant al costat de l’estàtua de Sant Jordi i el Drac, a la placa Spreeuer, amb una companya de Croàcia”.

 

11 de juliol de 2017

Hem començat el dia fent un recorregut per la ciutat amb l’autobús turístic, amb les companyes del curs. Hem pogut dinar a la Gendarmenmarkt, una de les zones més boniques de Berlín, amb dues esglésies bessones.

A la sessió d’avui del curs hem presentat a les companyes la ciutat de Reus i les principals característiques de la nostra escola. Han quedat fascinades pels castells! El tema central d’avui al curs ha estat el treball amb parelles o petits grups a l’escola, una manera de treballar molt pròpia de l’Alberich!

Per acabar la jornada hem creuat la porta de Brandenburg, passant pel costat del Bundestag i passejant de la vora del riu Spree. Després del sopar a base de “kartoffeln” anem a descansar.”

 

12 de juliol de 2017

“Comencem el dia visitant el Monument als Jueus assassinats a Europa: 2711 esteles de ciment que cobreixen una àrea de 19.000m metres quadrats i un centre d’informació, on hem pogut conèixer més a fons la història de la persecució i extermini dels jueus europeus, a través del testimoni de diversos supervivents. Després d’aquest moment tan estremidor i del dinar compartit amb les companyes de Portugal, hem iniciat una altra tarda de treball. Avui el tema central ha estat la motivació, així com el debat entorn l’eina del Flipped Classroom. En acabar, sota la pluja, hem anat a visitar la cúpula del Bundestag (parlament alemany), una construcció moderna i eficient, dins d’una façana del S.XIX.”

 

13 de juliol de 2017

Avui hem dedicat el matí a visitar el Museu de Pèrgam, amb una impressionant col·lecció d’antiguitats i que conté també el museu d’art islàmic i el d’orient. Després de la visita i el dinar comencem la formació: avui parlem sobre l’avaluació i les rúbriques i preparem una presentació per demà, on compartirem una experiència d’aprenentatge que creiem que podrà servir a les companyes, pel seu valor educatiu.

14 de juliol de 2017

Aquest matí hem dedicat una estona a preparar les presentacions per l´última sessió del curs. Abans de dinar hem visitar el Checkpoint Charlie, on hi ha la representació d´un dels passos fronterers del Mur de Berlín. A la tarda, hem pogut conèixer diferents experiències educatives de part de les nostres companyes de curs. Per part nostre, hem compartit amb elles el treball que fem a  l´escola amb grups interactius i STEM amb Legominstorms. Després de la sessió d´avui soparem totes juntes per acomiadar-nos de la nostra formadora, Sheila. Demà, últim dia, ens espera una visita a Potsdam, una petita ciutat amb molt encant a prop de Berlín. Fins aviat!!!

 

15 de juliol de 2017

Avui hem quedat amb les companyes per visitar Potsdam. Ens hem decidit per un tour amb el bus turístic ja que a la tarda hem de ser de tornada a Berlín per anar cap a l’aeroport.

L’autobús ens porta a veure els principals palaus i jardins de Potsdam i el guia ens situa a l’època de la seva construcció i utilització. Compartim l’últim dinar amb les companyes i tornem cap a Berlín amb les mestres de l’escola de Lliçà de Munt, que també marxen aquesta nit. Després de recollir les maletes a l’hotel anem cap a l’aeroport. A les 2h de la matinada ja som a casa. Ara a descansar d’aquest dia tan llarg.

Després d’aquesta setmana podem dir que ha estat una experiència realment positiva a nivell professional i personal. Ara ens toca pensar la millor manera de traspassar la informació que creiem que podrà ser útil al nostre claustre.

Com dirien a Berlín: Auf Wiedersehen!!!

 

Maria Montessori’s method – Lecce, Italia

EL PRIMER CAP DE SETMANA

Dissabte, dia 8 de juliol de 2017

El dissabte dia 8 vam arribar a l’aeroport de Brindisi sobre les 15 hores. La directora de l’Institut Iris, l’Anna lisa, ens esperava a la sortida. Ens va reconèixer de seguida i les tres vam fer el viatge cap a Lecce.

Un cop allí ens va mostrar l’apartament on estaríem instal·lades tota la setmana  i vam poder deixar l’equipatge. Teníem moltes ganes de conèixer la ciutat, així que vam decidir anar a donar una volta.

L’Anna Lisa ens esperava a les 19:30h per anar a sopar al restaurant l’Obelisco, lloc on farem totes les menjades de la setmana. Després de sopar el cansament es notava, així  que vam decidir acabar el dia a l’apartament. Però no podíem anar a dormir sense conèixer les nostres companyes d’Espanya. Així que vam anar a saludar-les i quedar pel dia següent.

La primera impressió de Lecce va ser molt positiva. Diuen d’ella que és la Florència del sud.

 

Diumenge, 9 de juliol de 2017

A primera hora ens hem trobat amb la Mar i la Mari Cruz, les dues companyes espanyoles. Totes dues són professores d’institut. Ens han explicat que tot i no ser del mateix centre, són amigues i han decidit anar plegades a Itàlia.

Mentre esperàvem l’autobús que ens portaria a Santa Maria di Leuca, hem esmorzat i hem començat a compartir experiències. De seguida ens hem avingut, són simpàtiques i obertes.

Una hora i mitja després ja érem al nostre destí. Com dirien els italians “fa caldo”, deixem la platja per un altre moment i anem a fer un refresc. Tot seguit, un bany ràpid i cap a dinar!

Per la tarda decidim agafar un vaixell que ens portaria a veure les grutes de la costa. El trajecte dura 3 hores i durant aquest temps ens relaxem i gaudim del paisatge.

El dia ha estat genial! Ara toca agafar l’autobús que ens tornarà a Lecce.

 

9 de juliol de 2017

A primera hora ens hem trobat amb la Mar i la Mari Cruz, les dues companyes espanyoles. Totes dues són professores d’Institut. Ens han explicat que tot i no ser del mateix centre, són amigues i han decidit anar plegades a Itàlia.

Mentre esperàvem l’autobús que ens portaria a Santa Maria di Leuca, hem esmorzat i hem començat a compartir experiències. De seguida ens hem avingut, són simpàtiques i obertes.

Una hora i mitja després ja érem al nostre destí. Com dirien els italians “fa caldo”, deixem la platja per un altre moment i anem a fer un refresc. Tot seguit, un bany ràpid i cap a dinar!

Per la tarda decidim agafar un vaixell que ens portaria a veure les grutes de la costa. EL trajecte dura 3 hores i durant aquest temps ens relaxem i gaudim del paisatge.

El dia ha estat genial! Ara toca agafar l’autobús que ens tornarà a Lecce.

 

Dilluns, 10 de juliol de 2017

Primer dia de curs

L’Anna Lisa, la directora del centre IRIS, ens ha vingut a recollir a les 9.30h a Lecce per anar a rebre la primera sessió del curs a la seu de l’institut que es troba a Leverano. Leverano és un poble que es troba a 15 km. de la ciutat on ens allotgem.

 

En aquesta primera sessió de presa de contacte, presentacions i introducció, la Mar i la M. Cruz no hi han assistit ja que elles la van realitzar el primer dia que van arribar. Primer de tot, ens hem presentat a l’Anna Lisa i ella ens ha fet una breu explicació sobre els continguts del curs que estem realitzant i sobre l’institut del qual ella n’és la directora. Seguidament, ens ha introduït el sistema educatiu italià, diferències i semblances que existeixen entre el nostre i el seu. Finalment, ens ha comentat que demà començarem amb la metodologia Montessori i que dimecres visitarem una escola a Leverano.

Per la tarda, hem fet una ruta turística per conèixer la ciutat de Lecce. Hem pogut veure, entre altres coses, l’amfiteatre romà i la catedral de Santa Maria.

 

Dimarts, 11 de juliol de 2017

Segona Sessió

La sessió d’avui s’ha destinat a conèixer el mètode pedagògic de Maria Montessori. L’Anna Lisa ens ha fet una presentació sobre el mètode i quina repercussió ha tingut en l’àmbit educatiu italià.

Aquest mètode, creat fa més de 50 anys, és pioner en molts àmbits. L’infant esdevé el centre del seu autoaprenentatge, motivat i estimulat per un ambient enriquidor que li permeti experimentar i potenciar la seva creativitat. Els espais d’aprenentatge i els materials que se li presenten a l’infant han estat estudiats prèviament pels mestres. Aquests acompanyen el desenvolupament dels nens i nenes des del respecte i l’afecte. Volem destacar una frase sobre el mètode Montessori que ens ha fet reflexionar sobre el paper del docent: Aiutami a fare da solo! (Ajuda’m a fer-ho sol!)

En el mateix centre hem conegut nois i noies de 10 a 12 anys que assisteixen a un curs d’anglès. El curs ha estat subvencionat pel Servei Voluntari Europeu per motivar als alumnes a estudiar altres llengües. És a dir, docents d’altres països voluntàriament imparteixen la seva llengua materna a infants del país d’acollida.

A la tarda hem donat un tomb pel centre de Lecce amb la Mar i la M. Cruz. La temperatura és el pitjor de la ciutat, no hem pogut evitar entrar a un bar amb aire condicionat, segons el cambrer 47°!!!!

 

Dimecres, 12 de juliol de 2017

Tercera sessió

Avui hem pogut visitar l’Istituto Comprensivo de Leverano, una escola pública on hi trobem nens i nenes de 3 a 14 anys; inclou infantil, primària i primer nivell de secundària, d’11 a 14 anys. Ens ha rebut el director del centre, Antonio Saporano, qui ens ha mostrat les diferents aules i ens ha explicat com s’organitza el centre.

A la planta inferior hi podem trobar les aules d’infants de 3 a 5 anys. En aquest nivell, els alumnes es barregen formant classes d’internivells. Segons la seva opinió, els infants creixen fent-se responsables i cuidant als més petits amb aquesta organització.

En la mateixa planta s’hi poden trobar l’auditori i les aules de primària, on els alumnes estan ja organitzats de forma horitzontal, és a dir, respectant la seva edat. La planta superior està destinada als infants més grans

Aquesta escola, tot i no seguir el mètode Montessori, és singular pel seu projecte musical. Els alumnes reben educació musical com en qualsevol altre centre, però aquells nens i nenes que tenen millors aptituds musicals, tenen l’oportunitat de formar part del projecte “Orquesta Musical”. En ell, poden rebre educació més específica, a nivell instrumental.

Més tard, hem acomiadat a les nostres companyes espanyoles d’Erasmus, avui acabaven la seva estada a Lecce. Hem estat molt contentes de poder compartir amb elles aquestes estones  de formació i lleure.

Després de dinar, hem agafat l’autobús i hem anat a un poble que el banya el Mar Adriàtic, Otranto. És preciós, amb platges paradisíaques i un casc antic amb molt d’encant.

 

Dijous, 13 de juliol de 2017

Quart dia de curs

Avui hem tingut dia lliure, així que no hem anat a rebre formació a l’Institut IRIS. Com que ja hem visitat els indrets més bonics i interessants de la ciutat on estem instal•lades, Lecce, hem decidit llogar un cotxe i anar a veure els poblets de la regió on estem, La Puglia.

El primer poble que hem visitat ha estat Alberobello. En aquesta petita vil•la de La Puglia, hi ha unes casetes molt curioses, els Trulli, que foren declarades patrimoni de la humanitat per la UNESCO. I, realment, podem assegurar que són màgiques, amb un cert encant que les fa de conte de fades.

Aprofitant que gaudíem d’un cotxe de lloguer, després de dinar ens hem dirigit cap a Taranto. Ens ha semblat una ciutat força gran, banyada pel Mar Jònic, però molt industrialitzada. No ens hi hem quedat gaire estona, hi havia llocs més interessants per conèixer.

Cap a les 5 de la tarda hem arribat a una localitat anomenada Ceglie Messapica, a la província de Brindisi. El que més ens ha agradat ha sigut el casc antic d’aquest meravellós poble, carrers empedrats i estrets, cases blanques i desiguals; tot plegat un petit i encisador laberint on perdre’s acompanyat durant uns moments.

A quarts de 8 hem decidit fer el viatge de tornada cap a Lecce. Després d’haver passat un dia per les carreteres d’Itàlia, ens hem adonat que no conduïm tan malament! En general, ens ho hem passat bé i hem gaudit d’una bona experiència.

Divendres, 14 de juliol de 2017

Cinquè dia de curs

Avui hem fet la darrera sessió del curs. A l’inici d’aquesta, hem repassat tot allò que havíem treballat en les sessions anteriors i hem pogut resoldre els possibles dubtes que haguessin pogut sorgir.

Durant la sessió hem parlat de l’organització de les escoles, de l’aula i els materials que s’utilitzen en aquest tipus d’ escola, que són bàsicament de la vida quotidiana. També hem parlat de com el mestre es dirigeix a l’infant. Per exemple, si el mestre ha d’ensenyar la importància del respecte cap als altres, ell n’ha de ser el model.

D’altra banda, la metodologia Montessori té normes molt rígides i límits molt marcats, partint del raonament perquè els infants els comprenguin.

Un altre aspecte que volem destacar és el tema de les emocions. El mètode Montessori dona molta importància al fet que els nens i nenes expressin els seus sentiments i emocions. És important parlar de les situacions que afecten als infants per aprendre a autogestionar-les. Aquest tema també està relacionat amb l’educació còsmica, basada en el “problem solving”. Al mateix temps, es dona importància a l’aprenentatge cooperatiu i entre iguals (peer to peer, coperative learning).

Com que és l’últim dia, l’Anna Lisa ens ha convidat a prendre un cafè a Porto Cesario, un poblet de costa molt proper a Leverano. Després de dinar hem anat a  donar un tomb per Lecce per acomiadar-nos de la ciutat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>