DIARI DE LES MOBILITATS ERASMUS+

L’escola va presentar un projecte Erasmus+ KA1amb el títol “Un sueño de futuro: creemos una escuela nueva, dinámica y motivadora”. El SEPIE (Servicio Español Para la Internacionalización de la Educación) el va aprovar, fet que suposa que durant els pròxims 2 anys 10 professionals de l’escola gaudiran d’una beca per assistir a cursos de formació a Itàlia, Alemanya i Finlàndia, que han de servir per impulsar noves metodologies d’ensenyament aprenentatge en el nostre centre.

Happy schools – Florence, Italy

Entre els dies 15 i 21 de juliol de 2018 la Núria Martí i l’Adela Vilella estan participant en la mobilitat Happy Schools, un curs estructurat que té lloc a Florència i del qual volen treure un bon rendiment pedagògic per enriquir el seu bagatge professional i el de l’escola. Des de la capital de la Toscana ens han escrit aquestes paraules:

Avui hem iniciat el curs, Happy schoos. Som un grup format per 13 dones i la formadora. Venim de 6 països diferents: 1 italiana, 3 portugueses, 4 finlandeses, 2 franceses de l’Illa de la Reunió, 1 sueca i nosaltres dues.

Hem iniciat el curs fet un joc de coneixença.

Hem escrit en un full 6 frases descrivint-nos personalment on 4 de les quals eren frases certes i 2 de falses. L’objectiu de la dinàmica era esbrinar en grup quines ens pensàvem que eren les frases errònies.

Després de presentar-nos ens han explicat el programa de tot el curs, les activitats que faríem, horaris i les excursions al llarg de tota la setmana.

Hem dedicat la resta del dia a explicar d’on venim i com es la nostra escola i per situar-nos tothom a utilitzat una presentació i explicació del seu país amb els trets més representatius de cadascun; a més ens hem explicat les danses tradicionals, el folklore i el projecte educatiu de cada escola.

Seguim endavant. Demà més!

 Adela i Núria

 

The Reggio Emilia approach to education – Reggio Emilia, Italy

Durant els dies 25, 26, 27 i 28 de març de 2018 les mestres d’educació infantil Tere Solé i Sílvia Andreu han participat en la mobilitat “The Reggio Emilia approach to education – El enfoque educativo de las escuelas infantiles municipales de Reggio Emilia, Italia”, un curs amb una càrrega lectiva de 30 hores. A més, la mestra Mireia Fernández i la Tècnica d’Educació Infantil Antònia Vázquez també hi han participat, encara que sense gaudir de la beca Erasmus+.

A continuació fem difusió del diari que han elaborant a partir de la seva estada a Reggio Emilia:

Dilluns 26 de març de 2018

Avui al mati ens hem trobat amb tots els participants del Grupo de Estudio “The Reggio Emilia Approach to education” i després de rebre el material les organitzadores de DIIP ens han donat la benvinguda a la formació. Tot seguit Paola Strozzi i Marika Lorenzani, pedagogues i anteriorment mestres d’escoles de Reggio ens han parlat dels valors i l’organització de l’experiència educativa de Reggio Emilia.

Els conceptes clau d’aquesta xerrada és considerar a l’infant competent en tot moment i generador del seu aprenentatge. Qualsevol proposta gira en torn als infants i al desenvolupament màxim de les seves capacitats. Es tracta d’un sistema de servei de ciutat que creu en l’infant i  les seves possibilitats al 100%. Un punt clau de l’exposició també ha estat el concepte “drets especials” per parlar dels infants amb alguna necessitat remarcant la importància de l’etimologia quan es parla d’aquest grup d’infants.

Després de dinar vam anar a visitar Remida que es tracta d’un centre de recursos gestionat per l’Ajuntament, les escoles de Reggio i el servei de neteja. Allà totes les escoles poden trobar materials reciclats per tal de dur a terme els seus projectes.

Posteriorment ens vam traslladar a visitar les escoles Nidi d’Infanzia (0-3) Arcobaleno i Rodari.

Acabem amb una frase molt interessant de Jerome Bruner “No és possible comprendre les escoles de Reggio Emilia, sense entendre qui les ha creat”.

Dimarts 27 de març de 2018

Avui ens hem separat per grups i hem anat a visitar les Scuole dell’Infanzia Diana, Pablo Neruda, Andersen i Munari. Hem pogut observar el funcionament i el dia a dia de l’escola amb els grups d’infants.

A la tarda al Centre Loris Malaguzzi la pedagoga Maddalena Tedeschi ens van presentar el currículum dels infants 3-11. El concepte clau és que aquest currículum és compartit entre equip de mestres i característiques de la zona on està ubicada l’escola i els infants que hi assisteixen, a partir d’unes indicacions nacionals. És un concepte obert i que ofereix a cada centre la possibilitat de contextualitzar-lo.

La paraula clau seria diàleg: diàleg per ajudar a crear contextos d’aprenentatge quotidià, amb les famílies i la comunitat per compartir l’enfocament pedagògic i entendre la dimensió psicològica dels infants i organitzar experiències diverses dins l’escola.

En acabar la xerrada vam tenir la possibilitat de visitar l’escola d’infantil i primària del Centro Internazionale Loris Malaguzzi, l’únic exemple de continuïtat educativa entre les dues etapes.

Dimecres 28 de març de 2018

La xerrada d’avui s’ha centrat en la figura de l’ateleriesta i el seu rol dins les escoles. Ens ho ha explicat Isabella Menino (arquitecta i dissenyadora gràfica). Va ser atelierista de l’escola Diana i actualment col.labora amb el Centre Loris Malaguzzi. Ha explicat aquesta figura ubicant-la dins un context històric i revolucionari que es va produir a Europa en general i a Itàlia en particular després de la postguerra. Els atelieristes provenen de diferents camps culturals: la música, l’art, la dansa, la ceràmica, el disseny gràfic… però sempre integrant aquesta formació amb la cultura pedagògica. Aquesta figura és un membre més de l’escola i està al mateix nivell que les mestres. L’atelierista aporta materials i tècniques diferents per ajudar-los a interpretar la realitat sense que construeixin estereotips o còpies. Dona resposta als projectes que sorgeixen dels infants i també en proposa de nous. Una de les claus de la xerrada ha estat que la creativitat en els infants és quelcom que es treballa i es va construint diàriament.

En acabar la pausa hem pogut participar directament en tres ateliers talment com si fóssim a una escola: “rayo de luz”, “la identidad del barro” i “paisajes digitales”.

A la tarda l’ateleriesta Loretta Bertani de l’escola Robinson i col.laboradora de l’Associació Reggio Children ens ha explicat el projecte”Un abrazo brillante. Encuentro entre un fresno y el cielo” amb infants de 5 anys durant tot el curs escolar. Aquest projecte provenia d’un treball realitzat el curs anterior pels mateixos infants. Per això es van plantejar el significat de la paraula natura per infants i adults per arribar a interpretar-la a través de tècniques plurals i les noves tecnologies (buscar els punts en comú de la natura i el món digital). Els conceptes importants de la xerrada sorgits del diàleg entre el grup de mestres són observació, empatia, immersió, coneixement cultural i proximitat.

En acabar la xerrada hem anat a visitar les escoles Girotondo i Martiri Di Sesso on ens hem acomiadat del grup d’estudi “The Reggio Emilia Approach to education”

Maria Montessori’s method – Lecce, Italia

Classroom Management Solutions for Teachers – Berlin, Alemania

Durant el mes de juliol de 2017, 4 mestres de l’escola ja han començat aquestes mobilitats. La Sònia Zapata, mestra d’anglès, i la Sandra Vernet, mestra de primària, són a Lecce (Itàlia) en el curs “Maria Montessori’s method”.

De la seva banda, l’Ester Maimoné i la Jèssica Francino, totes dues mestres de primària, són a Berlín (Alemanya), en el curs Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies“. 

A continuació fem difusió del diari que estan elaborant les 4 participants, a través del qual ens expliquen les seves experiències en aquesta activitat cofinançada pel programa Erasmus+ de la Unió Europea.

Classroom Management Solutions for Teachers – Berlin, Alemania

BERLIN, “Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies

10 de juliol de 2017

“Primer dia d’Erasmus + a Berlín”:

Hem començat el dia visitant Alexanderplatz, una de les zones més concorregudes de Berlín.

Hem continuat amb un tour pel riu Spree, prenent contacte amb els edificis més emblemàtics de la ciutat. Ha estat un matí de pluja intensa, fins a l’hora de dinar, quan hem assistit a la primera sessió del curs (classroom management). Som 12 participants provinents de Croàcia, Itàlia, Portugal, Eslovènia i altres zones de Catalunya i Espanya, amb els quals hem pogut tenir un primer contacte a través de les diferents presentacions. La sessió d’avui ha estat dedicada a parlar de la gestió dels conflictes i el comportament dels alumnes a l’aula. Valorem molt positivament la metodologia utilitzada en aquesta sessió i marxem amb ganes de més! Hem acabat la jornada sopant al costat de l’estàtua de Sant Jordi i el Drac, a la placa Spreeuer, amb una companya de Croàcia”.

 

11 de juliol de 2017

Hem començat el dia fent un recorregut per la ciutat amb l’autobús turístic, amb les companyes del curs. Hem pogut dinar a la Gendarmenmarkt, una de les zones més boniques de Berlín, amb dues esglésies bessones.

A la sessió d’avui del curs hem presentat a les companyes la ciutat de Reus i les principals característiques de la nostra escola. Han quedat fascinades pels castells! El tema central d’avui al curs ha estat el treball amb parelles o petits grups a l’escola, una manera de treballar molt pròpia de l’Alberich!

Per acabar la jornada hem creuat la porta de Brandenburg, passant pel costat del Bundestag i passejant de la vora del riu Spree. Després del sopar a base de “kartoffeln” anem a descansar.”

 

12 de juliol de 2017

“Comencem el dia visitant el Monument als Jueus assassinats a Europa: 2711 esteles de ciment que cobreixen una àrea de 19.000m metres quadrats i un centre d’informació, on hem pogut conèixer més a fons la història de la persecució i extermini dels jueus europeus, a través del testimoni de diversos supervivents. Després d’aquest moment tan estremidor i del dinar compartit amb les companyes de Portugal, hem iniciat una altra tarda de treball. Avui el tema central ha estat la motivació, així com el debat entorn l’eina del Flipped Classroom. En acabar, sota la pluja, hem anat a visitar la cúpula del Bundestag (parlament alemany), una construcció moderna i eficient, dins d’una façana del S.XIX.”

 

13 de juliol de 2017

Avui hem dedicat el matí a visitar el Museu de Pèrgam, amb una impressionant col·lecció d’antiguitats i que conté també el museu d’art islàmic i el d’orient. Després de la visita i el dinar comencem la formació: avui parlem sobre l’avaluació i les rúbriques i preparem una presentació per demà, on compartirem una experiència d’aprenentatge que creiem que podrà servir a les companyes, pel seu valor educatiu.

14 de juliol de 2017

Aquest matí hem dedicat una estona a preparar les presentacions per l´última sessió del curs. Abans de dinar hem visitar el Checkpoint Charlie, on hi ha la representació d´un dels passos fronterers del Mur de Berlín. A la tarda, hem pogut conèixer diferents experiències educatives de part de les nostres companyes de curs. Per part nostre, hem compartit amb elles el treball que fem a  l´escola amb grups interactius i STEM amb Legominstorms. Després de la sessió d´avui soparem totes juntes per acomiadar-nos de la nostra formadora, Sheila. Demà, últim dia, ens espera una visita a Potsdam, una petita ciutat amb molt encant a prop de Berlín. Fins aviat!!!

 

15 de juliol de 2017

Avui hem quedat amb les companyes per visitar Potsdam. Ens hem decidit per un tour amb el bus turístic ja que a la tarda hem de ser de tornada a Berlín per anar cap a l’aeroport.

L’autobús ens porta a veure els principals palaus i jardins de Potsdam i el guia ens situa a l’època de la seva construcció i utilització. Compartim l’últim dinar amb les companyes i tornem cap a Berlín amb les mestres de l’escola de Lliçà de Munt, que també marxen aquesta nit. Després de recollir les maletes a l’hotel anem cap a l’aeroport. A les 2h de la matinada ja som a casa. Ara a descansar d’aquest dia tan llarg.

Després d’aquesta setmana podem dir que ha estat una experiència realment positiva a nivell professional i personal. Ara ens toca pensar la millor manera de traspassar la informació que creiem que podrà ser útil al nostre claustre.

Com dirien a Berlín: Auf Wiedersehen!!!

 

Maria Montessori’s method – Lecce, Italia

EL PRIMER CAP DE SETMANA

Dissabte, dia 8 de juliol de 2017

El dissabte dia 8 vam arribar a l’aeroport de Brindisi sobre les 15 hores. La directora de l’Institut Iris, l’Anna lisa, ens esperava a la sortida. Ens va reconèixer de seguida i les tres vam fer el viatge cap a Lecce.

Un cop allí ens va mostrar l’apartament on estaríem instal·lades tota la setmana  i vam poder deixar l’equipatge. Teníem moltes ganes de conèixer la ciutat, així que vam decidir anar a donar una volta.

L’Anna Lisa ens esperava a les 19:30h per anar a sopar al restaurant l’Obelisco, lloc on farem totes les menjades de la setmana. Després de sopar el cansament es notava, així  que vam decidir acabar el dia a l’apartament. Però no podíem anar a dormir sense conèixer les nostres companyes d’Espanya. Així que vam anar a saludar-les i quedar pel dia següent.

La primera impressió de Lecce va ser molt positiva. Diuen d’ella que és la Florència del sud.

 

Diumenge, 9 de juliol de 2017

A primera hora ens hem trobat amb la Mar i la Mari Cruz, les dues companyes espanyoles. Totes dues són professores d’institut. Ens han explicat que tot i no ser del mateix centre, són amigues i han decidit anar plegades a Itàlia.

Mentre esperàvem l’autobús que ens portaria a Santa Maria di Leuca, hem esmorzat i hem començat a compartir experiències. De seguida ens hem avingut, són simpàtiques i obertes.

Una hora i mitja després ja érem al nostre destí. Com dirien els italians “fa caldo”, deixem la platja per un altre moment i anem a fer un refresc. Tot seguit, un bany ràpid i cap a dinar!

Per la tarda decidim agafar un vaixell que ens portaria a veure les grutes de la costa. El trajecte dura 3 hores i durant aquest temps ens relaxem i gaudim del paisatge.

El dia ha estat genial! Ara toca agafar l’autobús que ens tornarà a Lecce.

 

9 de juliol de 2017

A primera hora ens hem trobat amb la Mar i la Mari Cruz, les dues companyes espanyoles. Totes dues són professores d’Institut. Ens han explicat que tot i no ser del mateix centre, són amigues i han decidit anar plegades a Itàlia.

Mentre esperàvem l’autobús que ens portaria a Santa Maria di Leuca, hem esmorzat i hem començat a compartir experiències. De seguida ens hem avingut, són simpàtiques i obertes.

Una hora i mitja després ja érem al nostre destí. Com dirien els italians “fa caldo”, deixem la platja per un altre moment i anem a fer un refresc. Tot seguit, un bany ràpid i cap a dinar!

Per la tarda decidim agafar un vaixell que ens portaria a veure les grutes de la costa. EL trajecte dura 3 hores i durant aquest temps ens relaxem i gaudim del paisatge.

El dia ha estat genial! Ara toca agafar l’autobús que ens tornarà a Lecce.

 

Dilluns, 10 de juliol de 2017

Primer dia de curs

L’Anna Lisa, la directora del centre IRIS, ens ha vingut a recollir a les 9.30h a Lecce per anar a rebre la primera sessió del curs a la seu de l’institut que es troba a Leverano. Leverano és un poble que es troba a 15 km. de la ciutat on ens allotgem.

 

En aquesta primera sessió de presa de contacte, presentacions i introducció, la Mar i la M. Cruz no hi han assistit ja que elles la van realitzar el primer dia que van arribar. Primer de tot, ens hem presentat a l’Anna Lisa i ella ens ha fet una breu explicació sobre els continguts del curs que estem realitzant i sobre l’institut del qual ella n’és la directora. Seguidament, ens ha introduït el sistema educatiu italià, diferències i semblances que existeixen entre el nostre i el seu. Finalment, ens ha comentat que demà començarem amb la metodologia Montessori i que dimecres visitarem una escola a Leverano.

Per la tarda, hem fet una ruta turística per conèixer la ciutat de Lecce. Hem pogut veure, entre altres coses, l’amfiteatre romà i la catedral de Santa Maria.

 

Dimarts, 11 de juliol de 2017

Segona Sessió

La sessió d’avui s’ha destinat a conèixer el mètode pedagògic de Maria Montessori. L’Anna Lisa ens ha fet una presentació sobre el mètode i quina repercussió ha tingut en l’àmbit educatiu italià.

Aquest mètode, creat fa més de 50 anys, és pioner en molts àmbits. L’infant esdevé el centre del seu autoaprenentatge, motivat i estimulat per un ambient enriquidor que li permeti experimentar i potenciar la seva creativitat. Els espais d’aprenentatge i els materials que se li presenten a l’infant han estat estudiats prèviament pels mestres. Aquests acompanyen el desenvolupament dels nens i nenes des del respecte i l’afecte. Volem destacar una frase sobre el mètode Montessori que ens ha fet reflexionar sobre el paper del docent: Aiutami a fare da solo! (Ajuda’m a fer-ho sol!)

En el mateix centre hem conegut nois i noies de 10 a 12 anys que assisteixen a un curs d’anglès. El curs ha estat subvencionat pel Servei Voluntari Europeu per motivar als alumnes a estudiar altres llengües. És a dir, docents d’altres països voluntàriament imparteixen la seva llengua materna a infants del país d’acollida.

A la tarda hem donat un tomb pel centre de Lecce amb la Mar i la M. Cruz. La temperatura és el pitjor de la ciutat, no hem pogut evitar entrar a un bar amb aire condicionat, segons el cambrer 47°!!!!

 

Dimecres, 12 de juliol de 2017

Tercera sessió

Avui hem pogut visitar l’Istituto Comprensivo de Leverano, una escola pública on hi trobem nens i nenes de 3 a 14 anys; inclou infantil, primària i primer nivell de secundària, d’11 a 14 anys. Ens ha rebut el director del centre, Antonio Saporano, qui ens ha mostrat les diferents aules i ens ha explicat com s’organitza el centre.

A la planta inferior hi podem trobar les aules d’infants de 3 a 5 anys. En aquest nivell, els alumnes es barregen formant classes d’internivells. Segons la seva opinió, els infants creixen fent-se responsables i cuidant als més petits amb aquesta organització.

En la mateixa planta s’hi poden trobar l’auditori i les aules de primària, on els alumnes estan ja organitzats de forma horitzontal, és a dir, respectant la seva edat. La planta superior està destinada als infants més grans

Aquesta escola, tot i no seguir el mètode Montessori, és singular pel seu projecte musical. Els alumnes reben educació musical com en qualsevol altre centre, però aquells nens i nenes que tenen millors aptituds musicals, tenen l’oportunitat de formar part del projecte “Orquesta Musical”. En ell, poden rebre educació més específica, a nivell instrumental.

Més tard, hem acomiadat a les nostres companyes espanyoles d’Erasmus, avui acabaven la seva estada a Lecce. Hem estat molt contentes de poder compartir amb elles aquestes estones  de formació i lleure.

Després de dinar, hem agafat l’autobús i hem anat a un poble que el banya el Mar Adriàtic, Otranto. És preciós, amb platges paradisíaques i un casc antic amb molt d’encant.

 

Dijous, 13 de juliol de 2017

Quart dia de curs

Avui hem tingut dia lliure, així que no hem anat a rebre formació a l’Institut IRIS. Com que ja hem visitat els indrets més bonics i interessants de la ciutat on estem instal•lades, Lecce, hem decidit llogar un cotxe i anar a veure els poblets de la regió on estem, La Puglia.

El primer poble que hem visitat ha estat Alberobello. En aquesta petita vil•la de La Puglia, hi ha unes casetes molt curioses, els Trulli, que foren declarades patrimoni de la humanitat per la UNESCO. I, realment, podem assegurar que són màgiques, amb un cert encant que les fa de conte de fades.

Aprofitant que gaudíem d’un cotxe de lloguer, després de dinar ens hem dirigit cap a Taranto. Ens ha semblat una ciutat força gran, banyada pel Mar Jònic, però molt industrialitzada. No ens hi hem quedat gaire estona, hi havia llocs més interessants per conèixer.

Cap a les 5 de la tarda hem arribat a una localitat anomenada Ceglie Messapica, a la província de Brindisi. El que més ens ha agradat ha sigut el casc antic d’aquest meravellós poble, carrers empedrats i estrets, cases blanques i desiguals; tot plegat un petit i encisador laberint on perdre’s acompanyat durant uns moments.

A quarts de 8 hem decidit fer el viatge de tornada cap a Lecce. Després d’haver passat un dia per les carreteres d’Itàlia, ens hem adonat que no conduïm tan malament! En general, ens ho hem passat bé i hem gaudit d’una bona experiència.

Divendres, 14 de juliol de 2017

Cinquè dia de curs

Avui hem fet la darrera sessió del curs. A l’inici d’aquesta, hem repassat tot allò que havíem treballat en les sessions anteriors i hem pogut resoldre els possibles dubtes que haguessin pogut sorgir.

Durant la sessió hem parlat de l’organització de les escoles, de l’aula i els materials que s’utilitzen en aquest tipus d’ escola, que són bàsicament de la vida quotidiana. També hem parlat de com el mestre es dirigeix a l’infant. Per exemple, si el mestre ha d’ensenyar la importància del respecte cap als altres, ell n’ha de ser el model.

D’altra banda, la metodologia Montessori té normes molt rígides i límits molt marcats, partint del raonament perquè els infants els comprenguin.

Un altre aspecte que volem destacar és el tema de les emocions. El mètode Montessori dona molta importància al fet que els nens i nenes expressin els seus sentiments i emocions. És important parlar de les situacions que afecten als infants per aprendre a autogestionar-les. Aquest tema també està relacionat amb l’educació còsmica, basada en el “problem solving”. Al mateix temps, es dona importància a l’aprenentatge cooperatiu i entre iguals (peer to peer, coperative learning).

Com que és l’últim dia, l’Anna Lisa ens ha convidat a prendre un cafè a Porto Cesario, un poblet de costa molt proper a Leverano. Després de dinar hem anat a  donar un tomb per Lecce per acomiadar-nos de la ciutat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: You can use these tags <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>