Lacetània s’acosta a l’Índia 

Aquest curs hem iniciat un nou repte a Lacetània que gira entorn la coneixença de la cultura i l’organització social de l’Índia, el funcionament de les ONG i la , amb la qual l’Institut col·labora a través de l’apadrinament d’una nena índia. 

L’article 3 de la LEC, 12/2009, d’educació, especifica què s’entén per una educació de qualitat avui dia: educació integral, orientada al ple desenvolupament de la personalitat, amb respecte als principis democràtics de convivència i els drets i les llibertats fonamentals”. Per tant, el treball al voltant dels valors i els factors que influeixen en la igualtat d’oportunitats, permet una educació integral per a tothom al llarg de la vida. De la mateixa manera, i d’acord amb el DECRET 175/2022, de 27 de setembre de 2022, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica, durant aquest repte s’imparteixen competències específiques de l’àmbit de ciències socials i de llengua estrangera, però també hi tenen molt pes les competències transversals següents: competència ciutadana, competència personal, social i d’aprendre a aprendre i la competència digitalA classe, durant dues hores setmanals i uns dos mesos aproximadament, es treballa la descoberta de l’Índia mitjançant la docència compartida i el treball cooperatiu en grups de tres o quatre alumnes. Entenem el treball cooperatiu com una font de millora i enfortiment de les competències socials, la qualitat de raonament, aspiracions i rendiment escolar, que al seu torn permet una atenció a la diversitat més enriquidora

Es tracta de descobrir les característiques pròpies del país, així com també d’aprofundir en els aspectes culturals i d’estratificació social. Per fer-ho, s’utilitza el treball per projectes on l’alumnat és el centre de l’aprenentatge. Es combinen pedagogies que inclouen l’aprenentatge orientat i també l’aprenentatge cooperatiu basat en la investigació. En relació als aspectes culturals, l’alumnat pot decidir què vol treballar, i com presentar-ho, així com també acordar de quina manera ho transmet a la resta del grup classe. Per exemple, tal com veiem a les fotografies, hi ha grups que han utilitzat suports vivencials per exposar allò que han après durant la investigació de l’aspecte cultural, ja sigui mitjançant una petita classe de ioga o l’elaboració d’un pa chapati per compartir! També ens han deleitat amb te chai, un mandala decoratiu pel Diwali, un joc tradicional, la lectura d’una llegenda, entre d’altres. 

En definitiva, obrim un espai orientat a l’aprenentatge cooperatiu a fi de facilitar la reflexió entorn la diversitat, els valors i la solidaritat. Un gran repte com a Institut i com a societat, sens dubte, un plaer poder compartir-ho amb l’alumnat! 

Cristina i Marta, professores del repte de l’Índia de 1r d’ESO.