Els alumnes de Biologia i Geologia de 4t d’ESO inspeccionen la Riera de Caldes al seu pas per Palau de Plegamans

L’Institut Vicenç Plantada participem per primer cop en una recerca col·laborativa dins del Projecte Rius de l’Associació Hàbitats. Aquest projecte recull dades dels rius de Catalunya a partir d’una xarxa de voluntaris que, primavera i tardor, inspeccionen un tram d’un riu i envien les dades a l’Associació Hàbitats per tal de conèixer la salut dels nostres rius. La participació al Projecte Rius és una oportunitat perquè els nostres estudiants utilitzin el mètode científic com a eina per analitzar i conèixer l’estat dels rius, perquè gaudeixin i coneguin el medi natural en un entorn proper i perquè prenguin consciència de la necessitat de protegir els nostres rius. Hem seleccionat un tram de la Riera de Caldes al seu pas pel Parc de l’Hostal del Fum, a Palau Solità i Plegamans, per la seva proximitat a l’Institut.

Dins d’aquest marc, el passat 30 d’octubre els alumnes de Biologia i Geologia de 4t d’ESO van anar a la Riera de Caldes a fer-hi la la primera inspecció fluvial. Seguint un protocol ben detallat, els alumnes van descriure un tram de 500 m de riera i de ribera. En quatre punts d’aquest tram es va quantificar les alteracions degudes a activitats humanes, es va mesurar el cabal de l’aigua; es va analitzar la qualitat fisicoquímica de l’aigua (temperatura, nitrats, oxigen dissolt, pH) i la qualitat biològica (presència d’espècies: macroinvertebrats aquàtics, vegetació aquàtica i de ribera; i animals en general) d’aquest ecosistema. A classe n’estem treballant les dades per determinar si la riera i la  ribera tenen una bona qualitat ecològica o no, i fer propostes per a una millora d’aquest ecosistema. Les dades obtingudes les introduirem al banc de dades de l’Associació Hàbitats, i nosaltres també podrem consultar les dades obtingudes en altres rius.

A la sortida vam poder observar els efectes de la riuada provocada per les fortes pluges del 22 d’octubre, la setmana anterior a la inspecció. Vam observar que la riera tenia força aigua, els joncs propers a la riera estaven ajaguts, es veien rastres que l’aigua havia arrossegat branques, fulles, sorra i deixalles que van quedar depositades a la vora, i finalment vam observar uns esvorancs a la riba produïts per la força de l’aigua que, creiem, va pujar uns 50 cm en alguns punts i va inundar la riba esquerre almenys uns 100 m. Un altre tret a comentar és la trobada d’uns quants crancs americans, espècie invasora molt voraç que va ocupant els nostres rius en detriment del cranc de riu autòcton.