L’Ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques per Andrea Conde

El 15 de desembre de 2016, els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat van ser convidats a la segona Conferència del Projecte Terra. Aquesta interessant xerrada de 90 min de durada va ser exposada per una estudiant de Grau de Medicina de la UAB i en pràctiques a l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, Esther Espartal.  Aquesta voluntària de la Fundació La Marató de TV3 va explicar detalladament sobre el tema escollit d’aquest any: L’Ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques.

Esther Espartal va mostrar un vídeo del funcionament de la Fundació La Marató, que forma part de l’ens públic de la CCMA, i que té com a funció principal  la recapta de diners per a la investigació sobre malalties que no es coneix el seu origen o la seva cura. Després d’introduir el vídeo, va remarcar alguns dels aspectes més importants de la Fundació, com per exemple, la recapta de més de 151 milions d’euros per a la investigació sobre les malalties.

Seguidament va fer una introducció dels ictus i de les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques. Espartal va explicar que els ictus són una malaltia que passa quan s’altera bruscament la circulació de la sang al cervell. Destacà que una de cada sis persones tindrà un ictus, i que n’hi ha de dos tipus principals: els isquèmics i els hemorràgics, i de menys freqüents com són els transitoris o els silents. Segons Espartal, els ictus isquèmics són els més comuns (85%) i són formats per un tap en una artèria, la qual cosa provoca l’escassa circulació de la sang i la falta d’aliments a les neurones. La part on s’ha format el tap queda greument afectada. Els factors de risc d’aquest tipus d’ictus poden ser: tenir la pressió arterial elevada, colesterol… Seguidament va destacar els ictus hemorràgics, que representen el 15% dels ictus, que es formen pel trencament d’una artèria (ja sigui per algun cop molt fort, per malformacions…) i les conseqüències són les mateixes que en l’ictus isquèmic.

Per detectar un ictus cal fer la maniobra RAPID: fer que la persona Rigui, Aixequi els braços, Parli i, en el cas de que alguna d’aquestes accions no hagin estat fetes correctament, cal pensar si la persona té un Ictus i trucar De pressa a l’hospital. Després, Espartal va anomenar els tractaments a seguir, però primer cal conèixer quin tipus d’ictus pateix la persona; si és un ictus isquèmic el tractament consisteix en destapar l’artèria, ja sigui amb fàrmacs o de forma mecànica. En el cas que l’ictus fos hemorràgic cal controlar el vessament. Una vegada controlat l’ictus, els pacients normalment han d’anar a rehabilitació per poder ser autònoms. Per prevenir els ictus cal adquirir uns hàbits de vida saludables com són la pràctica d’exercici dos o tres dies a la setmana, portar una dieta sana, no fumar, etc.

La segona part de la xerrada va estar dedicada a les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques que es produeixen quan rebem un cop molt fort al cap o a la columna vertebral. Aquests lesions condicionen molt la vida de les persones perquè comporten una discapacitat crònica. La lesió que provoca un cop fort al cervell es coneix com a traumatisme cranio-encefàlic i pot afectar les capacitats físiques, mentals i emocionals de la persona. Per últim Espartal va explicar algunes de les discapacitats com són la paràlisi, problemes circulatoris, respiratoris o sexuals; i també són molt comuns els problemes per anar al lavabo que pateixen les víctimes d’aquests tipus d’accidents.

Per acabar, es va obrir un torn de preguntes on molts alumnes de la sala van participar. Algunes de les preguntes que van sorgir van ser: Si estàs dormint, no te n’adones que tens un ictus? I Espartal va respondre que no era possible adonar-se’n en aquest cas; Es pot morir instantàniament? I va respondre que és poc freqüent, però que no era impossible.

Andrea Conde, 1r Batxillerat A