1a Xerrada Projecte Terra: les malalties infeccioses

El passat dilluns 13 de novembre vam tenir una conferència a la sala d’actes de l’Institut Vicenç Plantada i vam rebre l’estudiant i voluntària de La Marató de TV3 Ivet Parés. Parés és una estudiant de 6è curs de Medicina de la Unitat Docent Parc Taulí de la UAB i és la conferenciant que vam rebre. L’objectiu d’aquesta conferència va ser d’adquirir coneixements sobre les malalties infeccioses com ara saber quines són, de quin tipus i quina gent n’és més vulnerable i les pateix més. A mi, personalment, em va arribar a sorprendre el nombre de gent que en pateix i de quina manera han estat contagiats. Parés va visitar el nostre institut gràcies a la iniciació del “Projecte Terra”. El projecte Terra és un projecte impulsat per l’institut que es basa en tenir una conferència per trimestre a la sala d’actes exclusivament pels alumnes que cursen batxillerat.

La conferenciant va començar explicant en què consistia La Marató de TV3. La Marató consisteix en una campanya de difusió i sensibilització social sobre malalties que afecten en gran part de la població (aquest any és el cas de les malalties infeccioses) i que es produirà a TV3 i Catalunya Ràdio el dia 17 de desembre en la seva 26a edició.

Més tard, va començar a tractar sobre el tema principal, les malalties infeccioses i en què consistien exactament. Vam aprendre que aquestes malalties són degudes a l’entrada d’un microorganisme al cos i a la seva multiplicació que produeixen la malaltia. Cada microorganisme s’instal·la en una part diferent del cos humà i allà ataquen. Hi ha casos menys freqüents en el qual els organismes s’instal·len en un dispositiu com poden ser vàlvules cardíaques. Hem de tenir en compte que la major part de la població pateix malalties infeccioses durant l’any, com pot ser una grip o un refredat, i, aquest tipus de malalties són fàcilment curades, però hi ha excepcions i algunes malalties poden arribar a ser mortals, com exemples de malalties que llegireu més tard. Seguidament, penso que seria un error oblidar que 1 de cada 3 morts al món es deuen a malalties infeccioses.

Segons la conferenciant podem dividir les infeccions en quatre tipus: les infeccions comunitàries freqüents, infeccions comunitàries greus, infeccions nosocomials i per últim infeccions emergents i del viatger.

Les infeccions comunitàries freqüents són les infeccions que normalment es curen sense problemes, però segons altres aspectes com l’edat podrien acabar provocant la mort. Un exemple d’aquesta malaltia seria la grip o la pneumònia.

Per altra banda, trobem les infeccions comunitàries greus que tenen un alt risc de contagi per la població. Un exemple d’aquestes infeccioses serien el VIH o la tuberculosi.

En el tercer cas trobem les infeccions nosocomials, aquestes estan relacionades amb l’assistència sanitària o les cures de la salut i afecten abundantment a pacients postquirúrgics i a gent amb dispositius temporals instaurats al seu cos.

Per finalitzar tenim les infeccions emergents i del viatger, aquestes provenen d’altres llocs del món i són malalties que ja s’havien controlat aquí a través de l’ús de les vacunes. Malauradament, aquest grup d’infeccions va en augment i a Catalunya n’hem tingut un cas recent a Olot. Un exemple d’aquestes infeccions són el xarampió o la malària, el qual es transmet a través d’insectes.

Malgrat tenir la possibilitat de patir alguna malaltia infecciosa també tenim eines per fer-hi front. Les tres eines principals amb les què comptem per contrarestar aquestes infeccions són el propi sistema immunitari del cos, les vacunes i els antibiòtics. El sistema immunitari és un sistema de defenses propi del nostre cos que contraataca l’entrada de microorganismes patògens dins del nostre cos. Les vacunes són un mètode de prevenció que ajuda al nostre cos a fabricar els anticossos necessaris per si el microorganisme concret torna a instaurar-se dins el cos. Per últim, es troba el producte que ha salvat milions de vides des de que el científic Alexander Fleming va descobrir la penicil·lina fa gairebé un segle, els antibiòtics. Els antibiòtics eliminen els bacteris que provoquen les infeccions més greus però també hem de destacar que poden haver bacteris que desenvolupin resistències a l’antibiòtic que el contraresta. Segons molts experts l’any 2050 les infeccions produïdes per bacteris que han resistit antibiòtics podria arribar a ser la causa de 10 milions de morts al món aproximadament.

L’últim tema tractat va ser la prevenció d’aquestes malalties. Per tal d’evitar transmetre microorganismes la conferenciant ens va dictar quatre regles molt importants:

• Rentar-se les mans freqüentment.
  • No assistir a la feina o a l’escola quan s’està malalt.
  • Tossir utilitzant el colze per tapar-se.
  • Desinfectar les ferides d’una manera higiènica amb sabó.

En acabar la conferència vam tenir uns minuts de preguntes i vam resoldre dubtes relacionats amb les malalties. Algunes van ser sobre la sèpsia, motiu de l’amputació de parts del cos de les víctimes.

Personalment, penso que va ser una xerrada entretinguda amb una durada correcta, el qual no em va avorrir ni em va deixar amb ganes de més. També em va sorprendre la facilitat amb la qual podem transmetre els microorganismes i la taxa de mortalitat que aquestes malalties provoquen.

Marc Riera (1r Batx C)