Tennis i pàdel a 2n d’ESO

Dimecres 1 de desembre de 2021, els alumnes de 2n d’ESO van poder gaudir d’un matí de tennis i pàdel al C.T. Roda de Barà, amb unes instal·lacions perfectes per a la pràctica de l’esport de raqueta.

En total 90 alumnes i 3 professors van jugar tot el matí en 10 pistes de tennis i 6 de pàdel.

Agraïm l’assistència del professorat acompanyant: Pep Oncins, Anna Gomez , José Luís Martín, Daniel Llopis i Noel Ortega.

Ramon Meroño. Departament d’ Educació Física

Catalan hunter

Parlar de poesia és parlar de la connexió que s’estableix entre el jo poètic i el seu entorn, de les sensacions i emocions del poeta quan contempla el seu voltant. És una forma d’expressió que segueix unes lleis mètriques específiques que fa que aquest gènere literari s’elevi a uns nivells de registre culte que espanta molts lectors i conseqüentment fa que la poesia s’oblidi fàcilment.

Per tal de treure la por a aquest fet i seguint el currículum de 3r d’ESO, els grups A i F s’han apropat a la poesia d’una manera ben diferent a com estan acostumats. Han creat  un poema i l’han relacionat amb una altra disciplina. És el que es coneix com a catalan hunter, un projecte creat per un gironí per tal de projectar la poesia amb l’ajuda d’altres arts. D’aquesta manera, els alumnes han treballat la creació d’un poema seguint unes pautes indicades i, una vegada escrit, l’han relacionat amb un altre camp: musical, artístic…aquell que ells han volgut i els ha inspirat el seu poema. Així han sorgit veritables obres d’art i els estudiants han comprovat que amb una mica d’esforç i amb l’ajuda de les muses la poesia pot ser molt interessant i entretinguda.

Montse Marcè, professora de llengua catalana

Cistella de Nadal

Aquesta és la cistella de Nadal que els alumnes de 4t d’ESO sortegen per finançar-se el viatge de fi d’etapa. El número premiat haurà de coincidir amb les 4 últimes xifres del número del Cupón Extra de Navidad de la ONCE del dia 1 de gener de 2022.

Molta sort!

Visita al Castell de Vila-seca

Divendres dia 26 de novembre, els alumnes de PFI vam fer una sortida per visitar el Castell de Vila-seca on hi havia l’exposició de l’escultor Josep Clarà. De la mà de Còdol Educació vam visitar diferents sales del castell i vam conèixer les diferents obres de l’escultor català. Va ser realment interessant.

Jordi Noguera. Professor del PFI

Proyectos eTwinning con países europeos

Un año más, nuestro centro ha iniciado nuevos proyectos de colaboración con otros países europeos, promovidos desde el departamento de castellano e inglés y con la colaboración del departamento de Visual y Plástica, lengua francesa y Música.

Esta vez estamos trabajando en 3 proyectos eTwinning con diferentes alumnos y distintos socios.

El primero de ellos, lo llevamos a cabo con los alumnos de 1 de la ESO-A. Desde la asignatura de Inglés y Castellano. Y el pasado 15/11/21 hicimos nuestra primera conexión. Fue todo y éxito. Así que ahora seguiremos trabajando colaborativamente con los socios de Italia, Portugal y Turquía (foto 1)

El segundo proyecto, lo llevamos a cabo con los alumnos de 2 de la ESO-D y 3º de la ESO-B. Esta vez desde el dep de Castellano vamos a trabajar los medios de comunicación con los socios de Francia, Portugal e Italia. Los alumnos ya están elaborando material colaborativamente. (foto 2)

Y el tercer proyecto, se lleva a cabo con la clase de 2 de la ESO-F. Los socios esta vez son franceses y alemanes. Con ellos nuestros alumnos esperan aprender mucho. (foto 3)

Seguiremos informando de los avances de dichos proyectos.

Montse Marsal. Departament de Castellà

Booktubers a l’Institut

 

Si parlem de El Rubius, VEGETTA777 i Willyrex, per exemple, molts ja sabran que són els youtubers més influents a dia d’avui. Són joves que dediquen la seva vida a retransmetre en directe com jugar a determinats jocs, quines novetats tecnològiques hi ha, vídeos sorprenents, entre d’altres.

Però sabeu que també existeixen els booktubers? Sí, sí, aquells que ens parlen de llibres: expliquen quins els han agradat més i per què. Són autèntics lletraferits.

I aprofitant que el currículum de 4rt d’ESO parla de saber fer una bona exposició oral, els alumnes de 4t d’ESO C han provat de convertir-se en veritables booktubers. S’han agrupat per parelles, han escollit un llibre que els ha agradat i l’han explicat a través d’un vídeo que podria penjar-se al youtube. El resultat ha estat sorprenent tot i que no és gens fàcil posar-se davant d’una càmera ni afegir algun efecte especial. Ells mateixos reconeixen que s’ho han passat molt bé fent aquesta activitat i esperen que pogueu gaudir de la lectura igual que han fet ells.

I vosaltres, us atreviríeu a fer de booktubers?

Montse Marcè, professora de llengua catalana i literatura

25N Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones

 

El proper dijous 25 de novembre és el Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones i des de la comissió d’Inclusió del centre, formada per alumnat i professors/es, hem organitzat un conjunt de dinàmiques i activitats durant aquesta setmana per tal de posar-hi el nostre gra de sorra.

Vídeo sobre el 25N 

Fet per l’alumnat de la comissió; es projectarà al monitor de l’entrada de l’institut. Entrevistes al nostre alumnat sobre el tema.

Mural Red / Green flags 

Al vestíbul, on convidem a tota la comunitat educativa a visibilitzar actituds masclistes del nostre entorn. Fins a finals del mes de novembre!

Taller de xapes

També al vestíbul i durant les hores del pati de la setmana podràs agafar o fer-te la teva xapa personalitzada contra la violència cap a les dones.

Capsa lila de testimonis

Es col·locarà en un lloc visible de l’entrada durant tot el curs per denunciar situacions de discriminació.

Us animem a col·laborar-hi!

Comissió d’Inclusió

Auca de l’Institut

Al llarg del 1r trimestre, l’alumnat de 2n d’ESO, hem treballat l’auca a Llengua catalana. L’experiència ha estat molt enriquidora. De fet, en inventar els rodolins, hem practicat la imaginació, la sinalefa i l’elisió. Ens ha ajudat, també, a saber rimar paraules i a realitzar dibuixos corresponents amb cada rodolí.

A l’hora de fer l’auca, vàrem anar pas a pas:

–          Primer, vam decidir quants rodolins faríem, i al final vam decidir de fer-ne dotze.

–          Segon, vam començar a pensar una història sobre l’Institut i la vam transformar en rodolins.

–          Tercer, vam donar els rodolins a la professora per a la seva correcció.

–          Quart, vam fer la divisió dels dotze rodolins a la cartolina DIN A-3.

–          Cinquè, vam copiar els rodolins i vam dibuixar i pintar els dibuixos.

–          I per acabar, vam guarnir els últims detalls de l’auca.

Recomanem que tot l’alumnat s’animi a fer una auca; això sí, que cadascú triï sobre què o qui la vol fer.

Leyre Bueno i Régine Serrano, alumnes de 2n D d’ESO

Fem sabó tal i com ho feien les àvies.

Els alumnes de 3r d’ESO han experimentat la utilitat de les reaccions químiques fabricant sabó al laboratori. Ho han fet a partir d’oli reutilitzat i sosa càustica, probablement com ho feien moltes de les nostres àvies. Els resultats han estat força satisfactoris.

Pràcticament la totalitat dels experiments ha donat una pastilla de sabó apta per a rentar. Això s’ha comprovat ja que al laboratori s’ha tacat una bata blanca amb greix de bicicleta i tot seguit hem pogut comprovar que gràcies al sabó de fabricació casolana gairebé ha sortit tota la taca.

L’objectiu d’aquesta pràctica és comprendre que en les reaccions químiques s’obtenen substàncies noves diferents de les inicials i entendre la química com una ciència eminentment pràctica que aporta solucions útils a la nostra societat.

Per cert, moltes d’aquestes pastilles han acabat als lavabos dels alumnes i són utilitzades per les seves famílies.

Andreu Faro. Departament de Ciències

Celebrem la Castanyada i Halloween

Un altre curs més el nostre institut ha celebrat a finals d’octubre la festivitat de Halloween i la Castanyada.

Els membres de la comissió d’activitats es van encarregar de decorar l’entrada i els passadissos del centre amb motius tenebrosos. Dels sostres i parets penjaven carabasses, bruixes, calaveres, i tots aquests elements que intenten fer por però que ,en definitiva, ens ho fan passar bé.

Divendres 29 d’octubre es va donar permís a alumnes i personal del centre perquè poguessin venir disfressats. Per les aules i els passadissos vam poder trobar esquelets, zombis, éssers foscos i ja posats també, mitja dotzena de plàtans.

Tot s’hi val per fer que aquest dia sigui una mica diferent.

Mosquis. Redacció

Presentació de les activitats de la biblioteca al claustre

Aquest matí la comissió de la biblioteca ha presentat el seu projecte al claustre de l’INS Vila-Seca per tal de fer extensives a tots els departaments les activitats que es volen dur a terme al llarg del curs des de la biblioteca.

Per a nosaltres aquest petit i humil racó de l’institut hauria de ser un centre neuràlgic on els alumnes aprenguessin i valoressin la importància de gaudir de la lectura. És important que l’alumnat sigui conscient que la biblioteca no és només un lloc on trobaran les lectures obligatòries de les matèries de llengües sinó que aquí també hi trobaran llibres i documents recomanats pel professorat de ciències, arts plàstiques, educació física… perquè la lectura és cosa de tots i totes i als llibres no només hi trobem novel·les de Cervantes o Rodoreda, sinó que també hi podem trobar biografies d’esportistes, enigmes de ciències i còmics amb il·lustracions precioses.

Per acabar volem citar unes paraules del nostre col·lega de professió en Cristian Oliver al seu llibre Una educació rebel. El poder de transformar la societat: “La lectura pot servir per a qualsevol disciplina. Les biblioteques no són espais reservats només per als professors de llengua i literatura. La lectura, per tant, tampoc no ha de ser-ho. Al llibre Profes rebels. El repte d’educar a partir de la realitat dels joves (2020) vaig afirmar que el dia que el professor de ciències (o d’una altra matèria) demani als alumnes que llegeixin una novel·la per completar el que s’ha après a classe voldrà dir que no caldrà tenir lectures prescriptives a l’assignatura de llengua i literatura. Potser ha arribat el moment.”

Benvinguts i benvingudes a la biblioteca.

Comissió de la biblioteca

Trivial Black Ràdio

A l’optativa de Ràdio treballem a classe però també fem un programa de ràdio en directe tots els divendres. La instal·lació ens la va facilitar el Jordi i consta de dos altaveus, una taula de so i un ordinador per posar música. Els programes que fem solen tenir dues parts: a l’inici fem algun joc o una activitat i l’última part deixem que els alumnes vinguin a dedicar cançons. A més a més, ara estem començant a fer podcast a classe, el tema és lliure, el triem nosaltres i ens serveix per ampliar els nostres coneixements sobre la ràdio.

Al programa de divendres passat vam fer un trivial entre alumnes i professors. El joc és senzill i es basava en fer una pregunta i donar tres respostes possibles. Els participants havien d’escollir la que pensaven que era correcta. Als guanyadors els vam donar un petit premi, en aquest cas llaminadures.
El grup que va guanyar és va classificar per a la següent ronda, les inscripcions encara són obertes així que si algun grup es vol apuntar, us animem a fer-ho ja que les preguntes són molt fàcils i al remat es tracta de passar una bona estona.

Equip de redacció de Black Ràdio.

Sortida al Teatre Centru de Vila-seca del grup d’arts escèniques

Hem conegut l’espai i un membre de La Tramoia, en Robert Rodriguez.

El grup d’arts escèniques de 4 d’ESO  busca obra per estrenar a finals de curs. Mentrestant s’inicia amb la introducció al teatre i a la dansa. Aprenen nocions com l’òpera, el circ, la màgia, la prestidigitació, el ballet, el breakdance… i altres sabers transversals com el gest, la parla, l’entonació, el ball. I amb tot això ens comencem a conèixer per decidir l’espectacle final.

Per aquest motiu, el passat dilluns dia 18 d’octubre van visitar el teatre Centru de Vila-seca i van aprendre termes o nocions com el prosceni, la tramoia, les gametes…i van preguntar a en Robert, membre del grup teatral de la Tramoia, aspectes sobre els assajos, les emocions, la trajectòria del grup des dels inicis… En Robert, a més d’actor, és director-guionista i pertany al grup Amics del Teatre de Vila-seca.

El teatre Centru de Vila-seca fa més de 20 anys que és la seu dels Amics del Teatre. Aquí programen una sèrie d’obres i entre aquestes, algunes de pròpies L’alumnat de 4t va preguntar molt i va gaudir de la possibilitat de veure un teatre per dins. Va ser una experiència molt interessant i instructiva, fet que esdevé el punt de sortida d’aquest curs a les arts escèniques

Mercedes Bermejo. Professora del grup d’arts escèniques

Sortida al Museu de la Vida Rural

Dimarts 26 d’octubre els alumnes del PFI van realitzar una sortida al Museu de la vida rural. La proposta seleccionada pels estudiants va ser JUGAR AMB FOC. L’activitat els va permetre acostar-se de manera didàctica al foc com a element natural, element tan necessari com perillós alhora. Amb el foc aliat dels humans hem posseït el poder per transformar la matèria: la ceràmica, el vidre, el ferro forjat i la cuina en són bons testimonis. Quan el foc es desferma, els incendis poden ser devastadors.

Històries, emocions i reflexions ens duran a plantejar-nos quina és la nostra responsabilitat en aquest futur immediat. I acabàrem jugant amb foc, expressant tot allò que vam viure amb la creació d’una obra artística col·lectiva.

Jordi Noguera. Professor del PFI

Francès a l’Institut

Els nostres alumnes de francès ens expliquen la seva experiència al centre després d’obtenir el certificat DELF A2 i abans de marxar a realitzar altres estudis.

Je vous souhaite … BONNE CHANCE !

Rosa Blaya. Professora de francès

J’ai commencé à étudier le français en 1ère année d’ESO sans en avoir la moindre idée. Après 5 ans, j’ai appris beaucoup de choses et j’ai pu faire beaucoup de voyages en France grâce à l’apprentissage  de cette langue.

J’ai pu aussi m’inscrire pour passer le DELF et je l’ai réussi grâce aux bons enseignements que j’ai reçus.

Pendant ces 5 années, j’ai passé de bons moments en classe et j’ai beaucoup appris aussi.

Je veux juste dire « Merci, Rosa, pour ces 5 années fantastiques».

Daniel Olivenza. Alumne de 2n de batxillerat      

La meva experiència estudiant francès

Vaig arribar a l’institut més perdut que un pop en un garatge. El primer dia ens van fer una presentació, la presentació de tot el que ens trobaríem en els propers quatre anys al centre, incloent-hi una part important: les assignatures optatives. Jo  tenia molts dubtes i realment no sabia què triar, però la meva mare ja havia escollit per mi: faria francès.

A primer d’ESO recordo que vam ser moltíssims alumnes a la classe de francès, la qual cosa va fer molt difícil mantenir un ritme. Amb el pas dels cursos i dels anys cada vegada érem menys alumnes fins arribar al meu últim any de francès, primer de Batxillerat, on només vam ser-ne 4 preparant-nos per a l’examen oficial que no vam poder fer a causa de la pandèmia i que es va posposar un any.

La Rosa, la nostra professora, ens va ajudar molt en tots els moments del procés.Fou un llarg camí on va ser clau la seva ajuda i dedicació amb tots nosaltres. De 34 alumnes que van començar, van acabar el cicle complet 4;  això no vol dir que fos molt difícil, sinó que cal una dedicació i una mica d’esforç. El fet d’aprendre una nova llengua no és gens fàcil. No negaré que va ser dur, però crec que va valdre la pena cada una de les classes

de francès d’aquests cinc anys. Poder entendre textos de llibres, fragments de cançons, pel·lícules i sèries de televisió sense cap mena de problema… és un moment en què t’adones que tot el que has treballat té un sentit.

Marcos Sánchez Navarro. Alumne de 2n de batxillerat         

La meva ruta en l’aprenentatge de la llengua francesa comença a 1r d’ESO. A la classe érem 32 alumnes, si no recordo malament, i el primer examen que vam fer va ser just el dia següent: una petita prova de la vocalització de la <u>. Aquest fet en un principi em va espantar, però va resultar ser una prova molt lleu, un avís per a què no perdéssim l’atenció a classe. Així que les classe següents es van succeir sense cap problema: la professora era exigent en els exàmens, però la matèria no era difícil si l’escoltàvem.

Els cursos següents vaig continuar cursant l’idioma i a 4rt d’ESO va arribar el moment de fer un intercanvi amb França per a demostrar els meus coneixements, tot i que no em sentia preparada. “Parlar amb aquelles persones que viuen més enllà dels Pirineus? Com les entendré si parlen tan ràpid?” Però la meva professora sabia que sí tenia els coneixements suficients. Finalment, vaig pujar a l’avió i vaig sotmetre’m a una estada d’un mes a França en què vaig riure i parlar molt, que va ser una grata sorpresa per a mi.

Actualment, a 2n de Batxillerat, havent fet ja l’examen oficial de Francès per a l’A2, estic molt contenta de tots els coneixements que he adquirit gràcies a cursar l’optativa de Francès durant quatre anys. Soc capaç de comunicar-me fàcilment en francès amb qui ho necessiti, vaig fer molt bons amics durant la meva estada a França (i que encara mantinc) i he conegut molts aspectes i moltes tradicions de la cultura francesa.

No obstant, crec que hi ha alguns aspectes que podrien millorar, com el llibre de text, que podria tenir un aspecte més formal i un contingut amb més varietat, de manera que s’aconseguís aprofitar millor les hores i obtenir una fluïdesa de la llengua francesa major a l’A2. Però, malgrat tot, agraeixo a l’Institut haver-me donat l’oportunitat d’assolir aquests coneixements del francès que m’han portat tan bones experiències.

Helena Oncins. Alumna de 2n de batxillerat     

Math-bits a 1r d’ESO

Aquest curs el departament de Matemàtiques treballarà a 1r d’ESO amb el material de l’editorial Math-bits. Aquest material es basa en el model d’ensenyament 5E, model basat en els fonaments teòrics del constructivisme científic i que gaudeix d’un creixent suport de la recerca educativa que en corrobora l’efectivitat i ha tingut un impacte significatiu en l’ensenyament de la ciència i les matemàtiques en els últims 30 anys. El contingut matemàtic està generat i supervisat per un grups de professors universitaris de Didàctica de les Matemàtiques que al seu torn continuen en actiu com a professors de secundària. La implantació d’aquest material implica un repte pels professors del nostre Departament pel canvi en la metodologia de treball en certs moments de les lliçons  i també una motivació per a potenciar l’aprenentatge dels alumnes.

Germán Gil

Departament de Matemàtiques

Aula d’Acollida

No és una aula qualsevol, és una aula que rep alumnes de tot el món. Quan entres a aquesta aula pots veure que és molt colorida i a les seves parets hi ha una miqueta de la vida dels alumnes d’aquest lloc. Per aprendre no només tenim una pissarra, sinó que hi ha llibres visuals i per llegir, diccionaris, ordinadors, làmines…Tot per millorar l’aprenentatge dels alumnes. No penseu que tot és estudi, també hi ha jocs per jugar com el bingo, cartes, etc. Clar, sense oblidar a la professora Paula; és molt divertida i ensenya amb amor. Per part nostra, l’aula d’acollida és fantàstica i estem molt feliços d’estar aquí.

Vladyslav Lysyy i Ania Atencio. Alumnes de l’aula d’acollida

Visita al Cau Ferrat i al Museu Maricel de Sitges

El passat divendres 15 d’octubre, els alumnes de Literatura Catalana de 2n de Batxillerat van visitar Sitges i els seus museus més emblemàtics: el Cau Ferrat i el Museu Maricel.

La visita guiada ens va il·lustrar sobre diferents aspectes de la vida i l’obra de Santiago Rusiñol, autor de l’obra L’alegria que passa, la primera de les sis lectures que analitzarem a classe durant aquest curs.

També vam poder observar magnífiques peces artístiques en un entorn inoblidable, ja que l’edifici que és seu d’aquests museus és situat just damunt del mar.

A la ciutat, a més, se celebra durant aquests dies el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. Així, els nostres estudiants van poder gaudir de l’ambientació dels carrers que es fa amb motiu d’aquest esdeveniment.

Va ser una jornada molt profitosa. Esperem tornar-hi el curs vinent!

 Ruth Segado. Professora de llengua catalana i literatura.