Timbre musical (programació 103)

Aquesta setmana, el timbre dels canvis horaris el dediquem a la música clàssica.

Música clàssica, o música acadèmica, són termes de sentit ampli i divers. Normalment, aquest apel·latiu fa referència a la música, tant religiosa com secular, produïda o arrelada a les tradicions occidentals i que abasta un ampli període que va, aproximadament, des del segle IX fins a l’actualitat.

A continuació, teniu els temes escollits i la seva distribució horària:

Tema del marc horari (8:15 i 14:55):

Primavera: allegro (Les quatre estacions), d’Antonio Vivaldi. Aquest és el primer moviment d’un conjunt de quatre concerts per a violí compostos el 1723 pel mestre venecià. És l’obra més coneguda de Vivaldi i una de les més populars de tota la música clàssica. Les quatre estacions es pot classificar com a música pragmàtica, un tipus de música instrumental destinada a evocar elements extramusicals i una forma de compondre que Vivaldi demostraria com a prou desenvolupada per ser presa seriosament.

Tema entre classes (9:15, 11:35 i 13:55).

El vol del borinot, de Nikolai Rimski-Kórsakov.  Aquesta peça és un interludi orquestral que pertany a la primera escena del tercer acte de l’òpera El conte del tsar Saltan, composta pel compositor rus entre el 1899 i 1900. Es tracta d’un clar exponent del cromatisme musical.

Tema dels patis (10:15, 10:35, 12:35 i 12:55).

O fortuna (Carmina Burana), de Carl Orff. Aquesta composició combina de forma sorprenent els textos medievals dels Carmina Burana, una col·lecció de cants goliardescs dels segles XII i XIII, amb la música vocal i instrumental del segle XX. L’obra d’Orff, que té el mateix títol que la col·lecció de poemes medievals, té forma de cantata escènica, i s’estrenà el 1937. El seu fragment més conegut és l’O Fortuna, que constitueix la primera part del preludi i que es repeteix al final de l’obra. Però no es pot posar el punt final a aquest paràgraf sense recomanar-vos que escolteu, de totes totes, el fragment In trutina. No existeix paradigma més nítid per copsar la bellesa esdevinguda música vocal.

Comissió de Cultura del Coll i Rodés.

[Imagen de reclamo en portada, de Pexels en Pixabay]