Sortides del batx. tecnològic a la UdG i al TecnoCampus

Aquest mes de març, el Departament de Tecnologia ha realitzat dues sortides didàctiques amb l’alumnat de 1r i de 2n del batxillerat tecnològic.

El passat dijous dia 3 de març vam anar a la Universitat Politècnica de Girona. Aquesta sortida es va organitzar a través del patronat de la UdG i ens va permetre dur a terme diverses activitats. Primer vam anar al Parc Tecnològic, on dos grups de recerca ens van explicar l’activitat que desenvolupen i vam poder visitar les seves instal·lacions. Aquests grups eren el CIRS, Centre d’Investigació en Robòtica Submarina, i AMADE, grup de recerca que investiga materials compòsits i que fan assajos d’aquests materials en condicions extremes de temperatura i pressió, ja que aquests materials s’utilitzen en avions, satèl·lits i vaixells.

Després ens vam desplaçar a la UdG per portar a terme diferents tallers i xerrades, impartits per professorat de la UdG. Vam fer dos tallers de Pneumàtica, un per l’alumnat de 1r i un altre pel de 2n, i també ens van fer dues xerrades molt interessants: “Molins i plaques fotovoltaiques” per a 1r i “Per què m’enrampo?”, per a 2n.

Durant aquesta visita també es van visitar els campus de la UdG i ens van informar de les carreres tècniques que s’ofereixen i de com estan organitzades.

El divendres dia 25 de març vam anar al TecnoCampus de Mataró per fer també diverses activitats.

L’alumnat de 1r de batxillerat va assistir a una xerrada i també va fer un taller:

• Internet of Things. El ponent va definir el concepte d’Internet de les coses i de tot el que comporta el seu estudi i aplicacions. Va posar diversos exemples per tal de conèixer com aquest concepte s’aplica ja a la vida real i com afectarà en un futur pròxim.
  • Assajos de materials. S’han fet assajos de tracció i duresa amb diferents màquines i s’ha estudiat el comportament de quatre materials diferents en la zona plàstica. S’han observat les corbes a l’ordinador per tal de determinar la tensió màxima de treball de cada peça i els límits de fluència i de ruptura. També s’han realitzat assajos de duresa a quatre materials diferents, determinant el seu grau de duresa Brinell mesurant la relació entre la càrrega aplicada i l’àrea del casquet esfèric de la marca feta en el material.

L’alumnat de 2n de batxillerat va fer aquests dos tallers:

• Màquines elèctriques i automatismes de control de motors. Aquest taller consistia a conèixer el funcionament de diferents tipus de màquines elèctriques; conèixer el funcionament dels automatismes més bàsics de lògica cablada elèctrica per a control de motors d’inducció trifàsics i, finalment, comprovar el funcionament d’alguns equips electrònics moderns per al control de motors.
  • Control automàtic. En aquest taller es va explicar el concepte de control en llaç obert i en llaç tancat, la tasca dels controladors i les especificacions d’un sistema de control. A través de l’ordinador es van realitzar controls PID de velocitat i posició de motors de contínua. Es van fer simulacions de control amb el simulador Matlab, es va explicar l’ús de la integració i la derivació en el control i també es va experimentar aquest control a través d’unes maquetes amb el microcontrolador Arduino.

Durant aquesta visita també ens van ensenyar els tallers i les instal·lacions del TecnoCampus, ens van informar de les carreres tècniques que s’ofereixen i els estudiants van poder fer consultes en referència a les diferents carreres que s’hi fan.

Joan Fluvià.